عناصر جادویی در رمانهای «جننامه» گلشیری، «اهل غرق» روانیپور و «قریه» مولایی
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیمریم سعیدیان 1 , علیرضا شوهانی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام (نویسندۀ مسئول)
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
کلید واژه: رمان, اهل غرق, عناصر جادویی, جننامه, قریه,
چکیده مقاله :
جادو و عناصر مربوط به آن از جمله مفاهیمی است که اهمیت ویژه ای دارد و باید جادو را اعتقادی فراگیر به شمار آورد که تا عصر حاضر در زندگی انسان وجود داشته است. در آثار داستانی نیز نویسندگان مختلفی عامل جادو و عناصر مربوط به آن را در آثار خود مورد توجه قرار داده اند. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده، عناصر جادویی در رمان های جن نامه از هوشنگ گلشیری، اهل غرق از منیرو روانی پور و قریه از محمد مولایی بررسی و تحلیل شده است. در این آثار مخاطب با شخصیت هایی روبه رو می شود که توانایی ارتباط با عالم ماورا را دارند و می توانند در این دنیای جادویی به خلق کارهای زیادی بپردازند. در رمان جن نامه هم راوی داستان را باید به عنوان فردی جن گیر که با عالم ماورا در ارتباط است به شمار آورد و هم زنان این رمان را که اغلب به خرافات روی آورده و با توسل به طلسم و جادو سعی در موفقیت خود و تحقق خواسته هایشان دارند. در رمان اهل غرق و قریه مخاطب با دنیای ماورایی و فراطبیعی نسبت به جن نامه، روبه رو می شود که شخصیت های داستانی به عالم اجنه و دنیای جادوگری و سحر وارد می شوند و گاه از طلسم و جادو برای رهایی خود بهره می برند.
Magic and its related elements are among the concepts that have special importance and magic should be considered as a universal belief that has existed in human life until the present age. In fiction works, various authors have paid attention to magic and related elements in their works. In this research, which was developed using a descriptive-analytical method, the magical elements in the novels Jannameh by Hoshang Golshiri, Ahl Ghareq by Muniro Ravipour and Qoriya by Mohammad Moulaei have been examined and analyzed. In these works, the audience is faced with characters who have the ability to communicate with the other world and can create many works in this magical world. In the novel Jannameh, both the narrator of the story should be considered as an exorcist who is connected with the supernatural world, and the women of this novel, who often turn to superstitions.
_||_