خطاب در رباعیات سایری
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
کلید واژه: رباعی, خطاب, سایری,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی خطاب و شکل های آن در رباعیات سایری می پردازد هرچند قالب ادبی رباعی نسبت به غزلیات در دیوان سایری سهم بسزایی ندارد اما از آنجائیکه وی بخشی از احساسات و درونیات خود را در این قالب ادبی بیان کرده است حایزاهمیت هستند.هدف از انجام این پژوهش، معرفی این شاعر گمنام در آیینۀ رباعیاتش است.روش بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی - تحلیلی است. نتیجۀ حاصل نشان می دهد که اغلب رباعیات سایری با مخاطب قراردادن خدا، خود، ممدوح، غیرانسان، خواننده و جزایشان آغاز میشوند و برای بیان مفهوم و مقصود خود از امر و نهی و خبردادن به مخاطب همراه با تحریض، تحذیر، ملامت استفاده می کند
Speaking to the audience in Sayeri quatrains This study examines the address and its forms in Sayeri quatrains. Although the literary form of the quatrain does not play a significant role compared to the sonnets in sayeri divans, it is important because he has expressed part of his feelings and insights in this literary form. The purpose of this research is to introduce this anonymous poet in the mirror of his quatrains. The method used in this research is descriptive-analytical. The result shows that most sayeri quatrains begin with addressing God, self, praiseworthy, non-human, singer and their punishment, and to express their meaning and purpose, they use commanding, forbidding and informing the audience along with incitement, warning, and rebuke.
_||_