Evaluation of marketing mix in the websites of Humanities special libraries in Tehran
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesMaryam Sadat Mirheidari 1 , Mahbubeh Ghafuri 2 , AmirReza Asnafi 3
1 - Master of Library and Information Science, Research Iranology foundation
2 - Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Tehran North Branch
3 - Department of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University
Keywords: Marketing, Special libraries, Library services, Library websites,
Abstract :
Purpose: The purpose of this paper is to describe the marketing initiatives taken by special libraries to promote collection and services to their clientele. It specifically aims to examine special library web sites for marketing approach, promotional and public relations activities. Methodology:This study is a content analysis. A total of 26 special library websites focus areas of the Humanities in Tehran were examined based on pre-determined criteria developed from the extant literature and initial websites investigation. Findings: Research findings indicate that the websites of special libraries in the total 47.40 percent in the personalization indicator, 15.4 percent in distribution index, 33.32 percent in the promoted, 30.21 percent of the product and comment index and the 24.32 percent the price index have used the marketing tools. Conclusion: Special libraries are lacking in their promotional activities. Library websites are not fully utilized as a marketing tool and an enabler to reach out to the community for promotion of services and collections.
بزرگی، ا.؛ نصیری، س. (1388). امکان سنجی برنامههای بازاریابی اطلاعات در کتابخانههای جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی. فصلنامه دانش شناسی، 2 (6)، 1-10.
بصیریان جهرمی، ر. (1387). امکانسنجی اجرای شدن اصول بازاریابی در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دید سرپرستان این کتابخانهها. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه تهران.
حمدیپور، ا. (1388). ارزیابی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ارائه پیشنهادهایی در جهت بهبود وضعیت آنها. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 8(2)، 1-13.
سهدهی، م.؛ رضاقلی، ز. (1388). مطالعه تطبیقی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاه آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، ژاپن و ایران به منظور ارائه پیشنهاداتی در جهت ارتقا کیفیت وبسایتهای کتابخانهای دانشگاهی. مجموعه مقالات وب سایت کتابخانههای دانشگاهی. همایش منطقهای وبسایت کتابخانههای دانشگاهی، آذرماه. تهران: کتابدار، 145-163.
عربلو، ح. (1389). بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد همدان.
عصاره، ف.؛ پاپی، ز. (1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 23(4)، 35-69.
قرباننژاد، ه. (1389). بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان گیلان نسبت به استفاده از آمیختههای بازاریابی (محصول، مکان، بها و ترویج) برای بهرهگیری بیشتر مراجعان از خدمات کتابخانه. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه الزهرا، تهران.
قیاسی، م.؛ طهماسبی، ص.؛ رضوی، ع.ا. (1391). مقایسه تطبیقی صفحه خانگی وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برتر آسیا و ایران بر اساس ویژگیهای ساختاری و محتوایی. فصلنامه دانش شناسی، 5 (17)، 39-51.
گوهری، ح.؛ رحمتیتاش، م.؛ تاجداران، م. (1388). بررسی میزان استفاده کتابخانههای عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(59)، 125- 126.
مشهدی، ن. (1389). امکانسنجی اجرایی شدن فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان مرکزی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
نوروزی ی. (1390). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی: چارچوب نظری. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4).
نوشینفرد، ف.؛ ضیایی، ث. (1390). آمیخته بازاریابی در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 45(56)، 77-96.
Castaldo, J. C. (2008). Marketing electronic resources from the academic library home page. Master's paper in information and library science University of North Carolina of Chapel Hill. Retrieved May 25, 2013 from: http://dc.lib.unc.edu/cdm/singleitem/collection/s_papers/id/1035
Kaur, K. (2009). Marketing the academic library on the web. Library Management, 30 (6/7), 454-468
Kim, H.; Park, Y. (2006).Marketing analysis of reference and information services in Korean libraries. 72nd IFLA general Conferences and Council, 20-24 August, Seoul, Korea. Retrieved june 12, 2013 from: http://www.emeraldinsight.com
Nims, J.K. (1999). Marketing library instruction services: changes and trends'. Reference Services Review, 27 (3), 249-53
Siess, J.A. (2003). The visible Librarian: Asserting your value with marketing and advocacy. American Library association, Chicago, IL.
Wenghong, j. (2006). Marketing and service promotion practices in the LCAS. Libraary Management, 27 (6/7), 336-43