ارائه مدل نوین اصل همکاری اجتماعی مبتنی بر نظریۀ بازیها در زبانشناسی اقتصادی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیرویا صدیق ضیابری 1 , محسن قاسمی 2 , رضا خیرآبادی 3
1 - گروه زبانشناسی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - گروه زبانشناسی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - عضوهئیت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
کلید واژه: کاربردشناسی, اصل مشارکت, تخطی از قواعد, نظریۀ اجتماعی بازی ها, زبانشناسی اقتصادی,
چکیده مقاله :
در این مقاله با استفاده از نظریۀ بازیها (بازی علامتدهی بهطور خاص) و اصول مشارکت گرایس که مبتنی بر منظور و معناست، سعی شده است با کمک روش تحلیل محتوای کرپیندورف (2004)، به تجزیه و تحلیل چند مکالمۀ استخراج شده از فیلمهای ژانر درام اجتماعی پرداخته شود تا نشان دهیم استفاده از نظریۀ بازیها در کاربردشناسی میتواند منجر به پدید آمدن ساختار جدیدی از اصل همکاری گرایس شود. بدین منظور از میان فیلمهای تولیده شده در سال 96 در ژانر درام اجتماعی چندین مکالمه که نقضکنندۀ هریک از اصول چهارگانۀ گرایس بودند انتخاب و پس از تحلیل محتوا نقش نظریۀ بازیها در آنها نیز اعمال شد. نتایج تحلیل محتوا و اعمال نظریۀ بازیها نشان داد در مواردی که از نظر گرایس عدم هریک از قواعد باعث عدم برقراری ارتباط میشود، نظریه اجتماعی بازیها این خلاء و نقیضه را پوشش میدهد.
In this paper, using the theory of games (game marking in particular) and the principles of Grus's participation, which is based on purpose and meaning, it has been attempted, by means of the analysis of the content of Kerpindorff (2004), to analyze several conversations extracted from drama genre films Social theory to show that the use of the theory of games in applied science can lead to the emergence of a new structure of the principle of grace cooperation. For this purpose, among the films produced in the 1996 social drama genre, several conversations that violated each of the four principles of grays were chosen and, after analyzing the content, the role of the theory of games was applied to them. The results of content analysis and the theory of games showed that in the cases where, according to Grice, the lack of any of the rules leads to a lack of communication, the social theory of games covers this vacuum and falsehood.
_||_