بررسی و تحلیل توزیع جغرافیایی مراکز آموزشی منطقه تهران با استفاده از GIS
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ای
1 - دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشگاه آزاد اسلام ی واحد شهرری
2 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
کلید واژه: تهران, GIS, برنامه ریزی شهری, مراکز آموزشی, توزیع جغرافیایی,
چکیده مقاله :
نحوه ارائه و توزیع خدمات عمومی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه به صورت ناقص و نامطلوب می باشد که چرایی این مسئله را م ی بایست در عوامل متعددی مانند عدم توزیع مناسب کاربری ها، عدم توجه به آستانه های جمعیتی، تراکم بالای جمعیت و تقاضای روز افزون استفاده از خدمات، عدم امکان تهیه زمین مناسب و ... جستجو نمود که در این میان کاربری های آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین این خدمات از این مهم مستثنی نمی باشند. تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای کشورهای در حال توسعه، در ارایه خدمات در زمینه های مختلف دچار نارسایی هایی به جهت کمبود و در برخی موارد به علت توزیع فضایی نامناسب می باشد و منطقه 15 نیز به عنوان جزیی از این بدنه درگیر چنین مشکلاتی است. هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل نحوه توزیع فضاهای آموزشی با استفاده نرم افزار GIS و ارائه الگوی پیشنهادی توزیع بهینه این مراکز می باشد. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که اکثر مراکز آموزشی در سطح منطقه بر اساس شاخص سازگاری، مطلوبیت و ظرفیت در وضعیت نسبتا مناسبی به سر می برند ولی توزیع فضایی این مراکز در سطح هر یک از نواحی منطقه 15 به صورت یکسان و متناسب با جمعیت لازم التعلیم آن ها نمی باشد. لذا احداث مراکز آموزشی در شعاع دسترسی مناسب، انتقال کاربری های ناسازگار واقع شده در مجاورت فضاهای آموزشی، کنترل و تقلیل آلودگی صوتی موجود در مراکز آموزشی مجاور بزرگرا هها از مهم ترین پیشنهادات می باشد.
Supply of public services in many of third-word megalopolises and developing countries is incomplete and undesired so that, reasons of this problem should be searched in the several factors such as, disproportional distribution, the lack attention to population thresholds, high concentration of population and so additive demand of services use, lack of suitable land and etc, meantime educational centers as one of the most supreme services is not excepted from this problem.Tehran as one of a megalopolis of developing countries, in services exposal in various fields is involved insufficiencies that it is because of lack or disproportional spatial distribution of educational centers and 15thdistrict as a part of this frame, involved the same problems.The goal of this research is analysis of educational centers distribution method by GIS softwares, whether separately or to communication with other land uses with attention to mentioned standards in urban planning and education sources.Research results indicates that many of these centers in 15th district area with a view compatibility, desirability and capability are in suitable condition relatively but this centers distribution in ever division of districtis not suitable connected with deserving to be educated people.