Evaluating the quality of pictures of children and adolescents reference books, published during the 2006-2011
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesYaghoub Norouzi 1 , Sokaineh Falsafin 2
1 - Department of Knowledge and Information Science, University of Qom,
2 - Department of Knowledge and Information Science, University of Qom,
Keywords: Evaluation of reference books, Reference resources, Children and adolescents, pictures, Evaluation studies,
Abstract :
Purpose: The study aimed to evaluate the pictures of children’s reference books and analysis and compares them with standards in this field. Methodology: This study is applied. The method used in this research is quantitative content analysis type. The population consisted of 216 children and adolescents as a reference book for the first time during the study have been published, the data collection instrument was checklist that its validity was confirmed by experts. Findings: In this research 4 factors including color, quality, place of picture and localization of them were investigated. Results showed that over 87% of books have color image and also quality of 56% of them was good. 78% of pictures have in good place and 14% of them derived from original images. Also, about criteria of overal quality of images and localization, pictures have weakness and especially about translated book there is no innovation. Conclusion: The study provided a check list for evaluation of quality of children's references books based on literature review that can be useful for publishers and other authorities.
ابراهیمی، ن. (1367). مقدمهای بر مصورسازی کتاب کودکان. تهران:آگاه.
اکرمی، ج.ا. (1387). کتابهای مصور، کتابهای تصویری. کتاب ماه کودک ونوجوان، (137).
پورجم، پ. (1381). تاریخچه و بررسی تصویر سازی کتاب کودک در ایران. پایان نامه کارشناسی، دانشگاه هنر، تهران.
حجازی، ب. (1380). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگیها و جنبهها. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
شاه آبادی، ح.ر. (1393). تصویر در کتاب کودک همسنگ متن است. قابل دسترسی از: http://www.ibna.ir
صادقی، ف. (1385). داستان مصور یا قصههای دو زبانه: یادداشتهایی در خصوص مصور سازی کتاب کودکان. کتاب ماه کودک و نوجوان، 101-102.
صدری، م. (1366). بررسی کیفیت تصویر در کتابهای تصویری کودکان ایران (1364- 1358). پایاننامه کارشناسی ارشد، تربیت مدرس، تهران.
فضلعلی، ط. (1388). بررسی تصاویر کتابهای داستانی کودکان گروه سنی ب و ج منتشر شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالهای 1387-1380. فصلنامه دانششناسی، 2(7)، 56-54
قزل ایاغ، ث. (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
کوثر احمدی، ع. (1373). بررسی تصویرسازی در کتابهای کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
میرحسینی، ز.؛ اباذری، ز.؛ معدنی، ف. (1392). تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی کودکان ردهی سنی ب و ج در دهه 80. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2 (2)، 36-44.
Gomm, R. J. (2012). Content Analysis of 50 picture books for Latino Immigrant children: Implications for supportive Bibliotherapy. A thesis submitted to the faculty of Brigham Young university department of counseling psychology and special Education.
Hunt, P. (1999). Understanding child literature. New York: Routledge.
Stone, S. A. (1992). Children interpretations of wordless picture books. University of Arkansas, Degree EDD.
_||_