The Effect of Management Abilitieson Research and Development Expensesof Corporates with an Emphasis the Roleof Market Competitive Threats
Subject Areas : Ethics and accountingSeyed hesam Vagfi 1 , Azam Rajabi 2
1 - Assistant Professor, Department of Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 - Master's degree, Department of Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran
Keywords: Research and Development, Market Competitive Threats, Management, Tehran Stock Exchange,
Abstract :
The purpose of the present study is to review the effect of management ability on research and development expenses, with an emphasis on the role of market competitive threats to the corporates accepted in Tehran stock exchange. The realm of this research consisted of the accepted corporates in Tehran stock exchange and the time period under study was the years between 2011 to 2019. By systematic deletion method, 133 corporates were chosen as the statistical sample. The current research is practical and it is considered as correlational research in terms of methodology. Data analysis was conducted by EViews software and the results showed that the managers’ ability has a direct effect on investment in research and development expenses. Besides, competitive threats are effective on the correlation between the managers’ ability and investment in research and development expenses.
امیرزاده، مهدی؛ جعفرنژاد، احمد؛ جشیره نژادی، علیرضا (1395). بررسی رابطه بین هزینههای تحقیق، توسعه و سودآوری واحدهای صنعتی برگزیده استان کرمان. مدیریت توسعه و تحول، (27)، ص1-6.
بزرگ اصل، موسی؛ صالحزاده، بیستون (1393). توانایی مدیریت و کیفیت اقلام تعهدی. دانش حسابداری، 5(17)، ص119-139.
بندانی، سمیه؛ سروش یار، افسانه (1401). تاثیر شفافیت اطلاعات بر مخارج تحقیق و توسعه شرکت با در نظر گرفتن نقش ریسکهای شغلی مدیران و فرصتهای سرمایهگذاری. مطالعات حسابداری و حسابرسی،41، ص121-140.
جامعی، رضا؛ نجفی، قاسم (1398). بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و عملکرد مالی با تأکید بر مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(1)، ص81-100.
خواجوی، شکرالله؛ ابراهیمی، مهرداد (1391). بررسی تأثیر قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشمانداز مدیریت مالی، 2(5)، ص91-105.
خوشکار، فرزین؛ نیکنفس، اسماعیل؛ جاهدی، سودا (1400). توانایی مدیریت، کیفیت کنترل داخلی و کارایی سرمایهگذاری. چشمانداز حسابداری و مدیریت، 4(53)، ص17-30.
شاه علیزاده، بیتا؛ جبارزاده کنگرلویی، سعید (1395). بررسی رابطه بین تفاوت بین قیمت پیشنهادی و نرخ گردش سهام، بازده بازار و اندازه معامله در بورس اوراق بهادار تهران. در: همدان: سومین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری در ایران.
علینژاد ساروکلائی، مهدی؛ تارفی، ستاره (1396). تأثیر توانایی مدیریت بر سیاست تأمین مالی. دانش حسابداری، 8(2)، ص159-180.
فیل سرایی، مهدی؛ آرین تبار، احمد؛ رادمان، زهره (1400). بررسی ارتباط بین توانایی مدیران و ارزش حاشیهای وجه نقد با در نظر گرفتن نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی. پژوهشهای راهبردی بودجه و مالی، 2(3)، ص183-217.
کاسپور، سعیده؛ خیرالهی، فرشید؛ ایوانی، فرزاد (1397). مطالعه رابطه بین بیش اطمینانی مدیران و مخارج تحقیق و توسعه. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 4(1).
لعلبار، علی؛ حسنی، محسن (1400). توانایی مدیریتی، ارتباطات سیاسی و گزارشگری مالی متقلبانه. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 5(20)، ص141-162.
محمدزاده، امیر؛ کامیاب، محمدجواد (1393). بررسی رابطه بین مالکیت نهادی، ساختار سرمایه و سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه. مدیریت توسعه و تحول (ویژه نامه)، ص91-99.
مرادی، مهدی؛ تحققی حاج قربانی، مهدی (1400). تاثیر جریان نقد عملیاتی بر مخارج تحقیق و توسعه با تاکید بر نقش شایستگی مدیران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 13(49)، ص81-96.
Andreou, P.D. & Ehrlich, C.L. (2013). Managerial ability and Firm performance: Evidence from the global financial crisis. Working paper.
Aughton, P., Van Reenen, J. & Zingales, L. (2013). Innovation and Institutional Ownership. American Economic Review, 13(1), P.277-304
Baik, B., Farber, D. & Lee, S. (2011). CEO ability and management earnings forecast. Contemporary Accounting Research, 28(5), P.1645-1668.
Bonsall IV, S.B., Holzman, E.R. & Miller, B.P. (2017). Managerial ability and credit risk assessment. Management Science, 63(5), P.1425-1449.
Chemmanur, T. & Paeglis, I. (2005). Management Quality, Certification, and Initial Public Offerings. Journal of Financial Economics, 76(2), P. 331-368.
Chen, Y., Podolski, E.J. & Veeraraghavan, M. (2015). Does managerial ability facilitate corporate innovative success? Journal of Empirical Finance, 34, P.313-326.
Cornaggia, K., Krishnan, G. & Wang, C. (2016). Managerial ability and credit ratings. Available at: https://ssrn.com/abstract=2541699.
Cui, H., Chen, C., Zhang, Y. & Zhu, X. (2019). Managerial ability and stock price crash risk. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, 26(5), P.532-554.
Demerjian, P., Lev, B. & MacVay, S. (2012). Quantifying managerial ability: A new measure and validity test. Management Science, 58(7), P.1229-1248.
Demerjian, P.R., Lev, B., Lewis, M.F. & McVay, S.E. (2013). Managerial ability and earnings quality. Acc. Rev. 88 (2), P.463-498.
Feng, X., Rui, O.M., Chen, D. & Lee, J. (2016). How does Quality of Government Moderate the Influence of Family Firm Governance on the R&D Intensity? The Empirical Research on Chinese Listed Family Firms.
Joye Khoo, A. & Cheung, W.K. (2022). Managerial ability and trade credit. The Financial Review, 57(2), P. 429-451. https://doi.org/10.1111/fire.12289
Joye Khoo, A. Wai Kong Cheung(2022). Managerial ability and trade credit. The Financial Review, 57(2), P.429-451. https://doi.org/10.1111/fire.12289
Kharisma, E.H. & Harymawan, I. (2021). Relationship Between CEO Power and Firm Value: Evidence from Indonesian Non-Financial Companies. Journal Dinamika Akuntansi dan Bisnis, 8(1). DOI: 10.24815/jdab.v8i1.17942
Lee, J., Park, J. & Park, S. (2015). Revisiting CEO power and firm value. Applied Economics Letters, 22(8), P.597-602.
Scharfstein, D.S. & Stein, J.C. (2000). The dark side of internal capital markets: Divisional rent‐ seeking and inefficient investment. Journal of Finance, 55(6), P.2537-2564.
Sheikh, S. (a2018). CEO power, product market competition and firm value. Research in International Business and Finance, 46, P.373-386.
Sheikh, S. (b2018). The impact of market competition on the relation between CEO power and firm innovation. Journal of Multinational Financial Management, 44, P.36-50.
Ting, I.W.K., Kweh, Q.L., Lean, H.H. & Ng, J.H. (2016). Ownership structure and firm performance the role of R&D. Institutions and economies. 8(4)
Wang, G. (2013). Smarter money: How high ability managers trade before firm-specific events. In: G. Wang, Smarter Money: How High Ability Managers Trade Before Firm-Specific Events (April 9, 2013). Available at:
SSRN: https://ssrn.com/abstract=2207756 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2207756.
Wang, Z., Chen, M.H.، Chin، C.L. & Zheng, Q. (2017). Managerial ability, political connections, and fraudulent financial reporting in China. Journal of Accounting and Public Policy, 36(2), P.141-162.
Yung, K. & Nguyen, T. (2020). Managerial ability, product market competition, and firm behavior. International Review of Economics & Finance, 70(11), P.102-116.
https://doi.org/10.1016/j.iref.2020.06.027