مقایسه عملکرد دبیرستانهای دخترانه هوشمند و غیرهوشمند از لحاظ پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیفرانک نمیرانیان 1 , علی اکبر سیف 2 , حسن احدی 3 , هادی بهرامی 4
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات، تهران، ایران
3 - دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
4 - دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش, یادگیری, دانش, مدرسه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد دبیرستانهای دخترانه هوشمند و غیرهوشمند از لحاظ پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان سال سوم دبیرستان (پایه یازدهم) انجام شد. روش پژوهش از نوع پس رویدادی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه منطقه (8) تهران که شامل 10 دبیرستان دولتی، 6 دبیرستان غیرانتفاعی(غیردولتی) و یک دبیرستان هوشمند با جمعیتی حدود 1020 نفر است. تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین مدارس غیرهوشمند و هوشمند انتخاب شدند. برای سنجش توانایی تولید دانش از آزمونی که پژوهشگر بر اساس اصول روانسنجی ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل انجام گرفت. نتایج گویای آن بود که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و دبیرستانهای هوشمند در زمینه پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان نسبت به دبیرستانهای غیرهوشمند عملکرد بهتری داشتهاند و فاوا میتواند به معنای فن بهرهبرداری از اندیشههای انسانی باشد. در این مدارس دانشآموزان میتوانند با منابع علمی جهان، آموزگاران، و دانشآموزان سایر مدارس در ارتباط بوده و فضای آموزشی به جای انتقال یکطرفه اطلاعات به روشهای دوسویه کسب دانش هدایت شده و با تغییر نقش آموزگاران بر تسهیل جریان آموزش و یادگیری، دانشآموزان خود خالق دانش و اطلاعات خواهند بود.
The current research is aimed in performance comparison of smart and non smart female high schools on ground of development of knowledge production capability in third grade high school.The research method is ex post facto and performed for evaluation of function of these schools and research is applicable objectively. Statistic society includes third grade female high school district 8th of Tehran, which includes 10 public schools, 6 non public schools, one smart school with population of 1020 . 260 persons, were selected by stratified random sampling among smart and non smart schools. Capability of knowledge generation was measured by test made by researcher on basis of psychometrics principles. Analysis of data with use of t test was done to compare the two independent groups. The result indicated that a significant difference exists between the two groups and smart schools have had better performance in regard to development of knowledge production capability, and communication technology can mean process technology in human thoughts. In these schools, students can get in touch with world scientific sources acts and meet teachers and students from other schools and educational environment can act bilateral channel to gain knowledge instead of one way channel and by changing the role of teachers, effect the facilitation of teaching and learning trend, thereby students are creator of knowledge themselves.
_||_