رابطه استراتژی تعاملی و نیازسنجی مشتریان با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی
محورهای موضوعی : بازاریابیمحمد حسین صالحی 1 , پرویز سعیدی 2 , مریم بخاراییان 3
1 - 1. دانشجوی دکتری مدیریت مالی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - استاد ، گروه حسابداری و مدیریت ، واحد علی آبادکتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران
3 - 3. استادیار، گروه حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: ریسک اعتباری, بانکداری شرکتی, خدمات پرداخت شرکتی, استراتژی تعاملی,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر به بررسی ارتباط خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و مشارکت کنندگان 135 نفر ازکارشناسان و مدیران شبکه بانکی کشور بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده که از طریق نرم افزار SPSS انجام شده است. خدمات پرداخت شرکتی در دو بعد، توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان و استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین عوامل خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عامل توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان به دلیل ضریب همبستگی بالاتر، از اهمیت بیشتری نسبت استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی برخوردار است.
AbstractThe present research has examined the relationship between corporate payment services and credit risk in corporate banking in the Islamic Republic of Iran. The descriptive research method is correlation and the participants were 135 experts and managers of the country's banking network. The data collection tool included a questionnaire. Descriptive and inferential statistics including Pearson's correlation test were used to describe the data, which was done through SPSS software. Corporate payment services have been investigated in two dimensions, banks' attention to customer needs assessment and interactive strategy with corporate customers. Data analysis showed that there is a positive and significant relationship between the factors of corporate payment services and credit risk in corporate banking in the Islamic Republic of Iran. Also, the results showed that the factor of banks' attention to customer needs assessment is more important than the interactive strategy with corporate customers due to the higher correlation coefficient.
_||_