تحلیلی برآموزش شهروندی (نیازها و روش ها) در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدرضا غیاثی 1 , مصطفی نیکنامی 2 , افسانه زمانی مقدم 3 , کامران محمدخانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت واقتصاد،واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استاد تمام ، گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طبا طبائی ،تهران،ایران
3 - دانشیار ،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحدعلوم تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
4 - دانشیار ،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحدعلوم تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: آموزش شهروندی, مشارکت مردمی, پرداخت مالیات, ارتقا مشارکت,
چکیده مقاله :
یکی از شاخص های توسعه اقتصادی در کشورها ، مشارکت شهروندان می باشد.یکی ازمهمترین امور ،مشارکت شهروندان در پرداخت مالیات می باشد.. در این پژوهش به تحلیل آموزش شهروندی برای بهبود مشارکت مردمی در پرداخت مالیات در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران پرداخته شده است. .این مطالعه به صورت ترکیبی انجام شد؛ در بخش کیفی جامعه خبرگان متخصص در خصوص آموزش شهروندی،مشارکت و مالیات بودند که با انتخاب نمونه ای 20نفره به طور هدفمند از خبرگان در زمینه مربوطه انجام شد. ابزار کیفی در پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده است. برای تجزیه و تحلیل بخش کیفی از کدگزاری باز و انتخابی استفاده شد،. در بخش کمی تحقیق ،جامعه آماری 384 نفر از مؤدیان و 254 نفر از کارکنان اداره کل مزبور می باشد.روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود. و ابزار کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای سنجش روایی ابزار، با کسب نظر از خبرگان و اساتید مورد بررسی قرار گرفت که این مهم مورد تأیید قرار گرفت.پایایی ابزار از طریق اجرای 30پرسشنامه و تعیین آلفای کرونباخ صورت گرفت، که معادل 63/9 است. آمار مورد استفاده در این پژوهش تحلیل عاملی اکتشافی ، آزمون تحلیل عاملی تأییدی ،آزمون T ، می باشد که از نرم افزارهای SPSS ،استفاده از برنامه MonteCarloPCA استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که 8 عامل استخراج شده یعنی عوامل آموزشی، فرهنگی، مدیریتی، اجتماعی، قانونی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه در بهبود و ارتقاء مشارکت مردمی دخالت داشته که با آموزش شهروندی و یا کاربست همه این عوامل و زیر عوامل آن ها می توان در ارتقاء مشارکت مردمی در پرداخت مالیات تاثیر گذاشت..همچنین یافته های پژوهشی به شش روش آموزشی جهت آموزش شهروندی تأکید داشته اند. همچنین یهترین روش آموزش شهرندان از طریق مراکز دانشگاهی و مراکز آموزشی معرقی شدند.
One of the indicators of economic development in countries is the participation of citizens. One of the most important issues is the participation of citizens in paying taxes. In this research, an analysis of citizenship education to improve the popular participation in paying taxes at the Tehran Tax Administration has been addressed. Is. This study was carried out in a mixed way; in the qualitative section of the community, experts were specializing in citizenship education, participation and taxation, with a sample of 20 individuals targeted to experts in the field. The qualitative research tool has been semi-structured interviews. Qualitative analysis of open and selective coding was used. In a small part of the research, the statistical population is 384 attendants and 254 employees of the General Directorate. The random sampling method was a random sampling. And a small tool is a researcher made questionnaire. To assess the validity of the tool, an opinion was taken by experts and professors, which was confirmed by this. The tool was subjected to the implementation of 30 questionnaires and Cronbach's alpha, which is equivalent to 63.9. The data used in this study are exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, T test. SPSS software utilized the MonteCarloPCA program. The results of the study showed that 8 extracted factors - educational, cultural, managerial factors , Social, legal, economic, political, and technological, have been involved in the improvement and promotion of popular participation, which can be attributed to the promotion of popular participation in tax payments by teaching citizenship or by applying all of these factors and their underlying factors. Also, research findings There are six methods of teaching citizenship education. They also provided the best method for teaching scholars through university centers and educational centers.
_||_