بررسی تاثیر رفتار کارآفرینانه بر کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند
محورهای موضوعی : بازاریابیجبرئیل مرزی علمداری 1 , محمد حسن حدادی 2 , میرزا علی صبوری نیا 3
1 - گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران
کلید واژه: کارآفرینی درون سازمانی, رفتار کارآفرینانه, بینش استراتژیک, شرکت تکدانه مرند,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی تاثیر رفتار کارآفرینانه بر کارآفرینی درون سازمانی است. روش تحقیق کاربردی و پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت تکدانه مرند می باشد. تعداد کارکنان مشغول در این کارخانه غالب بر 1000 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه آماری 277 نفر بدست آمد. برای انتخاب نمونه آماری از روش تصادفی ساده استفاده شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه کارآفرینی درون سازمانی کورنوال و پرلمن (1990) و پرسشنامه رفتار کارآفرینانه زامپتاکیس و موستاکیس (2007) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده توسط پرسشنامههای تحقیق از از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس(Smart Pls) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد ابعاد رفتار کارآفرینانه شامل کاهش کاغذ بازی، تغییر در رفتار کارکنان، بینش استراتژیک، ایجاد محیط کاری پر انرژی و محیط حمایتی بر کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند تاثیرگذار است.
The purpose of this research is to investigate the effect of entrepreneurial behavior on intra-organizational entrepreneurship. The research method is applied and survey which was implemented in the field method. The statistical population of this research includes all employees of Tekdane Marand company. The number of employees employed in this factory was more than 1000 people, based on Morgan's table, the statistical sample number was 277 people. A simple random method was used to select the statistical sample. In order to collect data, the intra-organizational entrepreneurship questionnaire of Cornwall and Perlman (1990) and the entrepreneurial behavior questionnaire of Zamptakis and Moustakis (2007) were used, and their validity and reliability have been confirmed. Structural equation modeling (SEM) was used to analyze the data collected by research questionnaires using Smart Pls software. The results of the hypothesis test show that the dimensions of entrepreneurial behavior, including reducing paperwork, changing employee behavior, strategic insight, creating an energetic work environment, and a supportive environment are effective on intra-organizational entrepreneurship in Tekdaneh Marand company.