بررسی تطبیقی اشعار تعلیمیِ منسوب به امام رضا (ع) با اشعار تعلیمی سعدی شیرازی با رویکرد نظریة بینامتنیت
محورهای موضوعی :
شاهنامه
فاروق نعمتی
1
,
سیده سمیه موسوی سالم
2
,
ایوب مرادی
3
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور (نویسندة مسئول)
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
تاریخ دریافت : 1400/08/11
تاریخ پذیرش : 1400/08/11
تاریخ انتشار : 1400/09/01
کلید واژه:
شعر تعلیمی,
ادبیات تطبیقی,
شعر امام رضا (ع),
شعر سعدی شیرازی,
نظریة بینامتنی,
چکیده مقاله :
امام رضا (ع) تجسّم زیباترین و والاترین نمودهای اخلاقی است. با بررسی اشعار ایشان پی می بریم شعر آن حضرتبا حِکَم و مفاهیم تعلیمی و اخلاقی گره خورده است. در این میان، سعدی شیرازی که بوستان و گلستان او، آینة تمام نمای ادبیات تعلیمی در گسترة شعر کهن پارسی است، مضامین اخلاقی ـ تعلیمی بسیاری را در اشعار خود جای داده است. نکتة تأمل برانگیز در مقایسة اشعار تعلیمی امام رضا(ع) با مضامین تعلیمی در سروده های سعدی، شباهت های بسیار میان این اشعار است؛ به گونه ای که گویی سعدی پس از چند قرن، پیام های اخلاقی آن حضرترا دوباره با الفاظی دیگر تکرار کرده است. نگارنده در این پژوهش می کوشد تا با استفاده از نظریة بینامتنیّت، ضمن برجسته کردن مضامین تربیتی و اخلاقی در اشعار امام رضا(ع)، به شباهت ها و اشتراکات اشعار تعلیمی سعدی با سروده های رضوی بپردازد و آن را در گذرگاه ادبیات تعلیمی بررسی و تحلیل کند. پژوهش برپایة روش تحلیلیـتوصیفی و براساسِ مکتب امریکایی در ادبیات تطبیقی است. همچنین در میان آثار سعدی، تمرکز بیشتر بر دو اثر گلستان و بوستان است که بارِ تعلیمی دارد. فرایند بینامتنی در این پژوهش بیانگر آن است که بیشترین شکلِ بینامتنیِ اشعار سروده های تعلیمی سعدی با اشعار تعلیمی رضوی، بینامتنیتِ امتصاص یا همان نفی متوازی است که سعدی در آن، معانی و مفاهیمِ اشعار آن امام(ع) را در موضوعاتِ مختلفِ تعلیمی و اخلاقی، به شیوه های مختلف بیان کرده است.
چکیده انگلیسی:
Analysis examines the relationship between a text and other earlier or contemporary texts with an "intertextual" approach. Intertextuality was one of Julia Cristova's innovations, which was later expanded with the research of Gerard Genet and found several sub-branches. Educational literature seeks to teach moral and educational points in a way that is one of the most important areas of education in the context of the goals of human growth and excellence. Imam Reza (AS), who is the embodiment of the most beautiful and highest moral manifestations, by examining his poems, we find that the poetry of that Imam (AS) is tied to the rules and concepts of teaching and morality. Meanwhile, Saadi Shirazi, whose garden and orchard are the mainstay of all educational literature in the field of ancient Persian poetry, has included many moral-educational themes in his poems. What can be considered in comparing the educational poems of Imam Reza (AS) with the educational themes in Saadi's poems is very similar to these poems; It is as if Saadi, after a few centuries, has repeated the moral messages of that Imam (as) again with other words. In this research, the author tries to use the theory of intertextuality, while emphasizing the educational and moral themes in Imam Reza's (AS) poems, to discuss the similarities and commonalities of Saadi's educational poems with Razavi's poems and pass it on. Educational literature to examine and
منابع و مأخذ:
1. قرآن کریم (1395)، مترجم: بهاءالدین خرمشاهی، چ 1، تهران: دوستان.
نهجالبلاغه (1369)، ترجمة سیّد کاظم محمدی و محمد دشتی، قم: نشر امام علی (ع).
آذر، امیراسماعیل (1386)، خورشید خراسان، تهران: پلک.
آلن، گراهام (1392)، بینامتنیت، تهران: نشر مرکز.
ابنالرسول، سیّد محمدرضا؛ مارانی، فهیمه (1393)، ««حکمتهای تعلیمی مشترک در شعر رودکی و سعدی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، سال ششم، ش 23، 101‑120.
ابنشهرآشوب، محمد بن علی [بیتا]، مناقب آل أبیطالب، تصحیح: سیّد هاشم رسولی محلّاتی، قم: علّامه.
احمدی، بابک (1378)، ساختار و تأویل متن، چ 4، تهران: مرکز.
احمدی چناری، علیاکبر؛ احمدی، پریسا (1394)، «سیمای امام رضا (ع) در آینة شعر دعبل خزاعی و نظیری نیشابوری»، کاوشنامة ادبیّات تطبیقی، سال پنجم، شمارة 20 (ویژهنامة ادبیّات رضوی)، 1‑17.
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1381)، چهار سخنگوی وجدان ایرانی، تهران: قطره.
انوشه، حسن (1381)، فرهنگنامة ادب فارسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حلبی، احمد طعمه (2007)، أشکال التناص الشعری، قاهره: مجله الموقف الأدبی.
داد، سیما (1378)، فرهنگ اصطلاحات ادبی واژهنامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی بهشیوة تطبیقی و توضیحی، تهران: مروارید.
داوری، پریسا (1388)، «برخی از اندیشههای واقعگرایانه سعدی در بوستان و گلستان»، پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی، سال اول، شمارة 3، 59‑90.
دهخدا، علیاکبر (1376)، امثال و حِکَم، تصحیح: فرج الله گلپایگانی، تهران: هیرمند.
رزمجو، حسین (1366)، شعر کهن فارسی در ترازوی نقدِ اخلاقِ اسلامی، جلد اول، مشهد: مؤسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رشوی.
رنجبر، جواد؛ عربی، سجاد (1390). بینامتنی اشعار بارودی با شعر جاهلی، دو فصلنامه علمیـپژوهشی نقد ادب معاصر عربی، سال دوم، شمارة اول، 89‑118.
سالم، سعدالله محمد (2007)، مملکه النص، بیروت: دارالکتاب العالمی.
سبزیانپور، وحید (1388)، «تأثیر نهجالبلاغه در گلستان سعدی»، پیام نور در حوزة علوم اسلامی، دورة 1، 105‑125.
سعدی، مشرفالدّین مصلح بن عبدالله (1384)، بوستان سعدی (سعدینامه)، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1374)، گلستان، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: صفیعلیشاه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1384)، کلیات سعدی، براساس نسخة مصحّح محمّدعلی فروغی، تهران: فارابی.
شمیسا، سیروس (1383)، انواع ادبی، تهران: فردوس.
سیفی، محسن؛ فتحعلیزاده، نجمه (1395)، «بررسی تطبیقی سیره امام رضا (ع) در اشعار عبدالمنعم فرطوسی و محمدحسین بهجتی»، فرهنگ رضوی، سال چهارم، شمارة 15، 229‑252.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372)، «انواع ادبی و شعر فارسی (1)»، مجلة رشد آموزش ادب فارسی، سال هشتم، شمارة 32-33، 4‑9.
شیمیزو، نائومی (1390)، معیارهای اخلاقی در دیدگاه سعدی، تهران: علمی و فرهنگی.
صدوق، محمد بن علی حسین (1363)، عیون أخبار الرضا، تصحیح: سیّد مهدی حسینی، قم: کتابفروشی طوس.
عبدالهی، حسن (1386)، ترجمه و شرح اشعار منسوب به فاطمه زهرا و امامان معصوم (علیهمالسلام) از فرزندان آن حضرت، چ 2، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
عزام، محمد (2001)، تجلیات التناص فی الشعر العربی، دمشق: اتّحاد الکتّاب العرب.
فلاح، ابراهیم (1389)، «سیمای امام رضا (ع) در اشعار شعرای شیعی معاصرش»، دانشنامه، شمارة 79 (زبان و ادبیات عرب)، 71‑82.
قائمی، مرتضی؛ محققی، فاطمه (1390)، «بینامتنی قرآنی در مقامات ناصیف یازجی»، پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، سال دوم، ش 2، 51‑60.
لاهیجی، حزین (1387)، دیوان حزین لاهیجی، تصحیح و مقدّمه: بیژن ترقی، چ 1، تهران: سنایی.
فرطوسی، عبدالمنعم (1407 ق)، ملحمة أهل البیت، الجزء الثامن، بیروت: مؤسسة أهل البیت.
عمید، حسن (1390)، فرهنگ فارسی عمید، جلد اول، چ 2، تهران: اشجع.
محمود کاشانی، عزالدین (1383)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، تصحیح عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی، تهران: زوار.
مشرف، مریم (1389)، جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران، تهران: سخن.
مکاریک، ایرنا ریما (1384)، دانشنامة نظریههایادبیمعاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
موسی، خلیل (2000)، قرائات فی الشعر العربی الحدیث المعاصر، دمشق: اتّحاد الکتّاب العرب.
میرزایی، فرامرز؛ واحدی، ماشاءالله (1388)، «روابط بینامتنی قرآن با اشعار احمد مطر»، نثرپژوهی ادب معاصر، ش 25، 299‑322.
نامور مطلق، بهمن (1394)، درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها، چ 2، تهران: سخن.
نظیری نیشابوری (1379)، دیوان، تصحیح دکتر مظاهر مصفا، تهران: امیرکبیر و زوار.
هادیلو، بهمن (1394)، «بازتاب بنیادهای اخلاق اجتماعی امام رضا (ع) در شعر متعهّد عربی و فارسی»، کاوشنامة ادبیّات تطبیقی، سال پنجم، شمارة 20 (ویژهنامة ادبیّات رضوی)، 83‑102.
یلمهها، احمدرضا (1393)، «پیامهای جهانی شعر شهریار»، نامة فرهنگ آذربایجان شرقی، فصلنامة پژوهشی و فرهنگی شهریار، سال اول، شمارة 1، 80‑97.
_||_