شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران
محورهای موضوعی : بازاریابیسید نواب حسینی منش 1 , پرویز سعیدی 2 , روح اله سمیعی 3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت ، واحد علی آبادکتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: نوسازی استراتژیک کارآفرینانه, دلفی, معادلات ساختاری, نوآوری و خلاقیت,
چکیده مقاله :
نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری بیشتر سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان می شود، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی بود که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش قضاوتی و گوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کلیه کارشناسان و مشتریان شهرداری تهران به تعداد نامعین بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای تحلیل روابط متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج دلفی نشان دادند عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، شامل 36 مؤلفه در قالب 9 بعد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران، توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی، عوامل برون سازمانی و عوامل درون سازمانی) میباشند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند نوآوری و خلاقیت(512/0)، منابع و قابلیتهای سازمان(349/0)، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران(307/0)، توانمندسازی و آزادی عمل(321/0)، پویایی خدمات(493/0)، استراتژی(421/0)، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی(363/0)، عوامل برون سازمانی(385/0) و عوامل درون سازمانی(410/0) بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنیدار دارند.
Introduction: Entrepreneurial strategic modernization causes extensive changes in the organization and the organization is more adaptable to the various needs of stakeholders, so the purpose of this study was to identify and analyze the factors affecting strategic entrepreneurial modernization in the Deputy of Transportation of Tehran Municipality. Methodology:This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method, which was performed by mixed exploratory method. In the qualitative stage, the research team consisted of 15 academic and organizational experts who were selected by judgment and snowball method. In the quantitative stage of the statistical population, all experts and customers of Tehran Municipality were indefinite that the sample size according to Krejcie and Morgan table was 384 people and simple random sampling method was used. The Delphi method was used to identify the factors and the structural equation modeling method was used to analyze the relationships of the variables with Smart Payals software. Results and discussion: Delphi results showed the factors affecting entrepreneurial strategic modernization, including 36 components in 9 dimensions (innovation and creativity, resources and capabilities of the organization, learning and changing managers' mental models, empowerment and freedom of action, service dynamics, strategy, redefining marketing mix strategies, External factors and intra-organizational factors). The results of structural equations also showed innovation and creativity (0.512), resources and capabilities of the organization (0.349), learning and changing mental models of managers (0.307), empowerment and freedom of action (0.321), service dynamics ( 0.493), strategy (0.421), redefining marketing mix strategies (0.363), external...