نقش حکمت در شکل گیری نظام سیاسی کارآمد با تاکید برجمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیمحمد حسین آقارخ میرآبادی 1 , علیرضا گلشنی 2 , شریف لک زایی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی- مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
2 - دانشیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا،ایران.
3 - دانشیار گروه فلسفه سیاسی، پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: کارآمدی, عدالت اجتماعی, الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت, حکمت اسلامی, اقتدار بازدارنده,
چکیده مقاله :
در این مقاله سعی بر آن است که به موضوع کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و چالشهایی که ممکن است دراین زمینه وجود داشته باشد، توجه شود. سوال اصلی مقاله آن است که نسبت این موضوع با حکمت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ به سوال فوق، فرضیه تحقیق این است که حکمت موجب افزایش بهره وری (کارایی و اثر بخشی)، نیل به اهداف، ارتقای کارآمدی و دوام و قوام حکومت خواهد شد. روش تحقیق، در مقام جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است و در مقام تجزیه و تحلیل به تناسب نیاز از روش های عقلی، نقلی و تجربی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حکمت در مقام نظر، بر پایه علم و اندیشه و در مقام عمل، بر پایه اخلاق و معنویت و تدبیر و سیاست استوار می باشد و نظام ج.ا.ا برای رسیدن به اهداف خود نظیر حیات طیبه اسلامی، وحدت ملی، امنیت و اقتدار بازدارند و عدالت اجتماعی باید حکمت بنیان باشد؛ لذا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز به عنوان ابزار کارآمدی، باید بر اساس حکمت اسلامی یا چهار عنصر فوق تعریف و تنظیم گردد.
This article tries to pay attention to the issue of the efficiency of the Islamic Republic of Iran and the challenges that may exist in this field. The main question of the article is "What is the relationship between this issue and Islamic wisdom in the system of the Islamic Republic of Iran?" In answer to the above question, the research hypothesis is that "wisdom will increase productivity (efficiency and effectiveness), achieve goals, improve efficiency and durability and consistency of government." The research method is library in terms of data collection and rational, narrative and experimental methods have been used in the position of analysis as needed. The results of the research indicate that wisdom in theory, based on science and thought, and in practice, based on ethics, spirituality, strategy and politics, and the system of the Islamic Republic of Iran to achieve its goals such as the good life of Islam , National unity, deter security and authority, and social justice must be the wisdom of the foundation; Therefore, the Iranian Islamic model of progress as a tool of system efficiency should be defined and regulated based on Islamic wisdom or the above four elements.
-موسویخمینی،سیدروح اللهامام خمینی،(1371)، شرح چهل حدیث،تهران:موسسةتنظیم و نشر آثار امام خمینی.
-قهرمانی،مسعود،زواری خانقاه،فرشاد،(1399،)«تحلیل نقش الگوی پایهاسلامی
-لک زایی، شریف،(1395)، فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی،قم.
-لک زایی،نجف،(1387)، اندیشه سیاسی صدرالمتالهین،قم:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،بوستان کتاب.
-یوسفی، احمدعلی،(1389،)«بررسی تطبیقی اقتصاد تعاونی با اقتصادسرمایهداریو اقتصاد اسلامی»،اقتصاد اسلامی، سال دهم،شماره37.نقش حکمت در شکل گیری نظام سیاسی کارآمد با... / 17 منابع -ابوالحمد،عبدالحمید،(1376)، مبانی سیاست، تهران:توس.
-موسویخمینی،سیدروح اللهامام خمینی،(1371)، شرح چهل حدیث،تهران:موسسةتنظیم و نشر آثار امام خمینی.
-رزاقی،ابراهیم،(1392)، آشنایی با اقتصاد ایران، تهران:نشر نی.
-زاهدی، شمس السادات،الوانی،سیدمهدی،فقیهی، ابوالحسن،(1383)، فرهنگ جامع مدیریت، تهران.
-صفایی دلویی،محمد،(1380)، جبهه مشارکت ایران اسلامی،تهران:نسل کوثر.
-قهرمانی،مسعود،زواری خانقاه،فرشاد،(1399،)«تحلیل نقش الگوی پایهاسلامی
-ایرانیپیشرفت در تحول عرصههایراهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم وحکومت (مطالعه موردینهادهایمردمی
-حکومتی و سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی)»،مجلةمدیریت فرهنگی،سال سیزدهم،شمارة50.
_||_