Metaphorical Explanation of the Governance and Statecraft Method in Nahjolbalagheh
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran Fadakarezoo akbari 1 , mohammad sharifani 2 * , hossein moradi 3
1 - PhD student, Department of Quran and Hadith Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of History and Philosophy of Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran
3 - Assistant Professor, Department of Sciences, Quran and Hadith, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
Keywords: Holy Qur’an, Nahj al-Balaghah, metaphor, government, statecraft, governance, justice.,
Abstract :
In the Holy Qur’an and Nahj al-Balaghah, diverse discussions about governance and statecraft are presented. In the Qur’anic perspective, governance is sometimes addressed directly and at other times metaphorically, portraying divine governance as the best approach to managing society while rejecting non-divine forms of government. Imam Ali (AS) also addresses issues related to governance in his sermons and letters through metaphorical expressions. These metaphors are not only used to clarify complex concepts but also serve as a tool to convey precise ideas of governance and to present an Islamic model of statecraft. This study, employing a thematic research method and a metaphorical reasoning strategy, examines and explains the metaphors found in Nahj al-Balaghah and extracts an Islamic governance model from Imam Ali's (AS) perspective. The results of this research demonstrate that Imam Ali (AS), in describing methods of governance, employs metaphors that not only explain the responsibilities of the ruler and society but also provide a comprehensive depiction of the interaction between them. The metaphors used in Nahj al-Balaghah, besides facilitating the interpretation of verses related to governance, reflect the depth of Imam Ali’s (AS) perspective on governmental and social matters. By analyzing these metaphors, this research offers an Islamic governance model that can serve as a theoretical foundation for Islamic governance studies.
1. قرآن کریم؛ ترجمه فولادوند.
2. نهجالبلاغه (۱۳۸۵). مترجم محمد دشتی. قم: قدس.
3. آذرنگ، ندا؛ و پیروزی، عبدالله (۱۳۹6). بررسی نقش مردم در حکومت اسلامی و مبانی نظری آن ازدیدگاه امام خمینی، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج.
4. پورابراهیم، شیرین، (1395)، «بررسی روشهای ترجمه استعارههای مبتنی بر طرح واره حرکتی در نهج البلاغه»؛ پژوهشنامه نهج البلاغه، شماره14.
5. جرجانی، عبدالقاهربن عبدالرحمن (1991)، اسرار البلاغۀ، تعلیق محمود محمد شاکر، قاهره: مکتبۀ الخانجی.
6. حجازی فرد، سعید (۱۳۹۷). حکمرانی در نهجالبلاغه. نشست تخصصی شماره ۳ از سلسلهنشستهای حکمرانی اسلامی، تهران: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی.
7. حسینی، علی، واثق، علی (1393)، حاکمیت خوب و حاکمیت شایسته بر اساس دیدگاه امیرالمؤمنین، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، س سوم، ش دوم: 7 ـ 28.
8. دانایی فرد، حسن و الوانی، مهدی (1386). "استراتژی استدلال استعارهای در نظریهپردازی: شکلگیری تئوری جابهجایی مدیران دولتی"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، س 11، ش 3 : 107 ـ 135.
9. درخشه، جلال؛ و موسوینیا، مهدی (۱۳۹۷). مؤلفههای حکمرانی شایسته در سیره حکومتی پیامبر اسلام (ص). دوفصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 9(1)، ۱-۲۸.
10. رفیعی آتانی، عطاءالله (۱۳9۹). معنا و مبنای حکمرانی اسلامی: نخستین نشست از سلسلهنشستهای مقدماتی کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی. تهران: مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا.
11. شاهآبادی، ابوالفضل؛ و جامهبزرگی، آمنه (۱۳۹۲). نظریه حکمرانی خوب ازدیدگاه نهجالبلاغه. نشریه پژوهشنامه نهجالبلاغه، 1(۲)، ۲.
12. شیخون، محمدالسید (1994)، الاستعارة نشأتها و تطورها، بیروت: دار الهدایة للطباعة و النشر و التوزیع.
13. قائمینیا، علیرضا (1399)، استعارههای مفهومی و فضاهای قرآنی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
14. مطهری، مرتضی (۱۳6۸). سِیری در نهجالبلاغه. قم: صدرا.
15. منتظری، محمد، بهمنی، اکبر، و فتحی زاده، علیرضا. (1397). الگوی حکمرانی خوب از دیدگاه نهجالبلاغه: گامی در جهت تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 6(11)، 133-154.
16. نهادی، هادی، و سیاهکالی مرادی، جواد. (1400). بررسی شاخصهای حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته از منظر نهج البلاغه. فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی، 2(2)، 114-139.