Factors affecting productivity of human resources working in the city center of financial and administrative department
Subject Areas : Urban Management Studies
1 -
Keywords: Labor Productivity, A.C.H.I.E.V.E. factors, Financial &, Administrative dep,
Abstract :
Introduction and Objective:In today's competitive world, if we want to increase the productivity of work place, we must have more production with less manpower, less money, less time, less space and generally with fewer resources . This study aimed to assess factors affecting productivity of human resources working in the Municipal Center Administration and Finance department has been calculated. Method:In this study combination of documentary and survey method has been used and necessary information has been gathered using a questionnaire with 79 questions. statistical society is municipality employers in fund and economical department (center of Tabriz municipality) which are 100 persons. Data is analyzed by SPSS. Results:The results indicate that variables include, efficient use of resources, creativity and innovation, organizational commitment and environmental factors with the mean score of 3.6, 3.4, 3.3 and 3.1 of the 5 have highest values among independent variables in this study. The lowest score among independent variables is owned by the feedback sensing variable, with an average score of 2.7 from 5. Conclusion: The correlation test used between variables in order to assess the effectiveness of each of the independent variables on the dependent variable .Results of this test showed strong and significant correlation between independent variables such as Job satisfaction, creativity and innovation, legitimacy in terms of staff management, efficient use of resources, organizational support, feedback measurement and environmental conditions on productivity of labor force.
- دهقان نیری، ناهید و همکاران (1383)، دیدگاه پرستاران درباره مفهوم بهرهوری و عوامل موثر بر آن: یک مطالعه کیفی، فصلنامه علمى، پژوهشى فیض ؛ شماره ۳۲، زمستان ۸
- کاوسی، محمدرضا و سقایی، عباس (1384)، روشهای اندازه گیری رضایت مشتری، تهران: انتشارات سبزان.
- ساعتچی، محمود ( 1378 )، روانشناسی کار، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
- فقیهی، ابوالحسن،.موسوی کاشی، زهره (1389)، مدل سنجش بهرهوری در بخش خدمات دولتی ایران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4، بهار و تابستان 1389، ص107 تا 126
- عالی، صمد (1384) بررسی مشکلات مدیران دولتی در ارتقای بهرهوری :مطالعه موردی سازمان آب منطقهای و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، مجموعه مقالات همایش ملی بهرهوری و توسعه، تبریز، ص129-109
- طاهری- شهنام، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر دهستان، 1386
- نایگرو، لوید جی (1375)، تصمیم گیری در بخش دولتی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
عابدی، لطفعلی و مزروعی، حسین (1389). عوامل فردی موثر بر رضایت شغلی نیروهای نظامی، مجله طب نظامی، دوره 12، شماره 1، ص 49-45.
- عاشوری، فیروزه (1392)، بررسی عوامل موثر بر بهر ه وری منابع انسانی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، چکیده پایان نامه د انشجویی، شماره 36
الله دادی، اسماعیل (1382). تعهد سازمانی. نشریهی مدیریت، شماره 77 و 78.
-الله وردی، مصطفی، فرح آبادی، احسان، سجادی، حانیه سادات (1389) اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:1388، فصلنامه بیمارستان: سال نهم، شماره 3 و4، پاییز و زمستان 1389، شماره مسلسل 35.
رابینز، استیفن پی (1374). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسیان. تهران: مؤسسه
انتشارات مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
فلاحی فیروز و سجودی سکینه (1390). بررسی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی در صنایع ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3 (1 (پیاپی 9))، ص 93-117.
- Munro, A. (2000). The new unionism and the new bargaining agenda: UNISON-employer partnerships on workplace learning in Britain, British Journal of Industrial Relations, 38 (2): 223-240