A sociological study of the impact of developments in the bazzar and the social, cultural and economic functioning of the merchants in the past three decades from 1360 to 1380 (Case of Study: Qaesarea bazzar)
Subject Areas : Urban Sociological Studiesmohamadali chitsaz 1 , محمد همایون سپهر 2 , امیر مسعود امیر مظاهری 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
Keywords: Social changes, Economic changes, bazzar, Cultural changes, Market Functions, Qaesarea bazzar,
Abstract :
All over the world, the market is a key concept which influences both everyday life events and political discourses. The market is considered to be a very complex social and economic phenomenon which can also be studied sociologically. Hence, the present study aimed to investigate the sociology of the market and the impact of social, cultural and economic changes on business functions in the recent three decades of 1360 – 1380 in Qaesarea bazzar in Isfahan. The research population consisted of the businessmen of Qaesarea bazzar in Isfahan and the other markets connected to it. 384 individuals were selected as the sample. The data were collected using questionnaires, historical documents and interviews. The results indicated that social changes have had a positive effect on cultural functions (Z=21/924) and on political functions (Z=81/026). Also, Cultural changes have a positive effect on economic functions (Z=2/149) and on social functions (Z=31/832), and on cultural functions (Z=12/792). Economic changes have a positive impact on economic functions (Z=68/07) and on social functions (Z=6/058).
- ادیب صابری، فروغ. (1364). تاریخچه بازار تهران، دانشگاه تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، ص1.
- پرنیا، محمدکریم. (1371). آشنایی با معماری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علم و صنعت، ص135.
- پوراحمد، احمد. (1376). جغرافیا و کارکردهای بازار کرمان، کرمان: انتشارات مرکز کرمان شناسی، صص121-113.
- پوراحمد، احمد و شماعی، علی. (1384). بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، تهران: دانشگاه تهران، ص113.
- پوراحمد، احمد. (1376). جغرافیا و کارکردهای بازار کرمان، انتشارات مرکز کرمان شناسی، صص 76 و 82..
- خان محمدی، اکبر. (1386). بازار در ادب فارسی، نشریهی هفت شهر، دورهی 2، شمارهی 20، تابستان، صص 10-4.
- خیر آبادی، مسعود. (1376). شهرهای ایران، مشهد: نشر نیکا، ص84.
- دهخدا، علی اکبر. (1366). لغتنامه دهخدا، تهران: انتشارات مجلس شورای ملی، ص348.
- رجبی، آزیتا، سفاهی، افشین. (1388). بازارهای ایرانی تجسم اندیشههای پایدار، فصلنامهی جغرافیا، دوره3، شمارهی 11، صص127-113.
- سلطان زاده، حسین. (1380). بازارهاى ایرانى، تهران: دفترپژوهشهاى فرهنگی، صص 12-11 و 16 و 31-27.
- سلطان زاده، حسین. (1362). شکلگیرى شهر و مراکز مذهبى در ایران، تهران: دفتر پژوهشهاى فرهنگى، صص 126-19.
- سلطان زاده، حسین. (1365). مقدمهای بر تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران، تهران: نشر نی، صص261-251.
- شفقی، سیروس. (1378) .نقش بازار در ساختار فضایی شهرهای اسلامی، مجله تحقیقات جغرافیایی، شمارهی52 و53، صص87-63.
- شفقی، سیروس. (1385). بازار بزرگ اصفهان، انتشارات چهار باغ، ص122-22.
- فلامکى، محمدمنصور. (1385). شکلگیرى معمارى درتجارب ایران و غرب، تهران: انتشارات نشر فضا، صص 87-84.
- کاظمی موسوی، احمد. (1386). پیشهوران بازار: در گذار از آداب فتوت به شعائر شیعه، نشریهی هفت شهر، دورهی2، شمارهی20، صص 39-34.
- ماهوان، احمد. (1385). بازار در فرهنگ و ادب ایران زمین، مشهد: نشر ماهوان، ص8.
- مشهدیزاده دهاقانی، ناصر. (1385). تحلیلی از ویژگیهای برنامهریزی شهری در ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، صص391-42.
- میر سلیم، مصطفی. (1372). دانشنامهی جهان اسلام، تهران: دایرة المعارف اسلامی، ص123.
- Islamic World, 2 Vols. Leiden: Brill.
- Lie, j. (1997); sociology of markets”, Annual review of sociology, No.23:341-60.
- Slater, Don, and Fran Tonkiss. (2013) Market society: markets and modern social theory. John Wiley & Sons.
- Fourcade, Marion, and Kieran Healy (2007). "Moral views of market society." Annu. Rev. Sociol. 33: 285-311.
_||_