A Survey on Religious Extremism and the Role of Islamic Education in its Controlling
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakFarhad Ramezan Zadeh 1 , Seyyed Ibrahim Mirshaah Jafari 2
1 - PhD Candidate, Education Philosophy, Islamic Azad University, Khorasgan Branch
2 - Assistant Professor, Education Science, Isfahan University
Keywords: کشورهای اسلامی, تعلیم و تربیت, Qualitative Content Analysis, تحلیل محتوای کیفی, religious extremism, Islamic Countries, education, افراطگری دینی,
Abstract :
The main goal of the present research is to study religious extremism and the role of Islamic education in controlling it. This type of research classifies in qualitative and in the sub – field of interpretative – structuralism paradigm from philosophy and paradigm viewpoint. The method of the research is qualitative content analysis (librarian). The statistical population includes existing related researches and documents in scientific websites. Statistical sample is continued to achieve theoretical saturation and finding religious extremism issues. Tools of research are all documents and deeds which are related to religious extremism and guidance of applying religious learnings in forming extremism (by taking notes). Thematic analysis is the analytical method of this research. The desirable education elements are compiled by analyzing related contexts by inductive reasoning.
ابراهیمنژاد، محمد. 1393ش، داعش، دولت اسلامی عراق و شام و تحلیل و بررسی تاریخ و افکار، قم: دار الاعلام لمدرسة اهل البیت.
ابراهیمی، نبی الله. 1392ش، نوسلفیگری و جهانی شدن امنیت خاورمیانه، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
ابن اثیر. بی تا، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، قاهره: بی نا.
ابن اثیر. بی تا، الکامل فی التاریخ، بیروت: چاپ افست.
ابن تیمیه. بی تا، منهاج السنة النبویة، ریاض: بی نا.
ابن جوزی، ابی الفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد. بی تا، المنتظم، به تصحیح نعیم زرزورف بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن خلدون، عبدالرحمن. 1379ش، مقدمه ابن خلدون، محمد پروین گنابادی، تهران: علمی و فرهنگی.
ابنتیمیه. بی تا، مجموع الفتاوی، بی جا: بی نا.
ابنجوزی. بی تا، تلبیس ابلیس، بیروت: بی نا.
جعفری، محمد تقی. 1377ش، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج21، چاپ دوم، مشهد: آستان قدس رضوی.
جعفریان، رسول. 1381ش، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، تهران: انصاریان.
حتی، فیلیف. 1344ش، تاریخ عرب، ابوالقاسم پاینده، تبریز: انتشارات حقیقت.
حسنزاده آملی، حسن. بی نا، تکمله منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة(خویی)، جلدهای 18- 21، بی جا: نشر انوار الهدی.
رسولی محلاتی، سید هاشم. 1374ش، زندگی امیر المؤمنین علیه السلام، بی جا: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سید قطب. 1351ش، ادعانامهای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام، ترجمه سید علی خامنهای و سید هادی خامنهای، چ3، مشهد: چاپخانه طوس.
الویری، محسن. 1384ش، شیعیان از سقوط بغداد تا ظهور صفویه، تهران: دانشگاه امام صادق.
هوشنگی، حسین و احمد پاکتچی. 1390ش، بنیادگرایی و سلفیه: بازشناسی طیفی از جریانهای دینی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
یدالله امیدی. 1390ش، القاعده تاریخچه پیدایش، مبانی فکری و عملکرد آن، چاپ اول، بی جا: بی نا.
کتب انگلیسی
Baqai, H. (2011), “Extremism and Fundamentalism: Linkages to Terrorism, Pakistan`s Perspective,” International Journal of Humanities and Social Sciences, Vol. 1, No. 6, 241-248.
Dulles, A. 2003, "Fundamentalism" in: New Catholic Encyclopedia, v.6.
Kydd, A., & Walter, B. F. (2002), “Sabotaging the Peace: The Politics of Extremist Violence,” International Organization, Vol. 56, No. 2, 263-296.
Lindsey, Hal (1989), The Road to Holocaus
مقالات
ابن خلدون، عبدالرحمن. 1379ش، «نظریه معرفت شناسی»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 7، شماره 11و12، صص260-275.
شفائی، حسین. 1376ش، «بحران افغانستان و اهداف حامیان طالبان»، سراج، سال سوم، ش12، صص31-47.
عظیمزاده، جعفر و شهراد شهوند. 1391ش، «حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان و گسترش افراطگرایی فرقهای در پاکستان»، فصلنامه جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، شماره 5، صص 44- 71.
_||_