شناخت تأثیر بیهنجاری با تأکید بر سه بُعد (بیمعنایی، بیاعتمادی، بیقدرتی) بر بیتفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال در سال تحصیلی 1401- 1400)
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریندا سیدین 1 , عبدالرضا ادهمی 2 , طلیعه خادمیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بیقدرتی, بیهنجاری, بیتفاوتی اجتماعی, بیمعنایی, بیاعتمادی,
چکیده مقاله :
در مطالعات اجتماعی از مفهومی چون بیتفاوتی به عنوان یکی از آسیبهای مهم در روابط انسانی، مانعی برای رسیدن به توسعه و از عوارض شهرنشینی در عصر جدید یاد شده است و بروز چنین پدیدهای به ویژه در نسل جوان دانشگاهی مسألهای است که میتواند به پویایی و نشاط جامعه صدمه وارد کند. از این رو بررسی این مسأله در یک منطقه یا شهر میتواند به روشن شدن آن کمک کند و از اینرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش شناخت تأثیر بیهنجاری با تأکید بر سه بُعد (بیمعنایی، بیاعتمادی و بیقدرتی) بر بیتفاوتی اجتماعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال است. روش مورد استفاده پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است. یافتهها نشان دادند که؛ میزان بیمعنایی با مقدار همبستگی (267/0=r)، بیاعتمادی با مقدار همبستگی (245/0=r) و بیقدرتی با مقدار همبستگی (397/0=r) است و با توجه به نتایج همبستگی میان متغیرهای تحقیق مشاهده شد که رابطة مثبت و معناداری بین ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی با بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه میزان ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی بالاتر باشد، بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان افزایش مییابد.
This study aims to identify the effects of abnormality, with an emphasis on three dimensions (meaninglessness, distrust and powerlessness) on social Apathy. The research population consisted of students of Islamic Azad University, Central Tehran and North Tehran branches which totaled 85,000 at the time of the research, of which 380 were selected via a random sampling technique. The survey method was used and the data collection tool was a researcher-made questionnaire. Pearson correlation coefficient, linear and multiple regression, independent mean t-test and one-way ANOVA were used to test the hypotheses. The findings showed that the rate of meaninglessness with a correlation of (r = 0.267); distrust with a correlation of (r = 0.245); and powerlessness with a correlation of (r = 0.397) were positively and significantly related to students' apathy. In other words, the higher the three dimensions of social anomaly, the greater the apathy among students.
_||_