Worship with sacrifice in Hindus and comparison with the wisdom of obedience and worship from the point of view of Mulla Sadra
Subject Areas : Intellectual explorations
1 - Assistant Professor, Department of Islamic Sciences, School of Medicine, Fasa University of Medical Sciences, Fasa, Iran
Keywords: Mulla Sadra, Sacrificial Worship, Worship,
Abstract :
Worship is undoubtedly the ultimate form of humility and submission before God. In the Holy Quran, worship holds a lofty status and is presented as the purpose of creation. The study of human history reveals that wherever humans have existed, worship has been present. Mulla Sadra, in his transcendent philosophy (Hikmat al-Muta'aliya), explores the position and significance of worship. In his view, the perfect human is characterized by the application of both theoretical and practical intellect, engagement in worship, the elimination of internal and external temptations and veils, and adherence to the Sharia and spiritual path (Tariqah). Mulla Sadra's philosophy of worship is rooted in cosmology, anthropology, and theology. His ontology, knowledge of the self, and knowledge of God provide the necessary framework for understanding his philosophy of worship. In this article, we aim to explain Mulla Sadra's views on worship and obedience, and then compare it to the practice of sacrificial worship in Hinduism, particularly as depicted in the Upanishads.
1. سعیدی، امین الدین، 1394، مفهوم عبادت و نماز در اسلام،
2. مرتضی زبیدی، محمد بن محمد، 1970، تاج العروس من جواهر القاموس، جلد8، بیروت، دارالهدایه.
3. جوهری، اسماعیل بن حماد، 1376، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة، بیروت، دارالعلم للملایین.
4. ابن منظور، محمد بن مکرم، 1956م، لسان العرب، جلد 9، بیروت، دارصادر.
5. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1996م، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داوودی، قم، ذوی القربی.
6. ابن تیمیه، تقی الدین احمد بن عبدالحلیم، 1374، العبودیة، مکتبة دارالاصاله.
7. شریفات، عبدالمحمد، 1394، مفهوم عبادت از دیدگاه ابن تیمیه، نشریه سراج منیر، شماره 16.
8. مصاحب، غلامحسین، 1380، دائرة المعارف فارسی، تهران، امیرکبیر.
9. آقایی میبدی، احمد، 1390، فطری بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ابتدایی، فصلنامه معرفت ادیان، سال دوم، شماره دوم.
10. استیس والتر، ترنس، 1377، دین و نگرش نوین، ترجمه احمدرضا جلیلی، وبراسته: مصطفی ملکیان، تهران، حکمت.
11. باهنر، محمدجواد، 1361، معارف اسلامی، تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
12. شیاسی، سکینه، 1389، عبادت در قرآن و عهد عتیق، پایان نامه رشته علوم قرآن دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
13. صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم، 1385، الشواهد الربوبیة، ترجمه جواد مصلح، تهران، سروش.
14. صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم، 1990م، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، جلد1، بیروت، دارالتراث العربی.
15. مرتضوی باباحیدری، سید رحمان، 1392، فلسفه عبادت از دیدگاه ملاصدرا، معارف عقلی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی27.
16. صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم، بی تا، الرسائل، قم، مکتبه المصطفوی.
17. بی¬ژاءم، ع، 1382، فلسفه اوپانیشادها و عرفان بهاگودکیت، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، شماره120.
18. رضازاده شفق، صادق، 1345، گزیده اوپه نیشدها