Quran and Fundamental Questions of Human
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran Fadak
1 - Associate Professor, PhD, Faculty of Philosophy, Kharazmi University, tehran
Keywords: انسان, قرآن, جهان, human, world, جامعیت, Quran, comprehensiveness, معنای زندگی, meaning of life,
Abstract :
Quran introduces man and the world as divine creatures who are in accordance with Divine activity and under Divine laws and sovereignty. The meaning of human life is defined only on the basis of the God-believing attitude, in the light of which the tolerance of evil and the cheapening of charity also have their own Divine philosophy in Quran. Finally, Quran introduces the end of human life as The Hereafter, in which human determines the nature of his life based on the performance of this world. In this article, the universal and general answers of Quran to the fundamental questions of human are studied and analyzed in order to prove the comprehensiveness of Holy Quran.
قرآن کریم.
جوادی آملی، عبدالله. 1389ش، تفسیر موضوعی قرآن، ج15، قم: نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1391ش، تفسیر موضوعی قرآن، ج2، قم: نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1393ش، تفسیر موضوعی قرآن، ج4، قم: نشر اسراء.
حامد مقدم، احمد. 1387ش، سنتهای اجتماعی در قرآن کریم، چاپ ششم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
سیوطی، جلال الدّین. 1363ش، الإتقان فی علوم القرآن، تهران: امیرکبیر.
صدر، محمد باقر. 1367ش، سنتهایی تاریخ در قرآن، مترجم: سید جمال موسوی اصفهانی، بیجا: انتشارات اسلامی.
طباطبائی، سیّد محمّدحسین. 1361ش، قرآن در اسلام: قم: انتشارات اسلامی.
طباطبائی، سیّد محمّدحسین. 1379ش، المیزان فی تفسیر القـرآن، قم: منشورات جامعة المدرّسین.
گلشنی، مهدی. 1379ش، علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ملاصدرا، صدرالدین محمد. 1360ش، اسرار الآیات، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، چاپ اول، تهران: مولی.
نصر، سید حسین. 1389ش، تاریخ فلسفه اسلامی، ج1، تهران: انتشارات حکمت.
نصری، عبدالله. 1379ش، مبانی انسانشناسی در قرآن، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
مقالات
حیدر کوشا، غلام. 1389ش، «پژوهشی در الگوی مطالعه سنتهای اجتماعی در قرآن»، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره ،2 بهار 1389، صص 33- 56.
قربانی، قدرت الله. 1395ش، «مسأله شر و معنای زندگی»، دوفصلنامه پژوهشهای عقلی نوین، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 95، صص100-81.
_||_
The Holy Quran.
Golshani, Mahdi (2ooo), Science & Religion & Spirituality in the beginning of 21th Century, Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies Press.
Hamed Moqaddam, Ahmad (2008), Social Traditions in The Quran, Mashhad, Astane Qods Razavi Press.
Heidar Kosha, Gholam (2010), A Research on the Paradigm of Studying social Traditions in the Quran, the Journal of Cultural and Social Knowledge, No.2, 2010 Spring, pp33-56.
Heidegger, Martin (1985), History of the Concept of Time, Prolegomena, Trans by T. Kisiel, Indiana University press.
Heidegger, Martin (1988), Being and Time, translated John Macquarrie and Edward Robinson, Blackwell, Oxford.
Javadi Amoli, Abdollah (2010), Divine Unity (Towhid) in the Quran, Vol.2, Qom, Isra Press.
Javadi Amoli, Abdollah (2010), Human Being’s Real Life in the Quran, Vol.15, Qom, Isra Press.
Javadi Amoli, Abdollah (2014), Resurrection in the Quran, Vol.4, Qom, Isra Press.
Mulla Sadra, Sadruddin Muhammad (1981), Asrarul Ayat, Edited by Muhammad Khajavi, Tehran, Mowla Press.
Nasr, Seyyed Hossein (2010), the History of Islamic Philosophy, Tehran, Hekmat Press, Vol.1.
Nasri, Abdollah (2000), Anthropological Foundations in the Quran, Tehran, Cultural Institute for Contemporary Knowledge and Thought.
Peters, Ted (1990), Cosmos as Creation, Abingdon press.
Qorbani, Qodratullah (2016), the Problem of Evil and the Meaning of life, Journal of Pajouheshhaye Aqli Novin, No.2, 2016 Winter, pp81-100.
Sadr, Muhammad Baqir (1989), the Traditions of History in the Quran, Trans by Seyyed Jamal Mousavi, Isfahan, Islami Press.
Siyouti, Jalaluddin (1984), Itteqan Fi Ouloumul Quran, Tehran, Amirkabir Press.
Tabatbaei, Seyyed Muhammad Hossein (1982), The Quran in Islam, Qom, Islami Press.
Tabatbaei, Seyyed Muhammad Hossein (2000), Almizan Fi Tafsirul Quran, Qom, Jamiatul Modarresin Press.