تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)
محورهای موضوعی : کالبدیحسن الماسی 1 , محمود حسن پور پازواری 2 , نیما سعیدی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی راهبردی گردشگری
2 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
3 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
کلید واژه: استراتژی, واژگان کلیدی: گردشگری, ماتریس SWOT, ماتریس QSPM, برنامهریزی استراتژیک,
چکیده مقاله :
چکیده در این مقاله صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین صنایع ایران مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و در بایان پیشنهادات و راهکارهایی نیز ارائه می شود. سوال اصلی مقاله عبارت است از این که استراتژی مناسب برای توسعه خوشه های گردشگری کدام است؟ هدف تحقیق هم شناسایی وضعیت و شرایط استراتژیک گردشگری استان تهران میباشد. در این تحقیق نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری و سپس فرصت ها و تهدیدات این صنعت، مورد بررسی و با تدوین استراتژی های متنوعی از بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بازاریابی و . . .، ماتریس SWOT طراحی شد. در ادامه با توزیع پرسشنامه ها میان دست اندرکاران و مسئولان این صنعت، و رسم ماتریس QSPM، بهترین استراتژی ها برای بهبود وضعیت این صنعت در بازارهای جهانی مشخص شدند که به ترتیب اهمیت، عبارتند از: 1- بسترسازی برای سرمایه گذاری در مناطق گردشگری از طرف بخش خصوصی با اعطای کمک ها و معافیت های دولتی با نمره (2.33)، 2- بهبود بخشیدن به نواحی موجود گردشگری و برنامهریزی برای توسعه نواحی در حال ظهور با نمره (2.28) 3- گسترش امکانات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران بویژه توجه به تسهیلات اقامتی با هدف جذب گردشگران و توجه به ورزش های آبی و کوهنوردی با نمره (2.19).
منابع
اعرابی، سید محمد،( 1385). دستنامه برنامهریزی استراتژیک. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
اعرابی، سید محمد، (1382). برنامهریزی استراتژیک گمرک. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
امینی، محمدتقی و خباز باویل، صمد، (1388). تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی. نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2
بامبرگر، پیتر و مشولم، لن(1383). استراتژی منابع انسانی. تدوین، اجرا، آثار، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
برایسون، جان. ام(1385). برنامهریزی استراتژیک برای سازمانهای دولتی غیرانتفاعی. ترجمه عباس منوریان، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
پیرس و رابینسون، (1385). برنامهریزی استراتژیک. ترجمه سهراب خلیلی شورینی، انتشارات یادواره.
دیوید، فرد آر،( 1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی؛ چاپ هفتم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
راسل، ایکاف، (1380). برنامهریزی تعاملی. ترجمه سهراب خلیلی شورینی، نشر ماده.
شاکری، عباس(1383). عوامل تعیین کننده صادرات غیر نفتی ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 21
عدالتیان شهریاری، جمشید، سعیدی، نیما و حسنپور پازواری، محمود(1389). طراحی و پیادهسازی استراتژی. تهران: انتشارات پگاهان اندیشه
لورنژ، پیتر؛ اسکات مورتن، مایکل، اف و گوشل، سومانترا(1385). کنترل استراتژیک. ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و محمد حکاک، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
میرزایی چابکی، محسن(1387). برنامهریزی استراتژیک برای شرکت چوکا و اولویتبندی استراتژیها با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
نادری، عزیزالله و سیف راقی، مریم(1374). روشهای تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر
Dereli, C, 2007, The Developing Environment For Strategy Formation In Smaller Local Authority, International Journal of Public Sector Management, Vol 20, No 5
Floyd, E, 2008, Visited at (2009/2/8), http//csnnect.educase.edu/library/ Educaue+ Review/ A changing Profile / 46607, A Changing Profile.
Milorad M. Novicevic and Michael Harvey, 2004, "Dual-perspective SWOT: a synthesis of marketing intelligence and planning", Marketing Intelligence & Planning journal, Vol. 22 N0. 1,
Stonehouse, G. and Pemberton, J., 2002, Strategic Planning in SMEs-some Empirical Findings, Management Decision, Vol 40, No 9