Needs assessment of personnel training courses with Knowledge Management Approach case study: Khuzestan water and power organization
Subject Areas :فرانک امیدیان 1 , هرمز رحمانی شهریاری 2
1 - نویسنده مسئول، استادیار گروه علوم تربیت ی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول ، ایرا ن
Keywords: Key words: KM, Personnel Needs Assessment, Khuzestan Water and Waste Organization,
Abstract :
AbstractThe purpose of this study was to assess the training of employees in the Khouzestan Water and Drinking Water Organization with a knowledge management approach. This research was a descriptive survey. The research community was identified based on qualitative method including 176 employees including managers and employees of Khuzestan Water and Power Organization All of them were considered as an example. In this research, the knowledge recognition tools of Khuzestan Water and Power Organization employees were identified. These needs were defined according to the qualitative method and with reference to the panel of specialists of the staff and managers of the organization. The formal validity of the measurement tool was obtained by referring to the expert opinion of the experts in this field. Cronbach's alpha coefficient (0.918) was used to measure the reliability of data collection tools. For data analysis, descriptive methods and inferential statistical methods were used. In this study, one-sample T-tests and T-test were used to compare the mean of the two correlated groups from the viewpoints of respondents. The results of this study identified the needs of four organizational units of Khuzestan Water and Power Administration in three areas of technical skill, communication skills and perceptual skills .
منابع
- جعفری مقدم، سعید ) 1385 (، مستندسازی تجربیات مدیران )از دیدگاه مدیریت دانش(. کرج : موسسه
تحقیقات و آموزش مدیریت.
- خیراندیش، مهدی و افشارنژاد، علیرضا ) 1383 (. استراتژ یهای مدیریت برای دانش شخصی و سازمانی،
تدبیر، سال پانزدهم، شماره 145 ، خرداد، صص 26 - 20 .
- فتحی واجارگاه، کوروش ) 1381 (، نیازسنجی آموزشی: الگوها و فنون. تهران: آییژ.
- کافمن، راجر، هرمن، جری ) 1393 (، برنام هریزی استراتژیک در نظام آموزشی: بازاندیشی، بازسازی
ساختارها، بازآفرینی، ترجمه فریده مشایخ، عباس بازرگان، تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان )انتشارات
مدرسه(.
- گلدوست جویباری، یاسر و اسلامیان، مریم ) 1389 (، مستندسازی تجربیات مدیران )گامی در جهت تعالی
دانش مدیران(. تهران: ب هآورا ن.
- مهرعلیزاده، یدالله و عبدی، محمدرضا ) 1388 (، نظام مدیریت دانش تجرب هی سازمان امور مالیاتی کشور،
انتشارات دانشگاه شهید چمران: اهواز.
- Nagarajan, S, Ganesh, K, Punniyamoorthy, M, Resmi, A, T (2012), framework for knowledge management need assessment. procedia engineering 38 (2012). 3668-3690.
- Probst, G., Raub., S., Romhardt, K (2001) Managing knowledge – Building blocks for success, Willey: chichester.
Nagarajan, S, Ganesh, K, Punniyamoorthy, M, Resmi, A, T (2012), framework for knowledge management need assessment. procedia engineering 38 (2012). 3668-3690.
- Probst, G., Raub., S., Romhardt, K (2001) Managing knowledge – Building blocks for success, Willey: chichester