Historical Analysis of Two Comprehensive Sources of Qur'anic Science of the Ninth Century; "Basaaer Firouzabadi and Al-Taysir Kafiji"
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran Fadaknajmeh najm 1 , Mehdi Mehrizi 2 , mohammad ali mahdavirad 3
1 - Ph.D. student of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran
2 - , Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences , Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran
3 - Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Farabi Campus, University of Tehran
Keywords: Al-Taysir, Basaaer, historical analysis, 9th Century, sources of Quranic sciences,
Abstract :
For the scholarly ontology of the sources of the Qur'anic sciences, there is no regular writing that illustrates the factors that influence the development and writing of important sources of the Qur'anic sciences with historical analysis for scholars in the field. The present study is a historical analysis of 9th-century Qur'anic Comprehensive Science Resources that provides qualitative research with analytical data on the influence of "Basaaer Firouzabadi and Al-Taysir Kafiji" and "the relationship between these two books with its contemporary companion books; "Mavaghe al-Oloom of the Bolgheini " and "Fazaael al-Quran of the Asghalani " have been addressed to specialized audiences of the Qur'an. Basaaer has had a remarkable impact on the comprehensive discussions of the Qur'anic sciences, considering the scientific, cultural and political circumstances of that day. Fazaael al-Quran is lower than Basra in terms of function, structure and content. Mavaghe al-Oloom is less influential than the book of Basaaer, and has had a declining influence on the sciences of the Qur'an in the 9th century. Kafiji's pride in the book of Al-Taiser, and on the other hand, the modesty of this book by Souoti, is moderate. These results help to understand the flow of science (Quranic sciences) and complement the quantitative and qualitative knowledge and insights of scholars on the "history of Quranic science resources".
بلقینی، جلال الدین.1437ق، مواقع العلوم فی مواقع النجوم، تحقیق نبیل صابری (ماجستیر)،جامعة الجزائر.
حاجی خلیفه، مصطفی بن عبدالله القسطنطنی.1982م، کشف الظنون عن أسامی الکتب و الفنون، بیروت: دارالفکر.
زریاب، عباس.1374ش، مدخل ابن حجر عسقلانی، تهران: دائرةالمعارف بزرگ اسلامى، ج3.
سخاوی، محمد بن عبدالرحمان.بیتا، الضوء اللامع لاهل القرن التاسع، بیروت: منشورات دار مکتبه الحیاه.
سیوطی، جلال الدین.1387ق، الأتقان فی علوم القرآن،تحقیق محمدابوالفضلابراهیم، قاهره:چهار جلد در دو مجلد.
سیوطی، جلال الدین.1421ق، التحبیر فی علم التفسیر، بیروت:دارالفکر.
عزالدین، محمد کمال الدین.1414ق، التاریخ و المنهج التاریخی لابن حجر، بیروت: دار اقرأ.
عسقلانی، ابن حجر.بیتا، انباء الغمر بابناءالعمر،کتابخانه مدرسه فقاهت. قابل دسترسی در: http://lib.eshia.ir/40066/1/116.
عسقلانی،ابن حجر.1382ش، فضائل القرآن(برگزیده فتح الباری فی شرح صحیح البخاری)،بیروت:دار و مکتبة الهلال.
فارویی فیروزی، مصطفی.بیتا، مدخل بلقینی، تهران:دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج12، شماره۱۷۳۳. قابل دسترسی در: https://cgie.org.ir/fa/publication/entryview/7970
فیروزآبادی، مجدالدین محمد بن یعقوب.1991م، القاموس المحیط، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
فیروزآبادی، مجدالدین محمد بن یعقوب.1416ق، بصائر ذوی التمیز فی لطائف الکتاب العزیز، تحقیق: محمدعلى النجار، قاهره: جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلی للشئون الاسلامیة.
کافیجی، محمدبن سلیمان.1410ق، التیسیر فی قواعد التفسیر، تحقیق ناصر بن محمد مطرودی، دمشق:دارالقلم.
کافیجی، محی الدین.1419ق، التیسیر فی قواعد علم التفسیر،تحقیق: مصطفی محمد حسین ذهبی، قاهره:مکتبه المقدسی.
کحّاله، عمررضا.بیتا، معجم المؤلفین، بیروت: موسسه الرساله.
محسنی تبریزی،علیرضا.1395ش، روش تحقیق کیفی در مکاتب تفسیری(زمینه و کاربرد)، تهران: انتشارات اطلاعات.
محمدپور،احمد.1392ش، روش تحقیق کیفی ضدروش،تهران، جامعه شناسان.
مهدویراد، محمدعلی.1384ش، سیر نگارشهای علوم قرآنی، تهران: هستینما.
مقالات
اقبال، ابراهیم و پهلوان، منصور.1391ش، مقاله «تقسیم نامه علوم قرآن»، فصلنامه مطالعات قرآنی،شماره10.
سلطانی رنانی، مهدی.1382ش، مقاله«سیر تاریخی وجوه و نظائر»، فصلنامه پژوهشهای علوم قرآنی، شماره 35 و 36.
فاضل(یزدی مطلق)، محمود.1378ش، «مجدالدین فیروز آبادی؛مؤلف قاموس اللغة یا سهم ایرانیان در نهضت فرهنگ نویسی به زبان عربی»، مجله دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مشهد،شماره 43و 44.
مهدوىراد، محمدعلى.1375ش.، «سیر نگارشهاى علوم قرآنى (7)»، بینات، شماره 10.
_||_Eghbal, Ebrahim.(1391), Taghsimnameh oloome Qorani, Motaleate Qorani,10.
Bolgheiny, Jalal al din.(1437), Mavagheol oloom fi mavagheol njoom, Jameatoljazayer.
Hejy khalifeh, Mostafa.(1982), Kashf al zonoon, Beyroot: Daro al fekr.
Zaryaab, Abbas.(1374), Ebne hajar asghalany, Tehran:Daeratolmaaref eslaamy.
Sakhavi, Mohammad, Azzaaoellamee al gharnottaseee, Beirut: Daro maktabatolhayat.
Pajooheshe ghoraani,35-36. Soltaanie renanni, Mahdi.(1382), Seyre tarikhie vojooh,
Soyooty, Jalalo al din.(1387),Aletghaan,Ghaahereh.
Soyooty, Jalalo al din.(1421),Attahbir, Beirut: Darolfekr.
Essoddin, Mohammad.(1414), Attarikh valmanhaje ttarikhie ebne hajar, Beyroot: Daroleghraae.
Asghalaani, Ebnehajar, Anbaaolghamar, Fghaahat, http://lib.eshia.ir/40066/1/116.
Asghalaani, Ebnehajar.(1382),Fazaaelolghoraan, Beirut: Darlhelal.
Faaroobi, Mostafaa.Bolgheiny, Tehran:Daeratolmaaref eslaamy, https://cgie.org.ir/fa/publication/entryview/7970.
Fazel, Mahmood, firoozabadi writer ghaamoosolloghah, Mashhad,43-44.
Firoozabaadi, mohammad.(1991),Ghamoosolmahit, Beyroot: Daroehyaaelarabi.
Firoozabaadi, mohammad.(1416), Ghahereh:vazaarat oghaf.
Kafiji, Mohammad.(1410), Attaysir, Damshgh: Darolghalam.
Kafiji, Mohammad.(1419), Attaysir, Ghahereh: Maktabatolmoghaddasi.
Kahaaleh, Reza,Moejamolmoallefin, Beirut:Moassesaoresaleh.
Mohseni tabrizi, Alireza, Raveshekeyfi, Teran: Ettelaat.
Mohammadpour, Ahmad(1392), Ravesh tahghighe keyfi, Tehran: Jaameeshenasan.
Mahdavirad, Mohammadali(1384), Seire nagareshhaaye oloome ghorani, Tehran:Hastinema.
Mahdavirad, Mohammadali(1375), "Seire nagareshhaaye oloome ghorani(7)", Bayyenat,10.