Social factors related to citizenship education (case of study: District 3 of Tabriz high school teachers)
Subject Areas : Urban Sociological StudiesBahman Mirgeloee Bayat, 1 , Mahmood Elmi 2
1 - M.S., Department of Sociology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Corresponding author, Department of Sociology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: socioeconomic status, religiosity, Social trust, Citizenship education,
Abstract :
Citizenship education aims to enhance residents’ abilities and skills. This article provides a sociological analysis of factors related to citizenship education among Tabriz high school teachers who worked in District 3 in the year of 1399. Research population consisted of all male and female high school teachers of district 3 in Tabriz of whom 286 individuals were selected as the sample. A questionnaire was used to collect the data. The results showed no differences among male and female teachers with regards to citizenship education (sig.= 0.937) but there was a significant relationship between citizenship education and social trust and religiosity (sig. = 0.037) and also between citizenship education and education discipline and socioeconomic status (sig. = 0.001). Teachers with higher levels of socioeconomic status obtained higher points in citizenship education and teachers in the field of psychology obtained higher points in citizenship education than those in the field of Islamic knowledge. Knowledge of the views of teachers regarding citizenship education is very important in educational planning and programming.
آقازاده. احمد،(1385)، آموزش و پرورش تطبیقی،تهران: انتشارات سمت
حاضری، علی محمد و خلیلی، علی. (1393). بررسی آموزش شهروندی در برنامة درسی آشکار نهاد آموزش رسمی ایران فصلنامة جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، شمارة 4، صص 131-149
ذکایی، محمد سعید. (1381). آموزش شهروندی، مجلة رشد آموزش علوم اجتماعی،شمارة 19.
رزاقی، مریم، مطهری نژاد، حسین ؛ لسانی مهدی. (1397). نقش اثربخشی مدرسه در توسعة شایستگیهای شهروندی دانشآموزان از دیدگاه معلمان.(1397). جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، دورة پنجم بهار و تابستان ۱۳۹۷،شمارة ۱۱، 261-7
سیف نراقی، مریم ؛ نادری، عزت الله ؛ شریعتمداری، علی، حسینی مهر علی. (۱۳۸۸). بررسی مقایسهای دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین به لحاظ نارساییهای آموزش و تربیت شهروندی در برنامة درسی دورة راهنمایی تحصیلی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم پاییز ۱۳۸۸، شمارة 5
شارع پور، محمود. (۱۳۸6). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت
شرفی، م ؛ طاهرپور، م.(1387).نقش نهاد آموزشی در تربیت شهروندی، ماهنامة مهندسی فرهنگی، شمارههای 15و 16، ص 62- 49.
غیاثوند، احمد. (1394). آموزش شهروندی در مدارس شهر تهران آثار و پیامدها، فصلنامة برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، شمارة 23، صص 207-239.
فتحی واجارگاه، کوروش.(1385). تربیت شهروندی، نشر: فاخر
فتحی واجارگاه، کوروش. (۱۳۸2). لحاظ کردن ارزشهای شهروندی در برنامة درسی، مجلة نوآوریهای آموزشی، شمارههای ۱۷، صص 54-69.
لطف آبادی، حسین، (1386)، آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شمارة 17، صص 11-43.
مهدوی، محمد صادق؛ عاشوری، علی.(1393). بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر ارتقاء فرهنگ شهروندی (مورد مطالعه: شهر بوشهر)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم، شمارة چهارم.
هاشمی، احمد. (1389). بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورة راهنمایی از دیدگاه دبیران، فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، سال چهارم، شمارة 1، صص 141-160.
Davis, I., Flanagan, B., Hogarth, S., Mountford, P. and Philpott, J. (2009) Asking Questions About Participation, Education, Citizenship and Social Justice, 4 (1) pp: 25- 39
Tavassoli Gh, Nejati Hosseini M. (2002), Social reality of citizenship in Iran. Iranian journal of sociology; 4(2)p: 32-62.
_||_