تحلیل شاخص های سنجش رضایتمندی گردشگران در نواحی مرزی (مطالعه موردی: استان گلستان)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایصادق برزگر 1 , وحید کیانی 2 , محمد باقر مسعودی 3 , آمنه علیزاده قرجقه 4
1 - استادیار گروه جغرافیا.دانشگاه پیام نور، ایران
2 - استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه بیرجند، ایران
3 - استادیار دانشکده گردشگری، موسسه غیر انتفاعی حکیم جرجانی، گرگان، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، موسسه غیر انتفاعی حکیم جرجانی، گرگان، ایران
کلید واژه: گردشگری, استان گلستان, سنجش رضایتمندی, نواحی مرزی,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع جهان، تأثیرات غیر قابل انکاری بر رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعۀ میزبان می گذارد. این شرایط در مناطقی مانند استان گلستان که قابلیت مناسبی در ارتباط با گردشگری دارند و بویژه در مناطق مرزی آن، بسیار چشم گیر و حائز اهمیت است. از اینرو لازم است برای آن برنامه ریزی و مدیریت هدفمندی صورت گیرد. هدف پژوهش: مقاله حاضر با هدف شناسایی و تحلیل شاخص های سنجش رضایت مندی گردشگران در استان مرزی گلستان تدوین شده است. روش شناسی پژوهش:روش انجام پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری شامل بازدیدکنندگان مناطق گردشگری مرزی استان گلستان بوده که حجم نمونه با استفاده از روش اشتاین 350 نفر مشخص گردید. تحلیل داده ها با استفاده از مدل آکاما، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی انجام شده است.قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمروجغرافیایی پژوهش شامل تمامی مناطق گردشگری در نواحی مرزی استان گلستان می باشد.یافته ها و بحث: یافته های حاصل از بررسی و سنجش ابعاد رضایتمندی نشان داد که تمامی شاخص های تعیین شده، شاخص های مناسبی برای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدید کنندگان محسوب می شوند. در این تحقیق ضمن آشکارسازی الگوی نگرش نمونه ی تحقیق به عنوان نماینده گردشگران استان گلستان، شاخص های موثر بر میزان رضایت گردشگران به ترتیب اولویت مشخص شده است. نتایج پژوهش: نتایج پژوهش نشان می دهد پنج شاخص اطمینان، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری، عناصر ملموس و همدلی از کارایی لازم جهت سنجش میزان رضایت مندی گردشگران برخوردار می باشند. همچنین در بین شاخص های ارزیابی شده بر اساس آزمون فریدمن، شاخص "اطمینان" دارای بیشترین رتبه و شاخص "همدلی" دارای پایین ترین رتبه می باشد. واژگان کلیدی: گردشگری، سنجش رضایتمندی، نواحی مرزی، استان گلستان
Introduction: Today, the tourism industry, as one of the largest industries in the world, has an undeniable impact on the economic and social well-being of the host society. These conditions are very significant and important in areas such as Golestan province, which have good capabilities in relation to tourism, and especially in its border areas. Therefore, it is necessary to plan and manage it purposefully.Aim of the research: The present article has been compiled with the aim of identifying and analyzing indicators for measuring the satisfaction of tourists in the border province of Golestan.Research methodology: The research method was descriptive-analytic and data collection was done by library and field method. Data analysis was performed using the Akama model, Kolmogorof-Smirnof test, Friedman test and factor analysis.Geographical area of the study: The geographical area of the study includes all tourist areas in the border areas of Golestan province.Findings and Discussion: Findings from the survey and measuring the dimensions of satisfaction showed that all the indicators are suitable indicators to assess the level of satisfaction of visitors. In this research, while revealing the attitude pattern of the research sample as a representative of tourists in Golestan province, the indicators affecting the level of tourist satisfaction have been identified in order of priority.Research results: The results of this study showed that five factors of being reliable, reliability, accountability, tangible elements and empathy index are effective in assessing the satisfaction of tourists. Also, among the indicators evaluated by Friedman test, the "confidence" index has the highest rank and the "empathy" index has the lowest rank.
جاوید، مجید؛ الماسی، حسن و بهنام نقی پور. (1394). گردشگری ورزشی و اثرات اقتصادی آن بر جوامع میزبان. فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، 2، 32-13.
حقیقی نسب، منیژه؛ یزدانی، حمیدرضا و کریمی، انسیه. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان. نشریه مدیریت بازرگانی، 6 (4)، 753-731.
شماعی، علی؛ مرادی، ماریا و محمد نظری. (1395). واکاوی گردشگری مناطق مرزی به منظور تعادل بخشی ناحیه ای مطالعه موردی: شهرستان سرپل ذهاب. فصلنامه علوم و فنون مرزی، 7 (3)، 129-125.
کاظمی ، مهدی. (1389). مدیریت جهانگردی. چاپ دوم، تهران: نشر ساید.
کرمی، فریبا و زینلی، بهرام. (1394). کیفیت محصول مقاصد گردشگری، رضایت گردشگر و آینده گردشگر (مطالعه موردی: پارک ائل گلی تبریز). فصلنامه فضای جغرافیایی، 12 (51)، 119-97.
کیانی فیض آبادی، زهره. (1395). تأثیر تصویر و شخصیت بر دلبستگی و رضایت گردشگران (مطالعه موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان). نشریه برنامهریزی و توسعه گردشگری، 5 (16)، 167-149.
قادرمرزی، حامد و برزگر، صادق. (۱۳۹۶). برنامهریزی توسعه گردشگری مناطق مرزی با استفاده از مدل سوات، مطالعه موردی: اورامان تخت. فصلنامه علوم و فنون مرزی، 8 (4)، 115-91.
قادری، رضا؛ هادیانی، زهره؛ محمدی، کاوه و ابوبکری طاهره. (۱۳۹۰). استراتژیهای برنامهریزی منطقهای گردشگری با استفاده از تکنیک Swot. مطالعه موردی: شهرستان پیرانشهر. فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 1 (3)، 43-2.
قیامی راد، امیر؛ محرم زاده، مهرداد و حسین پور، باقر. (۱۳۸۷). رابطه دیدگاه مدیران ورزشی و مدیران گردشگری کشور و عوامل گردشگری ورزشی در ایران. المپیک، 16 (2)، 61-51.
مرکز امار ایران. (1395). سرشماری نفوس و مسکن استان گلستان.
مروتی شریف آبادی، علی؛ عزیزی، فاطمه و جمشیدی، زینب. (1395). تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11 (33)، 104-85.
کاظمی، مهدی. (1389). مدیریت جهانگردی. چاپ دوم، تهران: نشر ساید.
Akama J.S., & Kieti D.M. (2003). Measuring tourist satisfaction with Kenyaʼs wildlife safari: a case study of Tsavo West National Park. Tourism Management, 24, 73-81.
Arasl, H. (2014). European Tourist Perspective on Destination Satisfaction in Jordan’s industries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 16-25.
Atilgan, E., Akinci, S., & Aksoy, S. (2013). Mapping Service quality in the Tourism Industry. Managing Service Quality, 13(5), 412-422.
Baker, D. A., & Crompton, J. L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research, 27, 3, 785-804.
Center for Iranian Emigration. (2016). Population and Housing Census.
Chief, G. (2005). A study of developing destination loyalty model. Doctoral Dissertation, Oklahoma State University.
Crosby A. (1993). Measuring customer satisfaction. In E. Scheuing and W. Christopeher (Eds.) The Service quality handbook, New York: AMACOM.
De Carmen, R., & Camarero, C. (2008). Visitorʼs experience, mood and satisfaction in a heritage context: evidence from an interpretation center. Tourism Management, 29, 525-537.
Haque, A., & Khan, H.A. (2013). Factors influencing of tourist loyalty: A study on tourist destinations in Malaysia, Proceeding of 3rd Asia-Pacific Business Research Conference. KualaLumpur, Malaysia. ISBN: 987-1-922069-19-1.
Hoffman, K. D., Kelley, S. W., & Chung, B. C. (2003). A CIT investigation of servicescape failures and associated recovery strategies. Journal of Services Marketing, 17( 4), 322-340.
Huang, R., & Sarigöllü, E. (2007). Assessing satisfaction with core and secondary attributes. Journal of Business Research, 11(1), 49-67.
Kim, K. (2006). Travel behaviors of U.S. university students: Travel involvement, push motivations, pull motivations, satisfaction, and destination loyalty, Doctoral Dissertation, Michigan State University.
Kinghorn & Willis (2008). Valuing the components of an archaeological.
Kozak, M. (2001). Repeaters’ behavior at two distinct destinations. Annals of Tourism Research, 28(3), 784–807.
Magi A., & Julander C.R. (1996). Perceived service quality and customer satisfaction in a store performance framework. An empirical study of Swedish grocery retailers. Journal of Retailing and Consumer Services, 3(1), 33-41.
Miles, I., & Keenan, M. (2002). Practical Guide to regional Foresight in the United, Kingdom". Prest Policy Regional in Engineering. Science and Technology, University of Manchester United Kingdom.
Vetitnev, A., Romanova, G., Matushenko, N., & Knetenadze, E. (2013). Factors AffectIng DomestIc Tourists' DestInatIon SatisfactIon: The Case of RussIa Resorts. World Applied Sciences ournal, 22(8), 1162-1173.
Wong, J., & Law, R. (2003). Difference in shopping satisfaction levels: A study of tourists in Hong Kong. Tourism management, 24, 401-410.
World Tourism Organization (UNWTO). (2018). UNWTO facts and figures. http:// www. unwto. Org/facts/menu.
Yoon Y., & Uysal M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management,
_||_