جامعه و انواع آن درهندسه معرفتی ملاصدرا
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیعلی شیرخانی 1 , حسین شیرخانی 2 , فاطمه زهرا مهری آدریانی 3
1 - استاد گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران.
2 - کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - کارشناش ارشد فلسفه اخلاق، دانشگاه قم،قم، ایران.
کلید واژه: "سیاست", "انسان", "متدانیه", "فاضله ", " متعالیه ",
چکیده مقاله :
.وی بیشتر به اعتباری بودن جامعه اذعان دارد و از آنجا که انسان را یک موجودِ غیرمکتفی بتفرده، می داند و خود به تنهایی توانِ حل مشکلات خویش را نخواهد داشت .وی اعتقاد جازم بر تعاون و همکاری میان انسانها دارد و در این رابطه،به وجود قانون،اعتقاد دارد.وجود عقل انسانی ،ولی به لزوم تشریع و شریعت در جوامع انسانی باورمند هست و انسان با دارا بودن عقل به تنهایی، بیشتر به تقویت و رونق نشئه ی حسیه می پردازد و بدین طریق ،جامعه متدانیه ،ظهور و بروز خواهد داشت و حال آنکه صدرالمتالهین ضمن پذیرش قطعی جامعه متدانیه برای حیات اجتماعی ، سودای جامعه متفاضله و در نهایت متعالیه دارد.درجامعه فاضله صدرایی ، عدالت محور اساسی هست و حال آنکه در جامعه متعالیه ،لطف ،احسان و کرم ،بنیاد و بنیان اساسی است.در جامعه فاضله و متعالیه صداریی ، وجود نبی، امام و علمای عامل، ضرورتی اجتناب ناپذیرهستند و در جامعه متعالیه برای اجرای شریعت و قانون معاش و معاد،مجریان شریعت با اتصال به عقل کل و نظام احسن ربانی، درجامعه انسانی نیزاحسن الفواعل،انجام می شود و این جامعه نیز شبیه عالَم ربانی می گردد. واژگان کلیدی: انسان،فلسفه سیاسی،جامعه متدانیه،جامعه فاضله و جامعه متعالیه
وی بیشتر به اعتباری بودن جامعه اذعان دارد و از آنجا که انسان را یک موجودِ غیرمکتفی بتفرده، می داند و خود به تنهایی توانِ حل مشکلات خویش را نخواهد داشت .وی اعتقاد جازم بر تعاون و همکاری میان انسانها دارد و در این رابطه،به وجود قانون ، پس ،اعتقاد دارد.ا وجو د عقل انسانی ،ولی به لزوم تشریع و شریعت در جوامع انسانی باورمند هست و انسان با دارا بودن عقل به تنهایی، بیشتر به تقویت و رونق نشئه ی حسیه می پردازد و بدین طریق ،جامعه متدانیه ،ظهور و بروز خواهد داشت و حال آنکه صدرالمتالهین ضمن پذیرش قطعی جامعه متدانیه برای حیات اجتماعی ، سودای جامعه متفاضله و در نهایت متعالیه دارد.درجامعه فاضله صدرایی ، عدالت محور اساسی هست و حال آنکه در جامعه متعالیه ،لطف ،احسان و کرم ،بنیاد و بنیان اساسی است.در جامعه فاضله و متعالیه صداریی ، وجود نبی، امام و علمای عامل، ضرورتی اجتناب ناپذیرهستند و در جامعه متعالیه برای اجرای شریعت و قانون معاش و معاد،مجریان شریعت با اتصال به عقل کل و نظام احسن ربانی، درجامعه انسانی نیزاحسن الفواعل،انجام می شود و این جامعه نیز شبیه عالَم ربانی می گردد. واژگان کلیدی: انسان،فلسفه سیاسی،جامعه متدانیه،جامعه فاضله و جامعه متعالیه
-قرآن کریم. -ابن بابویه، محمد بن علی، (1378ق)، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، تهران، نشر جهان
-ایزوتسو، توشی هیکو، (1393)، خدا و انسان در قرآن، ترجمه ی احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار
-ربّانی گلپایگانی، علی، (1418ق)، القواعد الکلامیة، قم، موسسة الامام الصادق علیه السلام.
-روزبه، محمد حسن، (1386)، اخلاق و ادب سیاست از منظر حکمت متعالیّه، تهران، انتشارات امیر کبیر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،(بی تا)، الحاشیة علی الالهیات، قم، نشر بیدار.
-فرامرز قراملکی، احد، (1388)، روش شناسی مطالعات دینی، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
-فیومی، احمدبن محمد،01347ق)،المصباح المنیر،جزء دوم،بی جا، بی نا.
-مجمع البحوث الاسلامیة، (۱۴۱۴ق)، شرح المصطلحات الفلسفیة، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی
-مطهری، مرتضی، (1390)، مجموعه ی آثار، ج4، تهران، انتشارات صدرا.
-موسوی خمینی، سید روح الله، (1393)، صحیفه ی امام، ج21، تهران، موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی
-مهاجرنیا، محسن، (1378)، اندیشه ی سیاسی ملاصدرا، مجله ی قبسات، شماره ی 10 و11.
_||_