مطالعه ی تطبیقی گذران اوقات فراغت جوانان شهر صومعه سرا (مطالعه موردی: دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایاکبر معتمدی مهر 1 , مریم واقف کودهی 2
1 - استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم
کلید واژه: بررسی تطبیقی, دانش آموزان, اوقات فراغت, جوانان,
چکیده مقاله :
اوقات فراغت یکی ازمهم ترین بخش زندگی انسان است که امروزه توانسته جایگاه وارزش خاص خود را در جوامع بشری بیابد. نیروی جوان که سرمایه های اصلی و بنیادی هرجامعه محسوب می شوند نیازمند برنامه ریزی مدون واصولی درباره ی اوقات فراغت می باشند. باتوجه به اهمیت فراغت و فواید بالقوه فرهنگی و اجتماعی آن برای جوانان با تاکید بر جوانان دانش آموز، تحقیق حاضربا هدف بررسی تطبیقی گذران اوقات فراغت دانش آموزان پسرو دختر مقطع دبیرستان شهر صومعه سرا انجام گرفته است. از آنجایی که این تحقیق به منظور مطالعه شرایط موجود صورت گرفته است بنابراین از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش میدانی است. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر صومعه سرا است که در سال تحصیلی 88-87 مشغول به تحصیل می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته است. بر اساس نمونه گیری تصادفی تعداد 360 نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس جدول مورگان (Morgan) انتخاب شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج نتایج و آزمون فرضیه از روش های آماری توصیفی-استنباطی با کمک نرم افزارSpss و Excelصورت گرفته است. براساس نتایج تحقیق بین نحوه ی گذران اوقات فراغت دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معنی داری وجود دارد. زمان فراغت پسر و دختر تنها در فصل تابستان دارای تفاوت معنی داری شد. همچنین با توجه به فقر امکانات فراغتی شهر صومعه سرا، تقاضاهای و خواسته های دانش آموزان نیز دال براین فقربود، که بیانگر عدم وابستگی بین نیازها و بستر سازی فراغتی جامعه وجود دارد. یک فرضیه با سطح معنی داری 0.05 مورد تایید قرار گرفت.
One of the most important aspects of human life that has gained special value and attention in human societies is leisure time. So, there should be a systematic and principled planning for the youth that are the fundamental and primary capitals in each society. Regarding the significance of leisure and its potentially cultural and social advantages to the youth, especially young students, the present research has been conducted to study leisure time comparatively among boy and girl students at high school level in Somaesara. Since the research is conducted to study the present situation, the method used is descriptive-analytic through field study. The subjects of study are boy and girl students at high school level in 88-89 educational year. Data collection is done through researcher-made questionnaire. Based on random sampling, 360students are selected according to Morgan table. To analyze the data and explore the results, hypothesis testing is employed through inferential-descriptive statistics by the help of SPSS and EXCEL softwares. Based on the results reached, there is a significant difference among boy and girl students in their leisure time. This difference gets highlighted in summer. Similarly, the dire shortage of leisure facilities in Somaesara proven by the students’ needs and desires indicates that there is a no relation between the needs and leisure time creation. One hypothesis is proven with significance level of 0.05.