بررسی اثر تراکم بر تابآوری مناطق شهری (نمونه موردی محلات ناحیه یک منطقه چهارده شهر تهران)
محورهای موضوعی : کالبدیهوشنگ هندی 1 , ناصر اقبالی 2 , رحیم سرور 3 , زهرا پیشگاهی فرد 4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، تهران
4 - استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: مسائل اجتماعی, واژگان کلیدی: اماکن متبرکه, مسائل فرهنگی, امام زاده, بقعه,
چکیده مقاله :
چکیده سرزمین کوهستانی استان مازندران از قرون اولیه اسلامیپذیرای امام زادگانی بود که از ظلم و جور دستگاه خلافت به دامن آن پناه برده و یا برای اشاعه دین به این دیار آمده بودند. بر این اساس تعداد 1062 بقعه و مکان مذهبی در این استان وجود دارد که تعداد 174 مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بررسیهای انجام شده بر اساس مستندات تاریخی نشان می دهد که تاکنون فقط شجره نامه 238 بقعه مذهبی این استان به اثبات رسیده و دارای سند معتبر میباشد و 824 بقعه مذهبی استان فاقد شجره نامه معتبر میباشند. با توجه به اینکه در سراسر این استان بقعه مذهبی وجود دارد، لذا این بقاع متبرکه تأثیر فرهنگی و اجتماعی فراوانی در بین مردم ایجاد نموده است و مردم شیعه مذهب استان نیز در عمل این موضوع را پذیرفته اند، چون در هنگام مشکلات و گرفتاریها به مکانهای مذهبی پناه برده و حتی کراماتی نیز از آنها نقل کردهاند و قبور شهدا و مومنین را در جوار این اماکن مذهبی قرار دادهاند. از نظر معماری نیز میتوان گفت که این بقاع متبرکه در دورههای مختلف و به سبکهای متفاوت از یکدیگر ساخته شده و تقریباً آثار قدیمی این اماکن از بین رفته و بسیاری از این بقاع بازسازی شدهاند و هیأتهای امناء در بیشتر بقاع متبرکه استان فعالیت مینمایند. بنابراین هدف از این مقاله بررسی وتبیین بقاع متبرکه استان مازندران ونقش فرهنگی - اعتقادی آنها میباشد که با روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه ای نگاشته شده است
References
Atyng·havzn, Richard Graber vagus (1998). Islamic art and architecture, translations doctor James Azhand, [In persian], Tehran side.
Stark, Freya (1884).sfrnamh Alamut, Lorestan, and Mazandaran, translated by Ali Mohammad Saki, [In persian], Tehran Science.
Ashpvlr, Berthold (1997). Mongol history in Iran, Mahmoud Myraftab translation, [In persian], Tehran: Culture.
Afshar Sistani, Iraj (1993). Mazandaran and its ancient civilization, [In persian], Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Afshar Sistani, Iraj (1886). Look at the Mazandaran, [In persian], Tehran: Art.
Izadpanah, Hamid (1883). Lorestan historical monuments, displaced aware, [In persian].
Ibn hazelnut, Abu al-Hasan Ali ibn Abi Qassem Beihaghi. (1410). Alansab door Valalqab Valaqab, [In persian], Qom, Grand Ayatollah Almrshy Mktbh al-Najafi.
Bright, Mohammad (1990) Wedding.mazndran Zagros, displacement: Bina, [In persian].
Saki, Ali Mohammad (1964). Historical geography and history of Lorestan, displacement: Bina, [In persian].
Sheikh Al-Ashraf Albydly (n.d.). Logarithms, displacement: Bina, [In persian],
Sheikh Mufid, Muhammad ibn Muhammad al-Numan Alkbry. (Beata). Irshad Ali al-Hajj per Mrfth, displacement: Bina, [In persian].
SAWAF, SHARIFSOLTAN MOHAMMAD SHARIF. (1420). Alasr Valalam Aldmshqyh, Beirut: Dar Alfkr, [In persian],
Alavi, an elephant (2006). Proceedings of the First National Congress in honor of Allama Sydjfralarjy Poshtkuh, Mazandaran: Raman, [In persian].
Mohammadi, Ali Murad (n.d.).kramat Sydslah Din Mohammad, displacement: Bina, [In persian].
Moradi, Abraham (2000).bqa holy Mazandaran (thesis).
Wilbur, Donald (1964). Islamic architecture during Ilkhani, translations doctor Abdullah Faryar, [In persian], Tehran, translation and publishing firm.
Help and steelworker (n.d.). Holy Sydfkhraldyn article (s), Proceedings of the celebration of Holy Ali Saleh (AS), displacement: Bina, [In persian].