Analysis of macro processes of supply chain management of Persian books in libraries of Tehran University of Medical Sciences and Health Services
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesNadjla Hariri 1 , Mina Esmaeili Golsefid 2
1 - Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,
2 - . Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,
Keywords: supply chain management, Academic Libraries, Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Customer Relationship Management, Supplier Relationship Management, Internal Supply Chain Management,
Abstract :
Purpose: To analyze macro processes of supply chain management of Persian books in libraries of Tehran University of Medical Sciences and Health Services. Methodology: The research method was analytical survey. Data were gathered using 3 questionnaires 'Customer Relationship Management', 'Internal Supply Chain Management', and 'Library Information Sources Suppliers Relationship Management'. Research Population consisted of 375 users, 10 publishers and 12 librarians. The statistical test used for data analysis was T-Test. Findings: The Customer Relationship Management Process with Mean 2/12, P-value <0/001 was lower than average level. The internal supply chain management process with Mean 3/33, P-value= 0/013, and the supplier relationship management process with Mean 3/34, P-value = 0/005 were higher than average level. Conclusion: The biggest problems in supply chain unity from libraries’ viewpoint were centralization on purchasing information resources through book fair and from publishers’ view, lack of relationship with libraries, postal and communication barriers, and delay in on time awareness of the libraries from the information about the last publications.
احمدی کهنعلی، ر.(1387) طراحی مدل مدیریت جامع زنجیره تأمین صنعت خودرو، مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو. پایاننامه دوره دکتری مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
پاول، ر. (1385) روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، مرکز انتشارات عملی.
جانی، ع.(1388) عرضه محصولات فرهنگی بر مبنای مدیریت زنجیره تأمین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
حریری، ن.؛ شاهوار، ش. (1389) ارتقای رضایت کاربران کتابخانه با استفاده از سامانه مدیریت ارتباط با مشتری. فصلنامه کتاب،83، 39-23.
حسینی، م.؛ محمدی، ا.س.؛ پیشوایی، م.(1389). راهبرد زنجیره تأمین و انتخاب سامانه تولید. مطالعات مدیریت راهبردی،2، 112-89.
رجبعلی بگلو، ر.؛ زمرد پوش، ف. (1388) تبیین جایگاه مدیریت روابط با مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. فصلنامه کتابداری واطلاع رسانی، 12(3)، پیاپی 47.
شکاری، ا.؛ آخوندی، ا.؛ فتح اللهی، ف.؛ صیاد منش، ش.(1387) یکپارچه سازی مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین تهران.
فیض آبادی، ج.(۱۳۸۲) مقدمهای بر مدیریت زنجیره تأمین، ماهنامه تدبیر (131).
لیاقت، م.(1378) انتخاب و تهیه مواد کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه شیراز، شیراز
معبودی، م.(1389) بررسی تأثیر به کارگیری مدیریت زنجیره تأمین در کیفیت محصولات نساجی. پایان نامه کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت صنایع نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
Brody-Preston, J.; Felice Y.; Marshall S. )2006(. Customer Relationship: case Studies From Malta and the UK. LibraryManagement, 27(67), 430- 447.
Defee, C.C.; Stank, T.P. (2005). Applying strategy-structure-performance Paradigm to the supply chain environment. The international journal of logistic Management, 16(1), 28-50.
Fynes,B.; Voss, C.; Burca, S. (2004). The impact of supply chain relationship Quality on quality performance, international journal of production Economics.
Huang, Meng-Xing; Xing, Ch. X.; Zhang, Y. )2010(. Supply Chain Management Model for digital libraries. Electronic library, 28(1), 29-37.
Hughes, A.; Balasescu, M.; Balasescu, S. (2008). The role and importance of information technology in the supply chain management. Bulletin of the Transilvania University of Brasov, 1(50), 33-38.
Kanji, G.K.; Wong A.)1999).Business excellence model for supply chain Management. Total quality management, 10(8), 1147-1168.
Laudon, K.; Laudon J. (2006). Management information systems: Managing The Digital Firm, 9th edition, prentice- Hall.
Lummus, R.R.; Alber, K.L. (1997). Supply Chain Management: Balancing the Supply Chain with Customer Demand. The Educational and Resource Foundation of APICS, Falls Church, VA.
Lummus, R.; vokurka, R. (1999). Defining supply chain management: A historical Perspective and practical. guidelines, 99(1), 11-17.
Salin v. (1998). Information technology in agre- food supply chains. International Food and agribusiness management review, 1(3), 329-334.
Wang, M.Y. (2008). Measuring E-CRM service quality in the library context: A Preliminary study. The Electronic Library, 26(6), 896 - 911.