بررسی جامعه شناختی میزان نوگرایی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شوشتر
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعبدالرضا هاشمی 1 , اشرف لشکری پور 2
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی،دانشکده جامعه شناسی،دانشگاه آزاد شوشتر،ایران
کلید واژه: دانش آموزان دختر, نوگرایی, اعتقادات دینی, پایگاه اقتصادی اجتماعی, استفاده از رسانه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان نوگرایی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان شوشتر انجام شد. برای این کار از میان جامعه آماری 3158 نفری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان های شهر شوشتر در سال تحصیلی 96-1395، تعداد 342 نفر با روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تحقیق را تکمیل نمودند. ابزار اصلی گرد آوری تحقیق پرسشنامه ای با 58 گویه شامل خرده مقیاس های مشخصات عمومی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، اعتقادات دینی و استفاده از رسانههای مجازی بود که اعتبار و پایایی آن بررسی و تایید شد. نمونه گیری با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر با انتخاب تصادفی مدارس انجام شد و با حضور محقق در محل، پرسشنامه ها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه توسط آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن و رگرسیون گام به گام توسط نرمافزار SPSS در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد که پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده (016/0=P)، رابطه مثبت وبا دینداری (001/0=P) رابطه معکوس با نوگرایی دارند. در میان قومیت ها(032/0=P) بیشترین نوگرایی در قوم بختیاری و کمترین نوگرایی در قوم عرب بود. اما بین میزان استفاده از انواع رسانه های سنتی و جدید (151/0=P) با نوگرایی رابطه معنی داری مشاهده نشد.
Abstract The purpose of this study was to investigate the social factors associated with the degree of modernization in high school girl students in Shoushtar. To do this, among the statistical population of 3158 people, 342 people were selected randomly and completed the research questionnaire. The main tool of collecting the research was a questionnaire with 58 items including general subscales, socioeconomic status, religious beliefs and the use of virtual media, whose validity and reliability were verified. Sampling was carried out in collaboration with Shoushtar School of Education through random sampling of schools. At presence of researcher in-house, questionnaires were distributed and completed after completion. Data obtained from the questionnaire were analyzed by Pearson correlation and stepwise regression using SPSS software at a significant level of 0.05. The results showed that there is a significant relationship between the socio-economic status of the family (P = 0.016), adherence to religious beliefs (P = 0.001) and ethnicity (P = 0/032) and students tendency to modernity. However, there was no significant relationship between the rate of media use (P = 0.151), and students tendency to modernity.
_||_