بررسی الگوی آبشستگی اطراف تکیه گاه پل ، تکیه گاه بصورت شیبدار شکاف دار با مشاهده و مقایسه آنها.
محورهای موضوعی : منابع آببهنام نشائی 1 , محسن سلیمانی 2
1 - کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،گروه علوم آب ،شوشتر ،ایران
2 - هیات علمی
کلید واژه: شیب, تکیه گاه پل, عوامل موثر بر آبشستگی, شکاف, کاهش عمق آبشستگی,
چکیده مقاله :
همه ساله تعداد زیادی از پلها ، به دلیل فرسایش آبی در اطراف پایه ها و تکیه گاه شان تخریب می شوند استفاده از شکاف یکی از رو شهای مناسب برای کاهش آبشــستگی موضعی تکیه گاه های پل است. در این تحقیق بر روی دبی های متفاوت تاثیر شکاف وشیب در فلوم آزمایشگاهی بر روی تکیه گاه پل مستطیلی بررسی شد. سپس با استفاده از مدل آزمایشگاهی ، تاثیر شکاف و شیب بطور همزمان بر میزان عمق آبشستگی اطراف تکیه گاه های پل مورد بررسی قرار گرفت و با حالت بدون شــکاف و بدون شیب مقایسه شد. نتایج نشان داد که ایجاد شکاف بر روی پایه و همزمان شیبدار نمودن پایه ها از میزان تنش آبشسـتگی احتمالی به میزان قابل توجهی می کاهد . نتایج حاصل از آزمایشات نشان میدهد که ایجاد شیب در تکیه گاه مستطیلی ، حداکثر کاهش عمق آبشستگی را بمیزان 25% در دبی 28 متر مکعب بر ساعت ایجاد نموده و استفاده همزمان از شیب و شکاف در پایه ها حداکثر کاهش آبشستگی را بمیزان 25% نسبت به تکیه گاه شاهد در دبی 28 متر مکعب بر ساعت نشان میدهد.
Many bridges are destroyed annually due to water erosion around their bases and their supports. Using the gap is one of the best ways to reduce the local scouring of the bridge supports. In this study, the effect of different fluxes on the effect of the gap in the experimental flume on the rectangular bridge support was investigated. Then, using the experimental model, the effect of slit and slope was studied simultaneously on the scour depth around the bridge supports and compared with non-slit and non-slip mode. The results showed that creating a gap on the base and simultaneously sloping the base significantly reduces the probability of scour stress. The results of the experiments show that the slope in the rectangular support reduces the maximum scour depth of 25% in a flow rate of 28 m 3 / h, and the simultaneous use of slopes and gaps at the base reduces the maximum scour depth by 25% The control stand in Dubai is 28 cubic meters per hour.
_||_