مدلسازی عددی اصلاح الگوی جریان و کاهش عمق آبشستگی پایه پل ها با استفاده از تغییر شکل پایه ها
محورهای موضوعی : سازه های هیدرولیکیمحسن سلیمانی 1 , قاسم احمدفخرالدین 2
1 - هیات علمی
2 - کارشناس شرکت آب و فاضلاب
کلید واژه: پایه, پایه شیب دار, جریان پیرامون پایه, نرم افزار کامسول,
چکیده مقاله :
ساخت و ساز بر روی رودخانه ها به منظور سهولت در برقراری ارتباط و کاهش هزینه ها و یا برای مهار و کنترل سیلاب ها امری اجتناب ناپذیر است. اما ساخت سازه های هیدرولیکی که مستقیماً در معرض جریانهای سیلابی قرار میگیرند تنها با تکیه بر بررسی ظرفیت باربری سازه ها و تحلیل آنها صرفاً بر مبنای اصول حاکم بر مکانیک جامدات میسر نیست و باید علاوه بر بررسی سازهای، تاثیر مسائل محیطی نیز بر روی پایداری سازه بررسی شود. تخمین حداکثر جریان پیرامون پایه پل با روابط نیمه تجربی روشی قابل اطمینان نیست. یکی از روش های شناخت فرایند فرسایش مطالعه ساختار جریان است. در این تحقیق به شبیه سازی سه بعدی جریان پیرامون پایه شیب دار پرداخته شده است. به این منظور با استفاده از نرم افزار کامسول که قابلیت مدل کردن جریان به صورت سه بعدی را دارد، برای شبیه سازی الگوی جریان تلاطمی در اطراف پایه پل استفاده شد. به منظور صحت سنجی نرم افزار، مطالعه الگوی جریان در اطراف پایه شیب دار انجام گرفت. نتایج شبیه سازی مطابقت مناسبی را با نتایج واقعی داشته که نمایانگر قابلیت بالای مدل شبیه سازی در پیش بینی جریان پیرامون پایه شیب دار دارد.
Construction on rivers is inevitable to communicate and reduce costs quickly or to control and control the floods. But the construction of hydraulic structures that are directly exposed to flood currents is not possible only by relying on the assessment of the capacity of structures and their analysis solely on the basis of the principles governing the solid mechanics and should be in addition to the structural examination, the impact of issues. The environment is also examined on structural stability. Estimation of maximum flow around the bridge base with semi-experimental relationships is not a reliable method. One of the methods for recognizing the erosion process is the flow of the flow structure. In this research, the three-dimensional simulation of the steep base is discussed. For this purpose, using the compass software that has a three-dimensional flow model was used to simulate the turbulent flow pattern around the bridge base. To verify the software, the study pattern was performed around the steep base. The simulation results have a good match with real results, which represents the high capability of the simulation model in predicting the steep base.
_||_