طراحی الگوی مفهومی تأثیرمؤلفه های کارآفرینی دانشگاهی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیزهره حسنی 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , اصغر مشبکی اصفهانی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی٬ گروه مدیریت٬ واحد امارات٬ دانشگاه آزاد اسلامی٬ دبی٬ امارات متحده عربی
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی٬ دانشکده علوم و تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی٬ تهران٬ ایران
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی دانشگاهی, بعد ساختاری, بعد فرایندی, بعد رفتاری, بعد توسعه ی, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
گرایش بخش دانشگاهی به کارآفرینی تحت تاثیر انتطارات عملی ناشی از ظهور نوآوریهای بنیادین از دانش است. تمرکز بر تجاریسازی دانش و اختراعات، ظهور کارآفرینان دانشگاهی و ایجاد شرکتهای انشعابی دانش بنیان همگی از مصادیق بارز کارآفرینی دانشگاهی لحاظ شدهاند. در این پژوهش، برای دستیابی به الگوی مفهومی تأثیر مؤلفههای کارآفرینی دانشگاهی از روش کیفی تئوری داده بنیاد استفاده شده است، که مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان در حیطه موضوعی موردنظر است؛ نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونهگیری نظری بوده است که پس از انجام مصاحبهها و جمع-آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخشهای مختلف، تجزیه و تحلیل شده و پس از انجام مراحل سهگانبه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این تحقیق به دست آمده است؛ مبدل نهایی از مجموع مقوله محوری، شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، راهکارها و در نهایت، پیامدها و نتایج حاصل از کارآفرینی تشکیل شده است که هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده مدل دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به آن-ها تحقق هدف نهایی کارآفرینی دانشگاهی را موجب میشود.
The academic orientation of entrepreneurship is influenced by the practical implications of the emergence of fundamental innovations of knowledge. The focus on the commercialization of knowledge and inventions, the emergence of academic entrepreneurs, and the creation of knowledge-based business divisions are all considered as significant examples of academic entrepreneurship. In this research, the qualitative method of data theory theory has been used to achieve the conceptual model of the impact of academic entrepreneurship components, which is the main basis for collecting information in this method, conducting semi-structured interviews with knowledgeable individuals and experts in the subject area The sampling used in this research was theoretical sampling. After interviews and collecting information, the codes obtained in different sections were analyzed and after the steps The triangular open, axial and selective coding of the final model is obtained by the researchers in this study; the final transformer of the whole category The conditions, the circumstances of the intervener, the solutions, and, finally, the implications and results of entrepreneurship, each of these conditions and the constituent elements of the model have variables and categories, the focus of which is the realization of the goal The ultimate causes of university entrepreneurship.
_||_