Designing The Influential Model Of Web Knowledge Sharing On Knowledge Entrepreneurship: A Case Study Of State Public Libraries
Subject Areas : Journal of Knowledge Studiesleyli taherkhani 1 , safiyeh tahmasebi limooni 2 , mitra ghiasi 3
1 - Ph.D. Student, Department of Knowledge and Information Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
2 - Assistant Prof. Department of Knowledge and Information Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
3 - Assistant Prof. Department of Knowledge and Information Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
Keywords: Libraries, knowledge entrepreneurship, Web knowledge sharing, Institution of Public Libraries of the Country,
Abstract :
Objective: The aim of this study was to design an influence model of web knowledge sharing on knowledge entrepreneurship in state public libraries.Methodology: This study is considered to be a developmental research due to its practical purpose, exploratory approach with mixed method, and considering its results. The statistical population of the qualitative section included 15 academic experts and specialists selected by the "snowball" purposive sampling method, and the quantitative section consisted of 364 (out of 7000) managers and employees of public libraries selected using Cochran formula and random sampling. Data collection tool for qualitative part was in-depth and semi-structured interview, and for the quantitative part, the researcher-made questionnaire of web knowledge sharing and Skradski’s (2006) standard questionnaire of entrepreneurship knowledge was utilized. Thematic analysis was used in order to identify the effective factors on web knowledge sharing, and for the consensus of experts, Delphi technique was practiced, and confirmatory factor analysis was exercised to evaluate the validity and reliability of the questionnaires. Furthermore, the data was analyzed using spss24 and smartPLS software.Results: Based on the analysis of the qualitative data obtained from the coding of the interviews, 48 open codes, 9 secondary themes and 3 main themes, namely, "the desirability of web space, the desirability of web information and the desirability of people" were identified, which had the most impact, respectively. Moreover, the impact factor of web knowledge sharing on employees' knowledge entrepreneurship was calculated as 0.554, and the value of the calculated test statistic was greater than 1.96.Conclusion: Web knowledge sharing and knowledge entrepreneurship are two empowering tools in libraries that can create synergy and lead to progress and excellence by strengthening the scientific and epistemic foundations. Therefore, it is necessary for them to be taken seriously by libraries as a continuous process.
احمدیقرهبلاغ، ف.(1398). عوامل مؤثر بر اشتراکدانش بین پزشکان و پرستاران در شبکههای اجتماعی. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران].
اسماعیلی فارسانی، م.، اباذری، ز.، و حریری، ن.(1399). تأثیر مدیریت دانش بر قابلیتهای کارآفرینی دانش در بین اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران. دانش شناسی، 13(48)، 1-12.
امیرخانی، ا. ح.، و امامپور، ف. (1397). نقش شبکههای اجتماعی در مدیریت دانش سازمانی، کنفرانس بینالمللی مدیریت حسابداری اقتصاد و بانکداری نوین، تهران.
اناری، ف.(1391). بررسی مقایسهای استفاده از رسانههای اجتماعی تعاملی وب 2 در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه لیمریک ایرلند و دانشگاه اصفهان. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی اصفهان].
انتظاری، ع.، امیری، م.، و مرتجی، ن. س. (1395). ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی. مطالعات رسانههای نوین، 2(5)، 168-206.
پرهامنیا، ف.(1400). عوامل رفتاری مؤثر بر اشتراک دانش: مرور نظام مند یک دهه پژوهش در دو پایگاه اطلاعاتی فارسی. مدیریت دانش سازمانی، 4(2)، 129-185.
تقوایییزدی، م.، گل افشانی، ع.، آقامیرزایی محلی، ط.، آقاتبار رودباری، ج.، و یوسفی سعیدآبادی، ر.(1398). بررسی وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر عملکرد اعضای هیات علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(2)، 64-73.
خلیفهلو، م.(1376). ارزیابی مؤلفههای تفکر استراتژیک و تأثیر گذاری وزنی ابعاد آن بر کارآفرینی دانش و چابکی سازمانی در بین معلمان شهر نیر. [پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی نوین].
راسخ، س.(1396). تصور مشتریان از اشتراک گذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی آنلاین مرتبط با گردشگری. [پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند].
رحیمیدهکردی، م.(1394). تأثیر مهندسی دانش و یادگیری سازمانی بر کارآفرینی دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد].
رهنورد، ا.(1394). تأثیر انگیزه درونی و بیرونی بر انتقال دانش (مورد مطالعه: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. فصلنامه علمی مطالعات منابع انسانی، 5(4)، 31-48.
زارعیان، ر.(1398). مطالعه نقش ابعاد کارآفرینی دانش و توانمندسازی کارکنان در میزان یادگیری الکترونیکی و نوآوری سازمانی مطالعه موردی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل. [پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی مقدس اردبیلی].
شهرکیثانوی، ن.(1395). شناسایی ابزار قابلیتها و امکانات فهرستهای کتابخانهای مبتنی بر وب 2 و پیشنهاد الگویی برای فهرستهای کتابخانهای ایران. [پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا].
طاهرخانی، ل.، طهماسبی لیمونی، ص، و قیاسی، م. (1401). واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش وب و رتبه بندی آنها در کتابخانههای عمومی. دانش شناسی، 15(58).
طاهرخانی، ل.(1401). تحلیل اکتشافی عوامل مؤثر بر اشتراکدانش وب و تأثیر آن بر کارآفرینی دانش با تعدیلگری پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE. [پایان نامه دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل].
غفاری، س.، و ولی زاده دهخوارقانی، ر.(1399). بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در ایجاد وگسترش وب سایت کتابخانههای دانشگاهی شهر قم، پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
کاظمی، م.، وحیدی مطلق، ط.، و وحیدی مطلق، س.(1393). بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 7(23)، 107-128.
کیخا، ف.(1397). عوامل اعتماد بین فردی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پردازش و مدیریت، 34(1)، 275-300.
محمدی، م.، و اسدی، ش.(1400). بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده بر اشتراکگذاری تجارب سفر در شبکههای اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین.
محمدی، م.، شریفی، و.، و نوروزی، ی.(1396). بررسی مؤلفههای مؤثر بر اشتراک دانش کارکنان وبسایتها (مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاهی اصفهان). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(4)، 43-70.
مرادی پردنجانی، ح.، و امینی ناغانی، ف.(1394). مقدمهای بر کارآفرینی دانش. انتشارات جهانبین.
مرادی پردنجانی، ح.، و سیادت، ع.(1398). تبیین رابطه و تأثیر هوش سازمانی و سرمایه فکری بر قابلیتهای کارآفرینی دانش مورد مطالعه: دانشگاه شهرکرد. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 5(3)،87-100.
میرزایی، ز.(2018). بررسی تأثیر وب 2 بر مدیریت دانش 2. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی].
نارمنجی، م.، نوکاریزی، م.، ریاحی نیا، ن.، و زره ساز، م.(1399). بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(4)، 78-49
نوروزی، ی.، و مصطفایی، م.(1399). تعیین اولویتهای بهکارگیری قابلیتهای وب ۲ در سامانۀ مدیریت کتابخانههای عمومی کشور. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 26(3)، ۵۴۲-۵۲۱.
_||_Ahmad, A. R., Jameel, A. S., & Raewf, M. B. (2021). Impact of social networking and technology on knowledge sharing among undergraduate students. International Business Education Journal, 14(1), 1-16.
Ahmadi Gharebolagh, F. (2018). Factors affecting knowledge sharing between physicians and nurses in social networks. [Master’s thesis, University of Tehran]. [In Persian].
Alsulami, Z. A., & Abduljabbar, Z. A. (2022). Model to enhance knowledge sharing process in academia during COVID-19. Bulletin of Electrical Engineering and Informatics, 11(1), 558-566.
Amin, N. A. N., Almunawar, M. N., Hasnan, A. S., & Besar, N. N. (2020). The utilization of web 2.0 for knowledge sharing: The case of tertiary education in brunei darussalam. In Handbook of Research on Managerial Practices and Disruptive Innovation in Asia , 1-25.
Amirkhani, A. H., & Imampour, F. (2017). The role of social networks in the management of organizational knowledge, International Conference on Management,Economics and New Banking, Tehran.. [In Persian].
Anari, F. (2012). A comparative study of the use of web 2 interactive social media in sharing knowledge between librarians of Limerick University of Ireland and the University of Isfahan. [Master’s Thesis, Faculty of Education and Psychology Isfahan University]. [In Persian].
Argyris, Y. A., & Ransbotham, S. (2016). Knowledge entrepreneurship: institutionalising wiki-based knowledge-management processes in competitive and hierarchical organisations. Journal of Information Technology, 31(2), 226-239.
Arif, M., Qaisar, N., & Kanwal, S. (2022). Factors affecting students' knowledge sharing over social media and individual creativity: An empirical investigation in Pakistan. The International Journal of Management Education, 20(1).
Balven, R., Fenters, V., Siegel, D. S., & Waldman, D. (2018). Academic entrepreneurship: The roles of identity, motivation, championing, education, work-life balance, and organizational justice. Academy of Management Perspectives, 32(1), 21-42.
Barr, N. S. (2013). Exploring the characteristics of nowledge-Based Entrepreneurship in Greek high-technology sectors. DRUID Academy Conference.
Bilgihan, A., Barreda, A., Okumus, F., & Nusair, K. (2016). Consumer perception of knowledge-sharing in travel-related online social networks. Tourism Management, 52, 287-296.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Brennan, M. C., & McGowan, P. (2006). Academic entrepreneurship: An exploratory case study. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 12(3), 144-164.
Byrne, O., & Shepherd, D. A. (2015). Different strokes for different folks: Entrepreneurial narratives of emotion, cognition, and making sense of business failure. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(2), 375-405.
Cruz, N.M., Pe´rez, V.M., & Cantero, C.T. (2009). The influence of employee motivation on knowledge transfer. Journal Of Knowledge Management, 13(6), 478-490.
Darr, E. D., & Kurtzberg, T. R. (2000). An investigation of partner similarity dimensions knowledge transfer. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82(1), 28-44.
Davidavičienė, V. Al Majzoub, K. & Meidute-Kavaliauskiene, I. (2020). Factors Affecting Knowledge Sharing in Virtual Teams. Sustainability, 12, 6917.
Dong, Y., Bartol, K. M., Zhang, Z. X., & Li, C. (2017). Enhancing employee creativity via individual skill development and team knowledge sharing: Influences of dual‐focused transformational leadership. Journal of Organizational Behavior, 38(3), 439-458.
Entezari, A., Amiri, M., & Mortaji, N. S. (2016). Knowledge-sharing behavior model of iranian professionals in cyberspace. New Media Studies, 2(5), 168-206. [In Persian].
esmaeili farsani, M., abazari, Z., & hariri, N. (2020). Effect of knowledge management on knowledge entrepreneurship among faculty members of information science in Iran. Journal of Knowledge Studies, 13(48), 1-12. [In Persian].
Garg, P., & Zhao, M. (2018). Knowledge sourcing by multidivisional firms. Strategic Management Journal, 39(13), 3326-3354.
Ghaffari, S. & Valizadeh Dehkharghani, R. (2020). Investigating the effective factors of knowledge sharing in creating and expanding the website of Communiversity libraries. In Fifth National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad. [In Persian].
Harvey, L., & Knight, P. T. (1996). Transforming Higher Education. Open University Press, Taylor & Francis, 1900 Frost Road, Suite 101, Bristol, PA 19007-1598.
Hosseini, E., & Hashempour, L. (2012). The status of librarians’ knowledge sharing by the usage of web 2.0 tools: a case study of central libraries of tabriz governmental universities. In International Symposium on Information Management in a Changing World, 128-137.
Kamal, N., Ali, B., & Samdani, H. (2020). The competencies and knowledge entrepreneurship relationship in higher education institutes: examining the moderating role of organizational climate. Global Social Sciences Review, 1, 390-398.
Kazemi, M., Vahidi Motlagh, T., & Vahidi Motlagh, S. (2014). Investigating the impact of factors affecting knowledge sharing in Iranian virtual communities. Public Management Researches, 7 (23), 107-128. [In Persian].
Keikha, F. (2018). Interpersonal trust factors affecting members’ knowledge sharing behavior in virtual communities. Information Processing and Management, 34 (1), 275-300. [In Persian].
Khalifale, M. (2017). The assessment Strategic thinking dimensions and weight impact of dimensions on knowledge entrepreneur and agility organization in between faculty of Near city. [Master's Thesis, Novin Institute of Higher Education]. [In Persian].
Kwok, S.H., & Gao, S. (2005). Attitude towards Knowledge Sharing Behavior. The Journal of Computer Information Systems, 46(2), 45-51.
Lee, A. R. (2021). Investigating moderators of the influence of enablers on participation in knowledge sharing in virtual communities. Sustainability, 13(17), 9883.
Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33 (2), 135-149.
Maheshwari, B., Sarrion, M., Motiani, M., O'Sullivan, S., & Chandwani, R. (2021). Exploration of factors affecting the use of Web 2.0 for knowledge sharing among healthcare professionals: an Indian perspective. Journal of Knowledge Management, 25(3), 545-558.
Mc Manus, P. (2016). Examining the factors to knowledge sharing within an organisational context. In Irish Academy of Management (IAM). [Doctoral Colloquium, Dublin].
Michalski, M. & Javier Vazquez, F. (2008). The importance of intellectual capital for the entrepreneurial firm. [Master Thesis, Mälardalen University Västerås Sweden].
Mirzaei, Z. (2018). Investigating the impact of Web2 on knowledge management 2. [Master's thesis, Shahid Beheshti University]. [In Persian].
Mohammadi, M., & asadi, S. (2022). Investigating the facilitators and deterrents for sharing travel experiences on social networks. New Media Studies. [In Persian].
Mohammadi, M., Sharifi, V. & Norouzi, Y. (2017).Study of effective factors in Knowledge sharing on the website employees (case study: Academic libraries of Isfahan). Sciences and Techniques of Information Management, 3(4), 43-70. [In Persian].
Mokha, A. K., & Kumar, P. (2022). Examining the interconnections between e-crm, customer experience, customer satisfaction and customer loyalty: a mediation approach. Journal of Electronic Commerce in Organizations (JECO), 20(1), 1-21.
Moradi Pordanjani, H., & Amini Naghani, F. (2014). An introduction to knowledge entrepreneurship. Jahanbin Publications. [In Persian].
Moradi Pordanjani, H., & Siadat, A. (2018). The effect of Intellectual Capital and Organizational Intelligence on Knowledge Entrepreneurship Capabilities Faculty Members of Shahrekord University. Journal of Innovation and Value Creation, 5(3), 87-100. [In Persian].
Musfikar, R. (2017). The best factors for influence knowledge sharing among teachers through website technology. Cyberspace: Journal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 101-110.
Narmenji, S., Nowkarizi, M., Riahinia, N., & zerehsaz, M. (2020). Investigating the behavior of sharing information of students in the virtual social networks: Instagram, Telegram and WhatsApp. Sciences and Techniques of Information Management, 6(4), 49-78. [In Persian].
Norouzi, Y., & Mostafaei, M.)2020). Determining the priorities of using web 2.0 features in the iran's public library management system. Research on Information Science & Public Libraries, 26 (3),521-542. [In Persian].
Orr IV, S. R. (2014). A value-focused assessment of knowledge sharing in a closed information environment. [Doctoral dissertation, Nova Southeastern University].
Panahi, S., Watson, J., & Partridge, H. (2016). Information encountering on social media and tacit knowledge sharing. Journal of Information Science, 42(4), 539-550.
Parhamnia, F. (2021). The behavioral factors affecting knowledge sharing: a systematic review of one decade of research in persian databases. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 4(2), 129-185. [In Persian].
Pedro S.-A., Ricardo, C.-P.,& Simona, P. (2014). Web Knowledge sharing and its effect on innovation: an empirical investigation in SMEs. Knowledge Management Research & Practice, 12(1), 103-113.
Rafsanjani, H. (2015). An interpretive study of the co-creation of knowledge in an online community . [Doctoral dissertation, University of Manchester].
Rahimi-Dehkordi, M. (2014). The effect of knowledge engineering and organizational learning on knowledge entrepreneurship in the faculty members of Islamic Azad University, Shahrekord branch. [Master's thesis, Islamic Azad University, Shahrekord Branch]. [In Persian].
Rajabion, L., & Kheirabadi, A. (2011). Information technology-it’s role in facilitating the sharing and transfer of knowledge in small medium sized enterprises. In International Conference on Knowledge Management and Information Sharing, 2, 275-282.
Ramin Rahnavard, A. (2016). The effects of intrinsic and extrinsic motivation on knowledge transfer (case study: higher education and research institute of planning and management), Journal of Human Resources management, 5(4), 31-48. [in Persian].
Rasekh, S. (2017). The opinion of customers about information sharing in online social networks related to tourism. [Master’s Thesis, University of Ershad Damavand]. [In Persian].
Shahraki Sanavi. N. (2016). Identification of the tools, capabilities and facilities of web 2.0-based libraries catalogue and proposing a model for web 2.0-based library catalogues in Iran. [Master’s Thesis, University of Al-Zahra]. [In Persian].
Singh, D. B., & Maggon, M. (2009). Knowledge Entrepreneurship in India. Management Insight, 5(1), 21-28.
Singh, J. B., Chandwani, R., & Kumar, M. (2018). Factors affecting Web 2.0 adoption: exploring the knowledge sharing and knowledge seeking aspects in health care professionals. Journal of Knowledge Management. 22(1), 21-43.
Soto Acosta, P., Popa, S., & Palacios Marqués, D. (2017). Social web knowledge sharing and innovation performance in knowledge-intensive manufacturing SMEs. The Journal of Technology Transfer, 42(2), 425-440.
Tabajen, M. R. (2020). Factors affecting teacher’s use of web portal in knowledge sharing: a behavioral intention and technology acceptance perspective. The Normal Lights, 14(1).
Taghvaee Yazdi, M., Golafshani, A., Aghamirzaee mahali, T., Aghatabar rodbari, J., & Uosefi Saeed Abadi, R. (2019). Status of using Information and Communication Technology (ICT) and Its Effect on Faculty Members’ Performance. Research in medical science education, 11 (2), 64-73. [In Persian].
Taherkhani, L,Ttahmasebi Limooni, S., & Ghiasi, m. (2022). Analysis, discovery and explanation the effective factors in web knowledge sharing and ranking them in public libraries. Journal of Knowledge Studies. [in Persian].
Taherkhani, L. (1401). Exploratory analysis of factors affecting web knowledge sharing (WKS) and its impact on knowledge entrepreneurship by modifying the acceptance of information technology based the TOE model. [PhD thesis, Islamic Azad University Babol Branch]. [In Persian].
Taherkhani, L., Limooni, S. T., & Ghiasi, M. (2022). Identify, Analyze and Categorize the factors affecting Sharing web knowledge in libraries Using the fuzzy Delphi approach. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 20(3), 9-24.
Yang, J. Te. (2007). The impact of knowledge sharing on organisational learning and effectiveness. Journal of Knowledge Management, 11(2), 83–90.
Zampetakis, L. A., & Kanelakis, G. (2010). Opportunity entrepreneurship in the rural sector: evidence from Greece. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 12(2), 122-142.
Zareian, R. (2018). Studying the role of knowledge entrepreneurship dimensions and employee empowerment on electronic learning and organizational innovation case study veterinary office of ardabil province. [Master's Thesis, Muqaddas Ardabili Institute of Higher Education]. [In Persian].