بررسی رابطه بیگانگی اجتماعی و فرهنگ سیاسی در بین معلمین زن و مرد مقطع متوسطۀ شهر تبریز
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، تبریز ، ایران
2 - کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: فرهنگ سیاسی, بیگانگی اجتماعی, اعتماد به کارایی نظارت سیاسی, اعتماد به کارآیی مدیریت نیروی انسانی,
چکیده مقاله :
بدون بررسی فرهنگ یک جامعه یا یک گروه نمیتوان دربارۀ سیاست و نگرشهای سیاسی آنان مطالعه نمود. ویژگیهای فرهنگی خاص هر قشر میتواند در مولفههای فرهنگ سیاسی آن قشر تاثیرگذار باشد. معلمان نقش موثری در سلامت وثبات سیاسی جامعه ایفا می کنند. از این رو مهمترین قشری که در اعتلای فرهنگ سیاسی جامعه میتوانند نقش عمده ای داشته باشند معلمین هستند و فرهنگ سیاسی نامناسب این قشر عظیم به معنای ایجاد جدایی و انفصال بیشتر مردم و سیستم سیاسی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین رابطه بین بیگانگی اجتماعی و فرهنگ سیاسی در بین معلمین مقطع متوسطۀ شهر تبریز بوده.جامعۀ آماری تحقیق معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 95-96 به تعداد 2625 نفر می باشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 335 نفر برآورد گردید .جهت انتخاب نمونهها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نامتناسب با حجم نمونه استفاده شد.اعتبار ابزار با استفاده از نظر استادان متخصص گروه مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار آلفای بالای 7/0 تایید گردید. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری آزمون همبستگی پیرسون، آزمونT و رگرسیون استفاده گردید. بر اساس نتایج تحقیق، فرهنگ سیاسی و بیگانگی اجتماعی معلمان در سطح متوسط است.همچنین بین متغیرهای فرهنگ سیاسی، اعتماد به کارایی نظارت سیاسی و اعتماد به کارآیی مدیریت نیروی انسانی و فرهنگ ستیز و خشونت همبستگی معنی دار مثبت به دست آمد. همچنین 23 درصد از تغییرات فرهنگ سیاسی معلمان توسط متغیر بیگانگی اجتماعی قابل تبیین است.
Without studying the culture of a community or a group, one can not study their political and political attitudes. Hence, the most important cornersThe purpose of the present study was to determine the relationship between social alienation and political culture among high school teachers in Tabriz. The statistical population of the study included high school teachers in Tabriz in the academic year of 2016-2017 to the number of 2625 subjects. The sample size was estimated using the Cochran formula as 335 subjects. A random stratified random sampling method was used to select the samples. The validity of the tool was confirmed by the professors of the group and its reliability was confirmed by using Cronbach's alpha test with a high score of 0.7. To test the hypotheses, Pearson correlation test, T-test and regression were used. According to the results of the research, political culture and social alienation of teachers are moderate. Among the variables of political culture, trust in the effectiveness of political monitoring and trust in the effectiveness of manpower management, anti-conflict culture and violence with social alienation, a significant correlation was obtained Also, 23% of the changes in the teacher's political culture can be explained by the social alienation variable
_||_