نقش برنامههای تلویزیونی در نهادینهسازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - گروه معارف اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمال، ایران-تهران
کلید واژه: برنامه های تلویزیونی, حجاب اسلامی, پوشش اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق نقش برنامههای تلویزیونی در نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان است. تحقیق از نوع کار بردی و روش آن پیمایشی یا توصیفی است این تحقیق نسبتاً سطح وسیعی را پوشش میدهد.جامعه آماری همه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که باتوجه به تعداد وسیع نمونه آماری 385 نفر انتخاب شد. بر اساس مدل مفهومی متغیر مستقل (برنامههای تلویزیون) دارای مولفههای سریالها، برنامههای آموزشی و متغیر وابسته (نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی) دارای مولفههای نظام آموزش و پرورش، نظام تربیتی اسلام و عقاید مذهبی است. یافتههای تحقیق پس از جمع آوری اطلاعات و آزمون فرضیههای فرعی با استفاده از آزمون کای اسکوئر با توجه به فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار وسطح معنا داری، حاکی ازآن است که سریالهای تلویزیونی و برنامههای آموزشی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند. فراوانی مورد مشاهده دیدگاه نمونه موردبررسی نشان میدهد ارتباط زیادی بین سریالهای تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان و ارتباط نسبتاً ضعیفی بین برنامههای آموزشی تلویزیون و نهادینه سازی حجاب وپوشش اسلامی دانشجویان وجود دارد. در نهایت آزمون فرضیه اصلی نشان داد که برنامههای تلویزیونی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند و ارتباط نسبتاً ضعیفی بین نقش برنامههای تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان وجود دارد.
The main purpose of this research is the role of television programs in the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab. Research is a method of work and its method is survey or descriptive. This research covers a relatively large level. The statistical population of all female students of the Islamic Azad University of Tehran Branch The north is 385 people, according to a large number of statistical samples. Based on a conceptual model of an independent variable (TV programs) containing serial components, educational programs, and dependent variables (the institutionalization of Islamic dress and Islamic dress), are components of the education system, the educational system of Islam and religious beliefs.The findings of the research, after collecting information and testing the hypotheses by using the Chi-square test, with regard to the observed and expected frequency and significance level, indicate that TV series and educational programs on the institutionalization of the Islamic curriculum of students They're effective.The frequency of viewing the viewpoint of the sample shows that there is a large connection between the TV series and the institutionalization of the Islamic curriculum of the students and the relatively weak relationship between the TV curriculum and the institutionalization of the Islamic hijab and Islamic cover of the students.Finally, the main hypothesis test showed that TV programs were effective in institutionalizing the Islamic curriculum of students and there was a relatively weak relationship between the role of television programs and the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab of students.
_||_