بررسی تاثیرعضویت مدیران سازمان در شبکه های اجتماعی، بر عملکرد سازمانی از طریق شبکه دانش و انعطاف پذیری استراتژیک
vhj
Subject Areas : Chemistry
1 - تاذتنات
Keywords: ظرفیت جذب, اندازه شبکه ها اجتماعی , قدرت شبکه ها اجتماعی , توانایی های ترکیبی , انعطاف پذیری ,
Abstract :
امروزه شرکت ها نمی توانند داشتن سود و درآمدهای بالا بر اساس یک نوآوری تثبیت شده را حفظ کنند. شرکت-ها برای بقای خود باید محصولات جدیدی را به بازار معرفی کنند و از تغییرات سازمانی و استراتژی های مختلفی استفاده کنند. در پژوهش حاضر تلاش شد تاثیرعضویت مدیران سازمان در شبکه های اجتماعی، بر عملکرد سازمانی از طریق شبکه دانش و انعطاف پذیری استراتژیک بررسی شود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش علی انجام شد . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را مدیران شرکت صنایع آذرآب می¬گرفت که تعداد آنها 300 بود . برای جمع¬آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که به صورت تصادفی بین 200 نفر ازمدیران پخش شد و تعداد 180 پرسش نامه جمع اوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ و نظر اساتید و محققان رشته مدیریت مورد تایید قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد . تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که قدرت شبکه های اجتماعی و اندازه شبکه های اجتماعی تأثیر مثبتی بر قابلیت های ترکیبی دارند . توانایی های ترکیبی بر ظرفیت جذب تاثیر و انعطاف پذیری استراتژیک مثبت دارد . ظرفیت جذب بر انعطاف پذیری استراتژیک تاثیر مثبت دارد.
jhv
1- Fernandez-Perez, V., Garcia-Morales, V.J., Bustinza-Sanchez, O.B., (2012), “The effects of CEOs’ social networks on organizational performance through knowledge and strategic flexibility”, Personnel Review, Vol. 41, No. 6, pp. 777-812.
2- Fernandez-Perez, V., Verdu -Jover, A.J., Benitez-Amado, J., (2013), “Managerial social networks and strategic flexibility: the role of strategic orientation”, Personnel Review, Vol. 42, No. 2, pp. 134-153.
3- Garcia –Marles, V. Liorenes-Montes, F. and Verdu-Jover, A., (2006), “Antecedents and consequences of organizational innovation and organizational learning in entrepreneurship”, Industrial management and data Systems, Vol.106, No.1-2, pp.21-42.
4- Gutierrez Gutierrez, L.J., Fernandez Perez, V., (2010), “Managerial networks and strategic flexibility: a QM perspective”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 110, No. 8, pp. 1192-1214.
5- Iyer, G.S., Ravindran, S., (2009), “Usefulness, incentives and knowledge
Li, Y., Su, Z., Liu, Y., Li, M., (2011), “Fast adaptation, strategic flexibility and entrepreneurial roles”, Chinese Management Studies, Vol. 5, No. 3, pp. 256-271.
6- Liew, Chor-Beng Anthony, (2008), “Strategic integration of knowledge
Management and customer relationship management”, Journal of Knowledge Management, Vol. 12, No. 4, pp. 131-146.
7- Management”, Journal Of Knowledge Management, VOL. 13, NO. 6, pp. 410-430.
8- Neely, A., Marr, B., (2003), “Measuring E-business performance”, Twelfth Annual Conference of the Production and Operations Management Society, Orlando FI.