بررسی سبک زندگی شهری و خرید زنان در مراکز خرید (مورد مطالعه : زنان شهرستان قزوین)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - دکتری جامعهشناسی و مربی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران.
کلید واژه: سبک زندگی, خرید و قدرت, ذاتی کردن خرید, سنخ شناسی خرید, استراتژی های خرید,
چکیده مقاله :
سبک زندگی منعکسکنندۀ ترجیحات افراد است که در عرصههای مختلف زندگی همچون اوقات فراغت، آداب سخن گفتن، نوع موسیقی، خرید و ... ظاهر بروز میکند. از سویی خرید کردن یکی از نمادهای سبک زندگی جدید به شمار می رود. خرید و پرسه زنی که بر اثر پیوند ناموزون عناصر سنتی و مدرن در زندگی روزمره فرد ایرانی پروبلماتیک شده است ، اکنون نشانه ای است با دلالت های معنایی گوناگون که در عرصه های گوناگون شهری به انحاء گوناگون خود را نمایان میسازد. پرسه زنی کنشی معطوف به ساختن فضایی فرهنگی و مقاومتی در برابر عناصر فرهنگ مسلط است. در روش شناسی نیز با کاربست مردم نگاری شهری از فن مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی استفاده شده است . نمونه مورد مطالعه بر اساس شیوه نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده است. نتایج نشان می دهد که زن، خرید و قدرت، ذاتی کردن خرید زنانه، خرید مردانه و زنانه، سنخشناسی خرید و استراتژیهای خرید را می توان از عوامل تأثیرگذار بر خرید و پرسه زنی در مراکز خرید عنوان کرد. واژگان کلیدی : سبک زندگی، خرید و قدرت، ذاتی کردن خرید، سنخ شناسی خرید، استراتژی های خرید.
The lifestyle reflects the preferences of individuals that appear in different areas of life such as leisure time, rituals, music, shopping, and more. On the other hand, shopping is one of the symbols of the new life style. Purchasing and roaming, which has been problematic due to the uneven linkages of traditional and modern elements in everyday Iranian life, is now a symptom of the various semantic implications that appear in various areas of the city in different ways. Strolling is an action aimed at building a cultural and resistance atmosphere against the dominant culture elements. In methodology, the use of urban ethnography has been used through deep interviewing and participatory observation. The sample was selected based on purposeful and theoretical sampling method. The results show that women, purchasing and power, the intrinsic buying of women, shopping for men and women, buying patterns and shopping strategies can be considered as factors influencing buying and strolling in shopping centers.
_||_