Utilization of Public Networks with Job Efficiency and Media Literacy Effect in Public Libraries of Qom Province
Subject Areas : Journal of Knowledge Studiesmasoud bakhtiari 1 , saeed ghaffari 2 , rajab akbarzadeh 3
1 - Assistant Professor, Department of Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 - Associate professor and Member of the Academic Staff of the Department of divinity science, Payame Noor University Tehran, Iran
3 - Assistant Professor and Member of the Academic Staff of the Department of Information Science and Epistemology, Payame Noor University Tehran, Iran
Keywords: Social Networks, Job Efficiency, Media Literacy Province- Libraries,
Abstract :
Objective: The purpose of this research is to investigate the role of using public networks with the job efficiency of librarians in Qom province with the mediating role of media literacy.
Methodology: The type of study of this descriptive-analytical research was done by survey method. The statistical population of the research was all the librarians of Qom province, which were 112 people. The measurement tool in this research was standard questionnaires. After conducting a preliminary study and determining the variance of the questions; through Cronbach's alpha coefficient, the reliability coefficient of the questionnaires was obtained. T-tests were used to analyze the findings of this research.
Results: Examining the research variables showed that public networks with an average of 3.20, job efficiency with an average of 3.50, and media literacy with an average of 3.36 with a significance level of 0.001.
Conclusion: The results of the research showed that the use of virtual social networks, job efficiency and media literacy have a good condition, and the use of public networks had a significant effect on efficiency and media literacy, as well as media literacy on efficiency. Finally, the use of public networks had a significant effect on the efficiency with the mediating role of media literacy in the librarians of Qom province.
ایرج پور، ع.، مجرد، ن.، و دباغ رضاییه، ف. (1395) بررسی نقش رسانههاي جمعی در توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفه اي کشور. مجله مدیریت و توسعه ورزش، (2)5، 36-52
حیدري نصرآبادي، م. (١٣٩٣). تأثیر حضور دیگران در تجربه زندگی افراد مبتلا به لکنت. آرشیو توانبخشی، 15(4)، 52-74.
خسروي، ن. (١٣٩١). ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دورۀ متوسطه. مطالعات روانشناسی شهرستان ساوه، ١، ١١-٧.
خوشنویس، م.( ١٣٨٧). مقایسه ي دو روش تمرینات تنفسی و کتابداری هاي هوازي بر وضعیت تهویه ي ریوي. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 13(5)، 59-67.
درخشان پور، ا. (١٣٩٠). بررسی تأثیر آموزش زبان دوم (انگلیسی) بر میزان عزت نفس و الگوي انواع لکنت در زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی). فصلنامه تازههاي علوم شناختی، 13(3)، 18-9
زمانی، ع.، و مرادي، ع. (١٣٨٨). مقایسه اضطراب صفتی، اضطراب حالتی و اعتماد به نفس کاران مرد در کتابداری هاي گروهی و انفرادي. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، ٤٠، ٩٨-٨١.
گلنبی، م.، حسینی، م.، و رضایی صوفی، م. (1396) مقایسه دیدگاه مسئولان کتابداری با مسئولان رسانههاي جمعی در خصوص پوشش رسانه اي. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 4(15).
محمدي زاده، ع. (1388). کاربردهاي موسیقی درمانی در روانپزشکی، پزشکی و روانشناسی. اسرار دانش.
محمدي، ه. (1393). تأثیر مهارت زبانی بر شدت ناروانی در دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت. مجله تازههاي علوم شناختی، ٣، ٦٩-٦٢.
نظر ویسی، ح.، یکتایار، م.، قاسمی، ح. (1399) . طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش. مجله پژوهشهای ارتباطی، 2(102)، 121-149
هجرانی دیارجان، ه. (1394) تأثیر درمان با گفتار آهنگین بر اضطراب و مهارتهاي اجتماعی کودکان دبستانی داراي لکنت. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، ١٤-١٣ آبان، ٧٠-٥٢.
References
Abbruzzese G., Pelosin E., & Marchese R. (2007). Current problems and strategies in motor rehabilitation for Parkinson’s disease. The Journal of Advances in Alzheimer’s and Parkinson’s Disease, AL-Jawadi AA,4.720-764.
Abdul-Rahman, S. (2007). Prevalence of childhood & early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul. The Journal of Iraq: across-sectional study, BMC Public Health, 7, 274 -293.
Altholz, S. (2004). Counseling, support, and advocacy for clients who stutter. The Journal of
Health Soc Work, 3, 197-205.
Beilby J. )2012(. The experiences of living with a sibling who stutters: a preliminary study. The Journal of Fluency Disorders, 2, 135-148.
Beilby J.M., Byrnes M.L., Meagher E.L., & Yaruss J.S.(2013). The impact of stuttering on adults who stutter and their partners. Journal Fluency Disord, 38(1), 14-29. doi: 10.1016/j.jfludis.2012.12.001. Epub 2012 Dec 13. PMID: 23540910.
Beilby, Janet M., Byrnes, Michelle L. & Yaruss, J. Scott. (2012). The impact of a stuttering disorder on Western Australian children and adolescents. Perspectives on Fluency and Fluency Disorders, 22 (2), 51-62.
Bulger, M. & Davison, P. (2018). The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy. Routledge, 6, 74 -93.
Benito P.J., Calderon F.J., Garcia-Zapico A., Legido J.C., & Caballero J.A. (2006) Response of tidal volume to inspiratory time ratio during incremental exercise. Arch Bronconeumol,42(2), 62-7.
Benjamin B., Christian M., Jennifer F. (2011). Martin Reuter Investigating personality in Stuttering: results of a case control study using the NEO-FFI. The Journal of Commun Disord, 2, 218-222.
Blood, G. (2011). Self-reported experience of bullying of students who stutter: relations with life satisfaction, life orientation, and self-esteem. The Journal of Percept Mot Skills, 2, 353-364.
Blumgart E., Tran Y., & Craig A. (2010). Social anxiety disorder in adults who stutter. The Journal of Depression and Anxiety, 7, 687-692.
Fabio, L.; Luca, M.; Fabio, A.; Andrea, C.; Sara, M.; Federica, G. &Valeria, B. (2017). The Effectiveness of a New School-Based Media Literacy Intervention on Adolescents’ Doping Attitudes and Supplements Use. Teaching and Learning through Critical Media Literacy Pedagog, 2(6).
Derakhshanpour, A. (2011). Investigating the effect of teaching a second language (English) on the level of self-esteem and the pattern of types of stuttering in the first language (Persian) and the second language (English). New Quarterly of Cognitive Sciences, 13(3), 9-18. [In Persian].
Farpour S., Shafie B., Salehi A., & Karimi H. (2013). Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 3,173-185.
Fisher L.R., Cawley M.I., & Holgate ST. (2021). Relation between chest expansion, pulmonary function, and exercise tolerance in patients with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 1990, 49(11), 921-5.
Golnby, M., Hosseini, M., & Rezaei Sufi, M. (2017). Comparison of the viewpoints of library officials and mass media officials regarding media coverage. Source: Communication Management in Sports Media, 4(15). [In Persian].
Haapala, E.A., Poikkeus, A., Tompuri, T, Kukkonen-Harjula K., Leppänen PH, Lindi V., & Lakka TA. (2014). Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. The Journal of Med Sci Sports Exerc, 46,1016-1024.
Hijrani Diarjan, H. (2015). The effect of melodious speech therapy on the anxiety and social skills of primary school children who stutter. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, 13-14, 52-70 [In Persian]
Heydari Nasrabadi, M. Kamali M., & Arrani-Kashani Z. (2014). The effect of the presence of others on the life experience of people with stuttering. Archives of Rehabilitation,15(4), 74-52. [In Persian]
Hughes S., Gabel R., Irani F., & Schlagheck A. (2018). University students’ perceptions of the life effects of stuttering. Journal Of Communication Disorders, 4, 45-60.
.Mohammadizadeh, A. (2012) .Applications of music therapy in psychiatry, medicine and psychology. Israr Danesh Publications.
Mohammadi, H. (2014). The effect of language skills on the severity of disability in bilingual students with stuttering. New Journal of Cognitive Sciences, 3, 62-69. [In Persian]
Nazar Vaisi, H., Yektayar, M., & Ghasemi, H. (2019). Designing a model of media literacy in sports. Journal Of Communication Research, 27(102), 121-149. [In Persian]
Neeraj, K. (2019). Media Literacy, Journalist and Empowerment of Democracy. Journal of Media Studies, 1, 118-125.
Irajpour, Alireza, Meghdar, Nahid, Dabagh Rezaieh, Faramarz (2017) Investigating the role of mass media in the cultural development of public and professional librarianship in the country. Sports Management and Development Journal, 5(2), 36-52. [In Persian]
Khosravi, N. (2011). The relationship between physical activity level and depression and anxiety in high school students. Psychological Studies Of Saveh City, 1, 11-7. [In Persian]
Kosnvis , M. A. (2008). Comparison of two methods of breathing exercises and aerobic libraries on the state of pulmonary ventilation. Scientific journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 5, 67-59. [In Persian]
konskar, A. Ali.(2015). Scientific research journal of modern rehabilitation. Faculty of Rehabilitation.Tehran University of Medical Sciences, 9(5), 105-115 . [In Persian]
Zamani, A., & Moradi, A. (2009). Comparison of trait anxiety, state anxiety and self-confidence of male workers in group and individual librarianship. Knowledge And Research In Applied Psychology, 40, 81-98. [In Persian]
Utilization of Public Networks with Job Efficiency and Media Literacy Effect in Public Libraries of Qom Province
Masoud Bakhtiari1 | Saeed Ghaffari2* | Rajab akbarzadeh3
1- Assistant Professor, Department of Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran. mbakhtiari1363@pnu.ac.ir
2- Associate professor and Member of the Academic Staff of the Department of divinity science, Payame Noor University Tehran, Iran. (Corresponding Author). sghaffari@pnu.ac.ir
3- Assistant Professor and Member of the Academic Staff of the Department of Information Science and Epistemology, Payame Noor University Tehran, Iran. R_akbarzadeh @ pnu.ac.ir
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received: 19-06-2024 Received in revised form: 22-07-2024 Accepted: 04-08-2024 Published online: 29-09-2024
Keywords: Social Networks, Job Efficiency, Media Literacy Province- Libraries. | Objective: The purpose of this research is to investigate the role of using public networks with the job efficiency of librarians in Qom province with the mediating role of media literacy. Methodology: The type of study of this descriptive-analytical research was done by survey method. The statistical population of the research was all the librarians of Qom province, which were 112 people. The measurement tool in this research was standard questionnaires. After conducting a preliminary study and determining the variance of the questions; through Cronbach's alpha coefficient, the reliability coefficient of the questionnaires was obtained. T-tests were used to analyze the findings of this research. Results: Examining the research variables showed that public networks with an average of 3.20, job efficiency with an average of 3.50, and media literacy with an average of 3.36 with a significance level of 0.001. Conclusion: The results of the research showed that the use of virtual social networks, job efficiency and media literacy have a good condition, and the use of public networks had a significant effect on efficiency and media literacy, as well as media literacy on efficiency. Finally, the use of public networks had a significant effect on the efficiency with the mediating role of media literacy in the librarians of Qom province. |
Cite this article: Bakhtiari, Masoud, Ghaffari, Saeed, Akbarzadeh, Rajab ,(2024). Utilization of Public Networks with Job Efficiency and Media Literacy Effect in Public Libraries of Qom Province .Journal of Knowledge Studies. 61(16), 1-13. | ||
Publisher: Islamic Azad University North Tehran Branch | © The Author(s). |
|
تأثیر بهرهگیری از شبکههای همگانی با راندمان شغلی و اثر واسطهای
سواد رسانه در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم
مسعود بختیاری1 | سعید غفاری2 | رجب اکبر زاده3*
1- استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. mbakhtiari1363@pnu.ac.ir
2- دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران(نویسنده مسئول). sghaffari@pnu.ac.ir
3- استادیار، گروه الهیات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران R_akbarzadeh @ pnu.ac.ir
اطلاعات مقاله | چکیده | ||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 30/3/1403 تاریخ بازنگری: 1/5/1403 تاریخ پذیرش: 14/5/1403 تاریخ انتشار آنلاین: 8/7/1403
واژههای کلیدی: شبکه اجتماعی، شبکههای مجازی، راندمان شغلی، سواد رسانهاي، کتابداری. | هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای همگانی با راندمان شغلی کتابداران استان قم با نقش میانجی میزان سواد رسانهاي است. روش پژوهش: نوع مطالعه این پژوهش توصیفی -تحلیلی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماري تحقیق کلیه کتابداران استان قم که 112 نفر بودند. ابزار اندازهگیري در این پژوهش پرسشنامههاي استاندارد بود. پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سؤالات؛ از طریق ضریب آلفاي کرونباخ، ضریب پایایی پرسشنامهها به دست آمد. براي تجزیه و تحلیل یافتههاي این تحقیق از آزمونهاي t استفاده گردید. یافتهها: بررسی متغیرهای پژوهش نشان داد که شبکه های همگانی با میانگین 20/3 و راندمان شغلی با میانگین 50/3 و سواد رسانه ای با میانگین 36/3 و با سطح معنی داری 001/0 هستند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از شبکههاي اجتماعی مجازي، راندمان شغلی و سواد رسانه اي از وضیعت مناسبی برخوردار است و استفاده از شبکه های همگانی بر راندمان و سواد رسانهاي و همچنین سواد رسانهاي بر راندمان تأثیر معنیداري داشت. در نهایت استفاده از شبکههای همگانی بر راندمان با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري داشت. | ||||||
| |||||||
|
مقدمه
یکی از مهم ترین عواملی که میتواند وضعیت کتابداران را در جامعه بهبود بخشد، فرهنگسازي در این زمینه است که نقش رسانههاي جمعی و نشریات از مهمترین عوامل آن به شمار میآید. تلویزیون به خاطر ویژگیهایی همچون دسترسی آسان، سرعت عمل و اعتبار و اصالت آشکار، توانست، حضوري جدي در میان مردم پیدا کند و همین امر موجب اقبال بیشتر و جلب مخاطبان انبوه شد و این رسانه را رقیب عمدهي نشریات عامه پسند کرد (بلومگارت و ترن و کریگ1،2010).
در نگاهی کلیتر، صاحب نظران رسانه، تلویزیون را از سه منظر مورد مطالعه قرار میدهند. این سه منظر یا به تعبیر دالگرن سه بعد منشور، شامل صنعت (تولید) ، مجموعهاي از متون دیداري -شنیداري و نیز یک تجربه اجتماعی -فرهنگی مخاطبان) است (هیوز2، 2010) در این تحقیق رویکرد اول یعنی نظام تولید به عنوان رویکرد اصلی مدنظر قرار گرفته (سطح سازمانی) و تلاش شده از این منظر بایدها و نبایدهاي ساختار تلویزیون در حوزه پوشش بررسی شود. در واقع بعد تولید، به شرایط تولید یعنی شبکه هاي فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تکنولوژیکی و اقتصادي که امکان تولید محتواي تلویزیون را فراهم میکنند، اشاره دارد (هاپالا3 و همکاران، 2014). امروزه هرگونه بحث دربارهی رسانه هاي جمعی، در گرو پذیرش این نکته است که ما به نحو عمیقی به حضور و محتواي آنها وابسته هستیم (بلومگارت و ترن و کریگ ،2010). به طوري که تحلیل تولیدهای کتابداری -رسانه اي در سه سطح روي می دهد:
١. سطح گسترده: به طور عمده بر روي صنعت وابستگی متقابل رسانه متمرکز است.
٢. سطح سازمانی: تولیدهای رسانهها را مورد نقد و تحلیل محتوا قرار میدهد.
٣. سطح فردي: که عادتها، ارتباطات، خصوصیات و جذابیتهاي ایجادشده در متون، مورد بررسی قرار می دهد (لوئیس گی، ٢٠٠٩).
همچنین امروزه شبکههاي اجتماعی سکاندار اقیانوس پرتلاطم اینترنتاند. شبکههایی که مبتنی بر فناوري “وب ٢” فعالیت داشته و با اجتماعگرایی مجازي نقش اساسیاي را در معادلات رسانهاي جهان بازي میکنند. این وبسایتها علاوه بر قابلیت شبکهسازي مجازي، امکان استفاده از فرصتهاي مختلف در فضاي اینترنت را اعم از جستوجو، خواندن و به اشتراکگذاري اخبار، آپلود عکس و فیلم، نوشتن یادداشتها و عضویت در گروههاي مختلف، تحرک سیاسی فراهم کرده و این امر باعث اقبال کاربران اینترنتی به شبکههاي اجتماعی شده است. فضاي مجازي بسته به ساختهاي اجتماعی شکل مییابد و رشد فناوري، همگرایی رسانهاي و مسائل مربوط به آن، در شرایط اجتماعی گوناگون بروندادهاي متفاوتی داشته است. شبکههاي اجتماعی از گروههایی عموما فردي یا سازمانی تشکیل شده که از طریق یک یا چند نوع از وابستگیها به هم متصلاند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد مؤثر شبکه همگرا را تصویر میکنند و موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها به دلیل داشتن رنگ و بوي اجتماعی است (هجرانی دیارجان، 1394). تحقیقات زیادي در حوزه رسانه انجام گرفته که نتایج آن حاکی از وجود رویکرد متفاوت رسانههاي جمعی در متغیر راندمان است. لذا در همین راستا سؤالاتی که مطرح می گردد این است که نقش رسانههاي اجتماعی مجازي بر راندمان دبیران در چه وضعیتی قرار دارد؟ همچنین، بررسی و تحلیل نقش استفاده از شبکههای همگانی با راندمان شغلی کتابداران با نقش میانجی میزان سواد رسانهاي چگونه است؟
فرضيه های پژوهش شامل:
١. میزان استفاده از شبکههاي مجازي در کتابداران مطلوب است.
٢. میزان راندمان شغلی کتابداران مطلوب است.
٣. میزان سواد رسانهاي کتابداران مطلوب است.
٤. بین استفاده از شبکههاي مجازي با میزان راندمان شغلی کتابداران نقش وجود دارد.
٥. بین نقش استفاده از شبکههاي مجازي با میزان سواد رسانه اي کتابداران نقش وجود دارد.
٦. بین نقش سواد رسانهاي با راندمان شغلی کتابداران نقش وجود دارد.
٧. میزان سواد رسانه اي در نقش بین استفاده از شبکههاي مجازي با راندمان شغلی کتابداران نقش میانجی را دارد.
نظر ویسی و همکاران (١٣٩٩) پژوهشی تحت عنوان "طراحی الگوي سواد رسانهاي" انجام دادند. یافتهها، سواد رسانهاي را در قالب الگویی ارائه می کنند که طبق آن، برجستهسازي مقوله ، مدیریت محتواي پیام (شرایط علی) و گنجاندن آموزش سواد رسانهاي در محتواي رسانههاي جمعی بهویژه رسانه ملی (شرایط زمینهاي)، منجر به توانمندسازي در مصرف رسانهاي، همچنین ارتقاي مهارتهاي اجتماعی در مخاطبان میشود. از طرف دیگر، بیتوجهی سیاستگذاران و درک نشدن اهمیت سواد رسانهاي بهعنوان موانع فراگیري سواد رسانهاي مطرح میشوند.
گلنبی و همکاران (١٣٩٧) پژوهشی تحت عنوان "مقایسه دیدگاه مسئولان کتابداری با مسئولان رسانههاي جمعی در خصوص پوشش رسانهاي انجام دادند. نتایج آنها نشان داد که از نظر هر دو گروه سهم کتابداران در پوشش اخبار تربیتی و حرفهاي در رسانهها کم است اما مسئولان رسانه در خصوص پوشش اخبار قهرمانی و همگانی در رسانهها تفاوت دیدگاه دارند. مسئولان کتابداری نسبت به مسئولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر میدانند.
ایرج پور و همکاران (١٣٩٥ ) پژوهشی تحت عنوان "بررسی نقش رسانههاي جمعی در توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفه اي کشور" انجام دادند فرضیههاي پژوهش در سطح معنیداري ٠٥/٠ تأیید شدند و بین نقشهاي چهارگانه رسانههاي جمعی (فرهنگسازي، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) و توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفهاي کشور نقش مثبت و معنیداري مشاهده شد. بر اساس میانگینهاي بهدست آمده، عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفهاي کشور رتبهبندي گردید. نقش فرهنگسازي رسانههاي جمعی، رتبه اول و نقشهاي آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی به ترتیب، رتبههاي بعدي را به دست آوردند. با توجه به یافتههاي پژوهش و اظهارات آزمودنیها، باوجود تأثیر رسانههاي جمعی بر توسعه فرهنگی کتابداری کشور، رسانههاي جمعی توجه مناسب و مطلوبی به این مسئله نداشتهاند، در ضمن بیشتر برنامههاي رسانهها در ارتباط با کتابداری قهرمانی و حرفهاي میباشد و کتابداری همگانی و تفریحی کمتر موردتوجه قرار میگیرد. ازاینرو، میتوان برنامهریزي عملیاتی مناسبی در جهت تعامل با رسانهها و استفاده از ظرفیتهاي آنها براي توسعه فرهنگی کتابداری کشور در ابعاد مختلف انجام داد.
حمید پور و بوشهري (١٣٩٤) پژوهشی تحت عنوان "نقش رسانههاي جمعی در توسعه کتابداری قهرمانی بانوان از دیدگاه اداره کل کتابداری وجوانان استان خوزستان" انجام دادند. نتایج توصیفی نشان داد که رسانهها در وضعیت موجود نقش فرهنگی، آموزشی، تبلیغاتی مطلوبی را در توسعه کتابداری قهرمانی بانوان ندارند، این درحالی است که رسانههاي جمعی میتوانند در وضعیت مطلوب نقش فرهنگی، آموزشی و تبلیغاتی مؤثري را در توسعه کتابداری قهرمانی بانوان داشته باشند. همچنین نتایج نشان داد کـه بین کارکردهاي نقش فرهنگی، آموزشی و تبلیغاتی رسانههاي جمعی در وضعیت موجود و مطلـوب تـفاوت وجود دارد و این بدان معنی است که رسانههاي جمعی به رسالت خود درخصوص توسعه کتابداری قهرمانی بانوان عمل نمیکنند.
نظر ویسی (١٣٩٢) پژوهشی تحت عنوان "رویکرد برنامههاي شبکههاي تلویزیونی استانی منتخب نسبت به پوشش کتابداری بانوان انجام داد. نتایج نشان داد پوشش برنامههاي مردان ٦/٧٠ درصد و ترکیبی (بدون جانبداري جنسیت) ٢٩/٤ درصد را به خود اختصاص داده است. رسانههاي جمعی نقش تأثیرگذاري در توسعه کتابداری بانوان دارند؛ اما با توجه به نتایج بهدستآمده این نقش به دلایلی، بهدرستی ایفا نمیشود. استفاده بهینه از کارکردهاي رسانههاي جمعی بهویژه تلویزیون استانی بهعنوان یک رسانه محلی و قابلاعتماد، براي اعتلاي کتابداری بانوان در سطح جامعه ضروري به نظر میرسد.
مهدویان مشهدي و همکاران (١٣٩١) با عنوان مقایسه وضعیت موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات در کتابداری بانوان از دیدگاه صاحب نظران انجام دادند، نتایج آنها نشان داد که بین وضع موجود و مطلوب رسانههاي جمعی در کتابداری بانوان از دیدگاه آزمودنیها تفاوت معناداري وجود دارد. یعنی رسانههاي جمعی نقش زیادي در توسعه کتابداری بانوان دارند و این نقش به دلایلی به درستی ایفا نمیشود.
کرمی و همکاران (١٣٩٠) با ارائه پژوهش خود با عنوان "تحلیل محتواي برنامههاي شبکههاي تلویزیونی سراسري کشور با رویکرد کتابداری بانوان"، به این نتیجه رسیدند که سهم بانوان از مدت زمان نمایش برنامهها ٣/٣ درصد و در مقابل براي آقایان ٣/٨٤ درصد میباشد، بانوان در ٢٣ و آقایان در ٤٤ رشته در تلویزیون نمایش داده شده اند. طی اجراي این پژوهش هیچ گونه مسابقهی زنده مربوط به بانوان نمایش داده نشده است.
کشکر و همکاران (١٣٩٠) در پژوهشی تحت "عنوان نقش مؤلفههاي مدیریت اخبار و گزارشهايی با گرایش جنسیتی در مطبوعات"، به بررسی میزان گرایش جنسیتی با توجه به مؤلفههاي مدیریت اخبار و گزارشهاي کتابداری بانوان در روزنامههاي کشور پرداختند. یافتههاي پژوهش مؤید سهم اندک بانوان کار در هر یک از مؤلفههاي مدیریت اخبار در روزنامههاي موردنظر این تحقیق در مقایسه با مردان بود.
عبدوي و فرخی (١٣٩٠ ) پژوهشی تحت عنوان "نقش رسانه در توسعه فرهنگ کتابداری در اوقات فراغت زنان" انجام دادند. نتایج نشان داد، بین سطح آگاهی بانوان از منافع بهداشتی حاصل از کتابداری در اوقات فراغت و فعالیت رسانه نقش مستقیم و معنیدار وجود دارد، اما بین بیمیلی و عوامل بازدارنده نسبت به شرکت در فعالیتهاي اوقات فراغت و فعالیتهاي رسانه نقش معنیدار وجود ندارد. همچنین میزان عوامل بازدارنده مشارکت بانوان، در سطح پایین و عوامل تشویقکننده، در سطح بالا قرار دارند.
نیراج (٢٠١٩) پژوهشی تحت عنوان "بررسی مشکلات خبرنگاران و روزنامه نگاران در تولید محتوا" پرداختند. یافتههاي پژوهش او حاکی از این بود که سواد رسانهاي در میان روزنامه نگاران با بی توجهی کاکل روبرو است. همچنین روزنامه نگاران با چارچوبهاي مربوط به رسانه تجزیه و تجلی رسانهها و رسانههاي مدرن آشنا نیستند و حدود ٧٨ درصد آنها ضمن استفاده از رسانههاي اجتماعی اطلاعاتی از طریق منابع غیراعتماد و اطمینان تهیه شده است اتخاذ میکنند.
بویزي و همکاران (٢٠١٣) تحقیقی با عنوان "جنسیت در کانال یک رسانههاي ان. سی. اي. اي ٢٠١٠ " انجام دادند. هدف این پژوهش پوشش رسانههاي بین دانشکده اي و مقایسه با تحقیق قبلی کان و یاس (٢٠٠٥) که تغییر بین عکسهاي غیرفعال کاران زن به سمت تصاویر کتابداریهاي رقابتی و همچنین کاهش در تفاوتهاي جنسیتی بین کاران زن و کاران مرد نشان میداد. تحلیل محتواي ٤٧٦ نمونه از فصل مسابقات ٢٠٠٩ تا ٢٠١٠، بازگشت به تفاوتهاي جنسیتی را نشان داد که طی آن کاران زن کمتر از کاران مرد در میادین و به صورت فعال نمایش داده شدند. همچنین تصاویر به واسطه نوع کتابداری و مکان جغرافیایی برگزاري مسابقات تغییر میکرد. نتایج بازگشت به گذشته را نشان داد و بیان میکنند که مبارزه براي بیان حقیقت در تصاویر رسانههاي مسئول از کاران زن به عنوان کار شایسته، تنها به طور موقتی برنده بود.
ونبرگ، ماترین و همکاران (٢٠١٢ ) تحقیقی با عنوان "پوشش زنان تجریه و تحلیل پوشش مجله اسپورت ایلاسترات و مجله اي اس پی ان از سال ١٩٩٨ تا ٢٠٠٩ را انجام دادند. نتایج پژوهش ٧٥/٨ % کاهش را در پوشش ماهنامه از ١٩٩٥-٢٠٠٣ نشان میدهد. تنها ٣٨/٦ % عکسها (١٩٩٥ تا ٢٠٠٣) و ٨٨/٤ % عکسها (٢٠٠٣ تا ٢٠٠٩) متعلق به تصویر زنان بودند.
لیسک (٢٠١٠) نشان داد که محتواي اخبار رسانهها علایق و قابلیتهاي کاران زن را به حاشیه برده در مقابل نشریات و سایتهاي کتابداری بانوان با نگرش برتري جنسیتی به موضوع زنان کار پرداخته اند.
میسنر و کوکی (٢٠١٠) در بررسی پوشش جنسیتی در تلویزیون بین سالهاي ٢٠٠٩-١٩٨٩ (اخبار و نمایشهاي ویژه، در شبکههاي KABC, KCBS, KNBC، Sportcenter ESPN به این نتایج دست یافتند که به طور کلی پوشش زنان کار کمتر از همیشه میباشد. یافتههاي مربوط به مردان درصد کل زمان پخش را به خود اختصاص داد، درصورتی که کتابداریهاي مربوط به زنان ٦/١ درصد بود.
بورک (٢٠٠٧) در پژوهشی که در نقش با زنان، کتابداری و رسانه صورت داد به این نتیجه رسید که در بخش پوشش خبري تلویزیون از زنان و آقایان، مردان میانگین پوشش تلویزیونی بیشتر از ٨٠ درصد دریافت کردند درصورتی که میانگین پوشش تصویري کتابداری زنان کمتر از ١٠ درصد بود.
روش پژوهش
با توجه به اینکه در این پژوهش، پژوهشگر نقش استفاده از شبکههای همگانی با راندمان شغلی کتابداران استان قم بانقش میانجی میزان سواد رسانهاي را بررسی می کند، این پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی میباشد که به شیوه ي پیمایشی انجام خواهد گرفت.
جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کتابداران متخصص و غیرمتخصص که در زمان اجرای پژوهش در کتابخانههای عمومی استان قم به صورت تمام وقت مشغول به کار بودند، تشکیل داد. بر اساس آمارهای به دست آمده، تعداد کتابداران شاغل تمام وقت در کتابخانههای عمومی استان قم ١١٢ نفر بود.
ابزار اندازهگیري متغیرها در این پژوهش پرسشنامه می باشد و از سه پرسشنامهي زیر استفاده شد. ابزار اول، پرسشنامهي استاندارد استفاده از شبکههاي مجازي (گلنار و همکاران، ٢٠١٠) است. در این پژوهش تحت عنوان پرسشنامه شمارهي (١) مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه شامل ٣٣ گویه و ٧ خرده مقیاس می باشد. ابعاد این پرسشنامه شامل خود افشاگري و خودشیفتگی، غوطه وري در رسانه، وقت گذرانی، جستجوي اطلاعات، وضعیت فردي، حفظ روابط و سرگرمی است، همچنین داراي طیف پنج درجهاي لیکرت است. ابزار دوم پژوهش، شامل پرسشنامه سواد رسانهاي (فلسفی، ١٣٩٣) میباشد. این پرسشنامه داراي ٢٠سوال در ٥ مؤلفه است. ابعاد این پرسشنامه شامل درک محتواي پیامهاي رسانهاي، آگاهی از اهداف پنهان پیامهاي رسانهاي، گزینش آگاهانه پیامهاي رسانهاي، نگاه انتقادي به پیامهاي رسانهاي و تجزیه و تحلیل پیامهاي رسانهاي می باشد. ابزار سوم پرسشنامه راندمان شغلی (مقیمی و رمضان، ١٣٩٤) است. این پرسشنامه تنها شامل ١٥ گویه می باشد. پایایی این پرسشنامهها در پژوهشهاي گذشته به ترتیب ٧٥/٠، ٧٩/٠ و ٨٨/٠ درصد گزارش شد همچنین میزان روایی پرسشنامههاي مذکور در پژوهشهاي گذشته توسط ده نفر از اساتید مدیریت مورد بررسی و تأیید قرار گرفته بود.
یافتهها
در این بخش به تعمیم نتایج بهدستآمده از نمونه به جامعه آماري میپردازیم. بهعبارتدیگر در اینجا به آزمون فرضیههاي تحقیق میپردازیم.
آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (بررسی نرمال بودن دادهها)
براي اجراي روشهاي آماري و محاسبه آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیههاي پژوهش مهمترین قدم قبل از هر اقدامی، انتخاب روش آماري مناسب براي پژوهش است. براي این منظور آگاهی از توزیع دادهها از اولویت اساسی برخوردار است. در پژوهش حاضر براي بررسی فرض نرمال بودن متغیرهاي پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شده است. فرضیههاي آماري آزمون نرمال بودن کولموگوروف- اسمیرنوف بهصورت زیر میباشد.
فرضیه : دادههاي پژوهش با دادههاي منحنی نرمال تفاوت معناداري ندارد. فرضیه : دادههاي پژوهش با دادههاي منحنی نرمال تفاوت معناداري دارد.
بنابراین رد فرضیه صفر () به این مفهوم است که دادهها نرمال نیستند و در صورتی فرضیه صفر رد میشود که سطح معناداري آزمون از ٠٥/٠ کمتر باشد ().
نتایج آزمون کلموگرف اسمیرنف در جدول زیر نشان دادهشده است. با توجه به اینکه سطح معناداري آزمون (Sig) در تمام متغیرها بیشتر از ٠٥/٠ میباشد، ادعاي نرمال بودن دادهها پذیرفتهشده و تمامی متغیرها داراي توزیع نرمال هستند. بنابراین میتوان جهت بررسی فرضیههاي پژوهش از روشهاي پارامتري استفاده نمود.
جدول1. نتایج آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف
نام متغیر | شبکه های اجتماعی مجازی | راندمان شغلی | سواد رسانه ای |
Z | 74/0 | 54/0 | 14/1 |
سطح معنی داری | 63/0 | 97/0 | 23/0 |
با توجه به جدول (1) سطح معنیداري آزمون براي همه متغیرها بیشتر از ٠٥/٠ شده است؛ بنابراین توزیع همه متغیرها نرمال میباشد.
در این قسمت با استفاده از معادلات ساختاري به بررسی فرضیههاي پژوهش پرداخته میشود. بر پایه مدلهاي ساختاري مشخص میشود که کدام متغیرهاي مستقل داراي تأثیر بر کدام متغیر وابسته هستند. این پژوهش شامل هفت فرضیه است. همچنین با توجه به نرمال بودن متغیرها جهت بررسی فرضیه فرعی اول تا سوم از آزمون پارامتري تی تک نمونهاي استفاده شد.
بررسی فرضیه فرعی اول: استفاده از شبکه های همگانی در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
جهت بررسی این فرضیه از آزمون پارامتري تی تک نمونهاي استفاده میشود که در آن به مقایسه میانگین با عدد ثابت (میانگین فرضی ٣) پرداخته میشود. درصورتیکه متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت شبکههای همگانی بزرگتر از میانگین فرضی ٣ باشد میتوان گفت که وضعیت استفاده از شبکه های همگانی در کتابداران استان قم مطلوب است. فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
که در آن ، متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت استفاده از شبکههای همگانی در کتابداران استان قم میباشد.
ﻭ یا بهعبارتدیگر:
: وضعیت شبکههای همگانی در کتابداران استان قم مطلوب نیست.
: وضعیت شبکههای همگانی در کتابداران استان قم مطلوب است.
بنابراین رد فرضیه صفر آماري () به این مفهوم است که وضعیت استفاده از شبکههای همگانی در کتابداران استان قم مطلوب است. لازم به ذکر است در آزمون تی تک نمونهاي ازآمارهي تی (t) و همچنین مقدار سطح معناداري (Sig) مربوط به آن جهت تصمیمگیري در مورد رد یا قبول فرضیه استفاده میشود.
نتایج آزمون در جدول زیر نشان دادهشده است.
جدول 2. نتایج آزمون تی تک نمونهای برای فرضیه فرعی اول در مقایسه با عدد ٣
متغیر | تعداد | میانگین | آماره T | سطح معنی داری |
شبکه های اجتماعی مجازی | 80 | 20/3 | 77/5 | 004/0 |
با توجه به جدول شماره (2) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت استفاده از شبکه های همگانی در کتابداران استان قم برابر با 20/٣ است که از میانگین فرضی() بزرگتر میباشد. مقدار برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥/٠ کمتر میباشد و همچنین مقدار آماره t برابر با 77/ ٥ بوده که مقداري مثبت میباشد بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري () تأیید نمیشود و میتوان گفت استفاده از شبکه های همگانی در کتابداران استان قم مطلوب بود.
بررسی فرضیه فرعی دوم: راندمان شغلی در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
جهت بررسی این فرضیه از آزمون پارامتري تی تک نمونهاي استفاده میشود که در آن به مقایسه میانگین با عدد ثابت (میانگین فرضی ٣) پرداخته می شود. درصورتیکه متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت راندمان شغلی بزرگتر از میانگین فرضی ٣ باشد میتوان گفت که وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب است. فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
که در آن ، متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم میباشد. بهعبارتدیگر:
: وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب نیست.
: : وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب است.
بنابراین رد فرضیه صفر آماري () به این مفهوم است که وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب است. لازم به ذکر است در آزمون تی تک نمونه اي از آمارهي تی (t) و همچنین مقدار سطح معناداري (Sig) مربوط به آن جهت تصمیمگیري در مورد رد یا قبول فرضیه استفاده میشود.
نتایج آزمون در جدول زیر نشان دادهشده است.
جدول 3. نتایج آزمون تی تک نمونهای برای فرضیه فرعی اول در مقایسه با عدد ٣
متغیر | تعداد | میانگین | آماره T | سطح معنی داری |
راندمان شغلی | 80 | 50/3 | 77/12 | 001/0 |
با توجه به جدول شماره (3) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 50/٣ است که از میانگین فرضی () بزرگتر میباشد. مقدار برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥/٠ کمتر میباشد و همچنین مقدار آماره t برابر با ٧٥/١٢ بوده که مقداري مثبت میباشد. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري () تأیید نمیشود و میتوان گفت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب بود.
بررسی فرضیه فرعی سوم: سواد رسانه اي در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
جهت بررسی این فرضیه از آزمون پارامتري تی تک نمونهاي استفاده میشود که در آن به مقایسه میانگین با عدد ثابت (میانگین فرضی ٣) پرداخته میشود. درصورتیکه متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت سواد رسانه اي بزرگتر از میانگین فرضی ٣ باشد میتوان گفت که وضعیت سواد رسانه اي در کتابداران استان قم مطلوب است. فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
فرضیه آماري آزمون بهصورت زیر میباشد.
که در آن ، متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت سواد رسانهاي در کتابداران استان قم میباشد. بهعبارتدیگر:
: وضعیت سواد رسانه اي در کتابداران استان قم مطلوب نیست.
: وضعیت سواد رسانه اي در کتابداران استان قم مطلوب است.
بنابراین رد فرضیه صفر آماري () به این مفهوم است که وضعیت سواد رسانه اي در کتابداران استان قم مطلوب است. لازم به ذکر است در آزمون تی تک نمونهاي از آمارهي تی (t) و همچنین مقدار سطح معناداري (Sig) مربوط به آن جهت تصمیمگیري در مورد رد یا قبول فرضیه استفاده میشود.
نتایج آزمون در جدول زیر نشان دادهشده است.
جدول 4. نتایج آزمون تی تک نمونهای برای فرضیه فرعی اول در مقایسه با عدد ٣
متغیر | تعداد | میانگین | آماره T | سطح معنی داری |
سواد رسانه ای | 80 | 36/3 | 67/11 | 001/0 |
با توجه به جدول شماره (4) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 36/٣ است که از میانگین فرضی () بزرگترمیباشد. مقدار برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥/٠ کمتر میباشد و همچنین مقدار آماره t برابر با 67/١١ بوده که مقداري مثبت میباشد. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري () تأیید نمیشود و میتوان گفت سواد رسانهاي در کتابداران استان قم مطلوب است.
جدول 5. ضرایب تخمین برآورد شده مولفه های پژوهش و سطح معناداری آنها
متغیر | ضریب استاندارد | آماره t | سطح معنی داری |
شبکه های همگانی بر راندمان شغلی | 59/0 | 43/10 | 001/0 |
شبکه های همگانی بر سواد رسانه اي | 28/0 | 63/4 | 001/0 |
شبکه های همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانه اي | 28/0*61/0=17/0 | 28/3 | 001/0 |
با توجه به جدول شماره (5) یافتههاي حاصل از مدل پژوهش بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t نشان میدهد بارهاي عاملی گویههاي مربوط به متغیرهاي اصلی پژوهش در سطح اطمینان ٩٩% معنادار شدهاند و در اندازهگیري سازههاي خود سهم معناداري را ایفا کردهاند.
بررسی فرضیه چهارم: شبکه های همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد.
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 59/٠ میباشد که مقداري مثبت داشت و همچنین مقدار آماره تی (t) برابر با 43/١٠ است بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأیید میشود و میتوان گفت شبکه های همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی چهارم پژوهش، تأیید میگردد.
بررسی فرضیه پنجم: شبکه های همگانی بر سواد رسانه اي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد.
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 61/٠ میباشد که مقداري مثبت است و همچنین مقدار آماره تی (t) برابر با 25/١٠ است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأیید میشود و میتوان گفت شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی پنجم پژوهش، تأیید میگردد.
بررسی فرضیه ششم: سواد رسانه اي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد.
در این فرضیهضریب مسیر سواد رسانهاي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 28/٠ هست که مقداري مثبت میباشد و همچنین مقدار آماره تی (t) برابر با 63/٤ است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت سواد رسانه اي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأیید میشود و میتوان گفت سواد رسانهاي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی ششم پژوهش، تأیید میگردد.
بررسی فرضیه هفتم: شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد.
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 17/٠ است که مقداري مثبت میباشد. وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأیید میشود. بنابراین میتوان گفت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی هفتم پژوهش، تأیید میگردد.
بحث و نتیجه گیری
بررسی فرضیه فرعی اول: استفاده از شبکه های همگانی در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
با توجه به جدول شماره (2) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت استفاده از شبکههای همگانی در کتابداران استان قم برابر با 20/٣ است که از میانگین فرضی () بزرگتر میباشد. مقدار سطح معناداري برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥/٠ کمتر میباشد و همچنین مقدار آماره t برابر با 77/٥ بوده که مقداري مثبت است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري تأیید نمیشود و میتوان گفت استفاده از شبکههای همگانی در کتابداران استان قم مطلوب بود. این قسمت از نتیجه با پژوهشهاي گلنبی و همکاران (١٣٩٧) و ایرج پور و همکاران (١٣٩٥) هم راستا بود، در حالی که با پژوهش حمید پور و بوشهري (١٣٩٤) هم راستا نبود. به نظر میرسد این تفاوت به دلیل نوع جامعه آماري متفاوت دو پژوهش بوده است. با توجه به نوع جامعه آماري پژوهش و کابرد رسانههاي اجتماعی در بین آنها میزان استفاده از شبکههاي مجازي در این گروه از نمونه آماري بالا بود.
بررسی فرضیه فرعی دوم: راندمان شغلی در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
با توجه به جدول شماره (3) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 50/٣ است که از میانگین فرضی بزرگتر هستند. مقدار سطح معناداري برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥ /٠ کمتر میباشد و همچنین مقدار آماره t برابر با 77/١٢ بوده که مقداري مثبت است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري تأیید نمیشود و میتوان گفت راندمان شغلی در کتابداران استان قم مطلوب بود. این نتیجه از پژوهش با پژوهش هاي حمید پور و بوشهري (١٣٩٤) هم راستا بود. همچنین با توجه به محیط پویا و با نشاطی که گروه نمونه در آن کار میکنند و میزان علاقه آنها به محیط کاريشان سبب شده است سعی نمایند تا به صورت مطلوبی براي سازمان خود کار کنند که این سبب شده است میزان راندمان افراد بالا و مطلوب باشد.
بررسی فرضیه فرعی سوم: سواد رسانه اي در کتابداران استان قم از وضیعت مناسبی برخوردار است.
با توجه به جدول شماره (4) مشاهده میشود که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 36/٣ است که از میانگین فرضی بزرگتر میباشد. مقدار سطح معناداري برابر با ٠٠١/٠ است که از ٠٥ /٠ کمتر است و همچنین مقدار آماره t برابر با 67/١١ بوده که مقداري مثبت است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد فرضیه صفر آماري تأیید نمیشود و میتوان گفت سواد رسانهاي در کتابداران استان قم مطلوب است. که این نتیجه از پژوهش با پژوهش هاي نظر ویسی و همکاران (١٣٩٩) هم راستا بود. به نظر میرسد با توجه به استفاده زیاد و بهره گیري و کار کردن مداوم با رسانه هاي مجازي سبب شده است افراد نسبت به آن از سواد بالایی برخوردار باشند.
بررسی فرضیه چهارم: شبکههای همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد؟
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 59/0 میباشد که مقداري مثبت داشت و همچنین مقدار آماره تی برابر با 43/١٠ است بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأیید میشود و میتوان گفت شبکه های همگانی بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی چهارم پژوهش، تأیید میگردد. این نتیجه از پژوهش با پژوهش هاي گلنبی و همکاران (١٣٩٧) و قاسمی(١٣٨٦) هم راستا بود. با این وجود، استفاده از شبکههای همگانی مانند اطلاعات مفید داخل سایتهاي داخلی و خارجی میتواند در ارتقا دانش افراد مؤثر باشد و در نهایت راندمان آنها را بالا ببرد.
بررسی فرضیه پنجم: شبکه های همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد؟
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 61/٠ میباشد که مقداري مثبت است و همچنین مقدار آماره تی (t) برابر با 25/١٠ است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأیید میشود. می توان گفت شبکههای همگانی بر سواد رسانهاي در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی پنجم پژوهش، تأیید میگردد. این نتیجه از پژوهش با پژوهشهاي نظر ویسی (١٣٩٢) و عبدوي و فرخی (١٣٩٠) هم راستا بود. با این وجود، استفاده از شبکههای همگانی مانند بهرهمندي دانش موجود در رسانههاي مجازي میتواند در ارتقا سواد رسانهاي افراد مؤثر باشد.
بررسی فرضیه ششم: سواد رسانه اي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد؟
در این فرضیه ضریب مسیر سواد رسانهاي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم برابر با 28/٠ هست که مقداري مثبت میباشد و همچنین مقدار آماره تی (t) برابر با 63/٤ است. بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطاي ٠٥/٠ معنادار است و وجود تأثیر معنادار و مثبت سواد رسانهاي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم تأیید میشود. با این توصیف، میتوان گفت سواد رسانه اي بر راندمان شغلی در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی ششم پژوهش، تأیید میگردد. این نتیجه از پژوهش با پژوهشهاي نظر ویسی و همکاران (١٣٩٩) هم راستا بود. با وجود این، سواد رسانهاي و نحوه برخورد با هر یک از شبکههاي اجتماعی و شناخت بهتر رسانههاي اجتماعی مجازي در ارتقاء راندمان افراد مؤثر است.
بررسی فرضیه هفتم: شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانه اي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري دارد.
در این فرضیه ضریب مسیر شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم برابر با 17 /٠ میباشد که مقداري مثبت است و وجود تأثیر معنادار و مثبت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأیید میشود و میتوان گفت شبکههای همگانی بر راندمان شغلی با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم نقش مثبت و معناداري وجود دارد؛ بنابراین فرضیه فرعی هفتم پژوهش، تأیید میگردد. این نتیجه از پژوهش با پژوهشهاي نظر ویسی و همکاران (١٣٩٩) و گلنبی و همکاران (١٣٩٧) هم راستا بود. با این وجود، استفاده از شبکههای همگانی میتواند در ارتقا سواد رسانهاي افراد مؤثر باشد و در نهایت راندمان آنها را بالا ببرد.
با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهادهای زیر ارائه می گردد:
- بررسی عوامل مؤثر بر توسعه سواد رسانهاي در مدیران و کتابداران کتابخانهها باید توسعه یابد.
- بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان در زمینه توسعه راندمان سازمانی در مدیران کتابخانهها باید به شیوههای جدید ارائه گردد.
- مقایسه میزان راندمان کتابداران استان قم با دیگر کتابخانههای استانها باید مقایسه و انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شود.
- بررسی عوامل مؤثر بر نقش سواد رسانهاي بر توسعه ارزش برند و راندمان کتابخانههای دیگر استانها می باشد.
منابع
ایرج پور، ع.، مجرد، ن.، و دباغ رضاییه، ف. (1395) بررسی نقش رسانههاي جمعی در توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفه اي کشور. مجله مدیریت و توسعه ورزش، (2)5، 36-52
حیدري نصرآبادي، م. (١٣٩٣). تأثیر حضور دیگران در تجربه زندگی افراد مبتلا به لکنت. آرشیو توانبخشی، 15(4)، 52-74.
خسروي، ن. (١٣٩١). ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دورۀ متوسطه. مطالعات روانشناسی شهرستان ساوه، ١، ١١-٧.
خوشنویس، م.( ١٣٨٧). مقایسه ي دو روش تمرینات تنفسی و کتابداری هاي هوازي بر وضعیت تهویه ي ریوي. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 13(5)، 59-67.
درخشان پور، ا. (١٣٩٠). بررسی تأثیر آموزش زبان دوم (انگلیسی) بر میزان عزت نفس و الگوي انواع لکنت در زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی). فصلنامه تازههاي علوم شناختی، 13(3)، 18-9
زمانی، ع.، و مرادي، ع. (١٣٨٨). مقایسه اضطراب صفتی، اضطراب حالتی و اعتماد به نفس کاران مرد در کتابداری هاي گروهی و انفرادي. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، ٤٠، ٩٨-٨١.
گلنبی، م.، حسینی، م.، و رضایی صوفی، م. (1396) مقایسه دیدگاه مسئولان کتابداری با مسئولان رسانههاي جمعی در خصوص پوشش رسانه اي. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 4(15).
محمدي زاده، ع. (1388). کاربردهاي موسیقی درمانی در روانپزشکی، پزشکی و روانشناسی. اسرار دانش.
محمدي، ه. (1393). تأثیر مهارت زبانی بر شدت ناروانی در دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت. مجله تازههاي علوم شناختی، ٣، ٦٩-٦٢.
نظر ویسی، ح.، یکتایار، م.، قاسمی، ح. (1399) . طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش. مجله پژوهشهای ارتباطی، 2(102)، 121-149
هجرانی دیارجان، ه. (1394) تأثیر درمان با گفتار آهنگین بر اضطراب و مهارتهاي اجتماعی کودکان دبستانی داراي لکنت. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، ١٤-١٣ آبان، ٧٠-٥٢.
References
Abbruzzese G., Pelosin E., & Marchese R. (2007). Current problems and strategies in motor rehabilitation for Parkinson’s disease. The Journal of Advances in Alzheimer’s and Parkinson’s Disease, AL-Jawadi AA,4.720-764.
Abdul-Rahman, S. (2007). Prevalence of childhood & early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul. The Journal of Iraq: across-sectional study, BMC Public Health, 7, 274 -293.
Altholz, S. (2004). Counseling, support, and advocacy for clients who stutter. The Journal of
Health Soc Work, 3, 197-205.
Beilby J. )2012(. The experiences of living with a sibling who stutters: a preliminary study. The Journal of Fluency Disorders, 2, 135-148.
Beilby J.M., Byrnes M.L., Meagher E.L., & Yaruss J.S.(2013). The impact of stuttering on adults who stutter and their partners. Journal Fluency Disord, 38(1), 14-29. doi: 10.1016/j.jfludis.2012.12.001. Epub 2012 Dec 13. PMID: 23540910.
Beilby, Janet M., Byrnes, Michelle L. & Yaruss, J. Scott. (2012). The impact of a stuttering disorder on Western Australian children and adolescents. Perspectives on Fluency and Fluency Disorders, 22 (2), 51-62.
Bulger, M. & Davison, P. (2018). The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy. Routledge, 6, 74 -93.
Benito P.J., Calderon F.J., Garcia-Zapico A., Legido J.C., & Caballero J.A. (2006) Response of tidal volume to inspiratory time ratio during incremental exercise. Arch Bronconeumol,42(2), 62-7.
Benjamin B., Christian M., Jennifer F. (2011). Martin Reuter Investigating personality in Stuttering: results of a case control study using the NEO-FFI. The Journal of Commun Disord, 2, 218-222.
Blood, G. (2011). Self-reported experience of bullying of students who stutter: relations with life satisfaction, life orientation, and self-esteem. The Journal of Percept Mot Skills, 2, 353-364.
Blumgart E., Tran Y., & Craig A. (2010). Social anxiety disorder in adults who stutter. The Journal of Depression and Anxiety, 7, 687-692.
Fabio, L.; Luca, M.; Fabio, A.; Andrea, C.; Sara, M.; Federica, G. &Valeria, B. (2017). The Effectiveness of a New School-Based Media Literacy Intervention on Adolescents’ Doping Attitudes and Supplements Use. Teaching and Learning through Critical Media Literacy Pedagog, 2(6).
Derakhshanpour, A. (2011). Investigating the effect of teaching a second language (English) on the level of self-esteem and the pattern of types of stuttering in the first language (Persian) and the second language (English). New Quarterly of Cognitive Sciences, 13(3), 9-18. [In Persian].
Farpour S., Shafie B., Salehi A., & Karimi H. (2013). Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 3,173-185.
Fisher L.R., Cawley M.I., & Holgate ST. (2021). Relation between chest expansion, pulmonary function, and exercise tolerance in patients with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 1990, 49(11), 921-5.
Golnby, M., Hosseini, M., & Rezaei Sufi, M. (2017). Comparison of the viewpoints of library officials and mass media officials regarding media coverage. Source: Communication Management in Sports Media, 4(15). [In Persian].
Haapala, E.A., Poikkeus, A., Tompuri, T, Kukkonen-Harjula K., Leppänen PH, Lindi V., & Lakka TA. (2014). Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. The Journal of Med Sci Sports Exerc, 46,1016-1024.
Hijrani Diarjan, H. (2015). The effect of melodious speech therapy on the anxiety and social skills of primary school children who stutter. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, 13-14, 52-70 [In Persian]
Heydari Nasrabadi, M. Kamali M., & Arrani-Kashani Z. (2014). The effect of the presence of others on the life experience of people with stuttering. Archives of Rehabilitation,15(4), 74-52. [In Persian]
Hughes S., Gabel R., Irani F., & Schlagheck A. (2018). University students’ perceptions of the life effects of stuttering. Journal Of Communication Disorders, 4, 45-60.
.Mohammadizadeh, A. (2012) .Applications of music therapy in psychiatry, medicine and psychology. Israr Danesh Publications.
Mohammadi, H. (2014). The effect of language skills on the severity of disability in bilingual students with stuttering. New Journal of Cognitive Sciences, 3, 62-69. [In Persian]
Nazar Vaisi, H., Yektayar, M., & Ghasemi, H. (2019). Designing a model of media literacy in sports. Journal Of Communication Research, 27(102), 121-149. [In Persian]
Neeraj, K. (2019). Media Literacy, Journalist and Empowerment of Democracy. Journal of Media Studies, 1, 118-125.
Irajpour, Alireza, Meghdar, Nahid, Dabagh Rezaieh, Faramarz (2017) Investigating the role of mass media in the cultural development of public and professional librarianship in the country. Sports Management and Development Journal, 5(2), 36-52. [In Persian]
Khosravi, N. (2011). The relationship between physical activity level and depression and anxiety in high school students. Psychological Studies Of Saveh City, 1, 11-7. [In Persian]
Kosnvis , M. A. (2008). Comparison of two methods of breathing exercises and aerobic libraries on the state of pulmonary ventilation. Scientific journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 5, 67-59. [In Persian]
konskar, A. Ali.(2015). Scientific research journal of modern rehabilitation. Faculty of Rehabilitation.Tehran University of Medical Sciences, 9(5), 105-115 . [In Persian]
Zamani, A., & Moradi, A. (2009). Comparison of trait anxiety, state anxiety and self-confidence of male workers in group and individual librarianship. Knowledge And Research In Applied Psychology, 40, 81-98. [In Persian]
[1] . Blumgart E, Tran Y, Craig
[2] . Hughes
[3] . Haapala