The relationship between organizational learning and knowledge sharing among the employees of provincial government of Tehran
Subject Areas : Journal of Knowledge Studies
Akram Sarabi
1
,
Dariush Matlabi
2
*
1 - MA in Educational Science, Yadegare Imam Khomeini (RAH) share Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Islamic Azad University, Yadegar-e Emam Shahr Rey
Adress: Islamic Azad University, Yadegar Imam of Shahr Rey Branch, Tehran, Iran
Keywords: organizational learning, knowledge sharing, provincial government of Tehran, knowledge management,
Abstract :
Objective: The main purpose of the study was to determine the relationship between the dimensions of organizational learning and knowledge sharing among the employees of provincial government of Tehran.
Methodology: Research is applied in terms of purpose and is correlated in terms of method of implementation. The statistical community included all the provincial government staff of Tehran with 703 people, of which 250 were selected as samples (58 women and 192 men) by stratified random sampling method and using the Krejcie & Morgan table. Data was gathering by Chiva et.al organizational learning capability questionnaire and Dixon knowledge sharing. In order to analyze the data, the Pearson correlation test was used, based on the spss statistical software edition 22.
Results: Based on the findings, the relationship between organizational learning and knowledge sharing is equal to 0.771, which is significant and positive at the P≤0.01 level; Also, the dimensions of organizational learning including experimentation, risk taking, interaction with the external environment, dialogue, and decision making with knowledge sharing are equal to 0.628, 0.483, 0.594, 0.701, 0.715, respectively, and this relationship is at the level of P≤0.01 is significant and positive.
Conclusion: Based on the results, with the increase of organizational learning, knowledge sharing also increases and with the increase of each dimension of organizational learning, knowledge sharing also increases. The efficiency and performance of the governorates, as the supreme representative of the government and responsible for the implementation of public policies of the government, depends on the collective learning process of all its members and also on the sharing of knowledge. The government and the Ministry of Interior can better manage society's affairs by investing in the field of organizational learning and knowledge sharing.
آقابابایی، ر. و رحیمی، ح. (1402). نقش واسطهای تسهیم دانش در تأثیر جو نوآورانه بر رفتار نوآورانه (نمونه پژوهش: معلمان شهر کاشان). مدیریت دانش سازمانی، 6 (21)، 243-269. DOR: 20.1001.1.26454262.1401.5.2.1.7
آیت، م. سلیمانی، م.، و قندهاری، م.ت. (1402). نقش اعتماد به رهبری، اشتراک دانش و کیفیت سیستمهای اطلاعاتی بر نوآوری و انگیزۀ کارکنان کتابخانههای عمومی. تحقیقات کتابداری و کتابخانههای عمومی، 29 (1)، 128-146.
افشار، ع.، سلیمی، ق.، مرزوقی، ر.، محمدی، م.، و شفیعی سروستانی، م. (1402). طراحی چارچوب مدل آموزشی ارشادگری برخط مبتنیبر تسهیم دانش برای آموزش مشاعل کلیدی حملو نقذ ریلی کشور. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 10 (36)، 1-27.
اکبری، ا. (1399). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر نوآوری سازمانی با میانجیگیری تسهیم دانش و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمان دامپزشکی استان خراسان). رویکردهای نوین در مدیریت و حسابداری، (35)، 16-34.
پرهامنیا، ف. (1400). عوامل رفتاری مؤثر بر اشتراکدانش: مرور نظاممند یک دهه پژوهش در دو پایگاه اطلاعاتی فارسی. مدیریت دانش سازمانی، 4 (2)، 129-185.
چراغ بیرجندی، ک. و میرمرادزهی، ا. (1398). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تسهیم دانش در سازمان ورزش و جوانان زاهدان. همایش بین المللی افق های نوین در علوم ورزشی و سلامت، تهران
حسینیفاطمی، آ.، بارانی، ق. (1396). بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی و قصد تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در میان اساتید زبان انگلیسی و غیرزبان انگلیسی در دانشگاههای ایران. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، 50 (1)، 53-85.
حیدری، ش.، صادقی، ت.، ونکی، ز.، خسرو انجم، م. و رودینی، ع. (1392). قابلیت های یادگیری سازمانی در پرستاران. مدیریت پرستاری، 2(4)، 63-56.
خادمی، ی.، رسولی، ا. (1400). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. مدیریت فرهنگ سازمانی، 19 (1)، 153-174.
خلقخواه، ع.، ابراهیمپور، ح.، و سیدکلان، م. (1394). تحلیل نقش مکانیزمهای یادگیری سازمانی در رفتار اشتراک دانش. پژوهشهای مدیریت عمومی، 8 (29)، 153-180.
دهقان کرنکان، ف. (1390). رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی. ]پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی[.
شکوهی، ندا. (1394). رابطه سرمایه فکری با قابلیت یادگیری و نوآوری در سازمان صنعت، معدن و تجارت. ]پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر[.
صالحی، پ.، و سلیمانپور، ب. (1401). ارائه الگوئی برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران). دانش شناسی، 15(59)، 74-100.
طاهری عطار، غ.، متوسلی، م.ح.، خضری، س.، و نامدار جویمی، ا. (1397). رابطه انگیزه مدیریت اطلاعات شخصی و هدف تسهیم دانش: با توجه به نقش تعهد سیستم مدیریت دانش (اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران). دانش شناسی، 11(43)، 60-74.
قانون راجع به وظایف و اختیارات استانداران (1339). تارنمای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. تاریخ بازیابی: 4/11/1402، در دسترس: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/94932
قتبری، س.، افضلی، ا.، رحمانی، ا. (1398). تحلیل کانونی تسهیم دانش با یادگیری سازمانی (نمونه پژوهش: مدارس ناحیه دو شهر همدان). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2 (4)، 45-75.
محجوب، ع.، اصغریاقدم، ب.، و محمدی، م. (1394). بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه. مدیریت فرهنگی، 9 (30)، 47-57.
محمدیمقدم، ی.، ولي اصل، ج. و عابدی، م. (1395) بررسيتأثير تسهيم دانش بر فرايند يادگيري سازماني با تأكيد بر فناوري و تعامل اجتماعي (مطالعهموردي:صندوقبازنشستگيصنعتنفت). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 7(29)، 171-148.
مرادی، س. (1399). تبیین رابطه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی با توجه به نقش واسطهای تسهیم دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11 (2)، 215-230.
نجفپورمفدم، پ.، بیراوند، ع.، و زارعی، س. (1402). نقش سواد اطلاعاتی و فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی در تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخاههای عمومی، 29 (1)، 108-125.
نیسی، ع.، و نمکی، ا. (1389). بررسی رابطهی نشر دانش (تسهیم دانش) و سطوح یادگیری سازمانی بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز. علوم تربیتی، 17(3-4)، 171-192.
References
Abu-Shanab, Emad Maram Haddad, And Michael, & B Knigh (2014). Knowledge Sharing Practices and The Learning Organization. All Rights Reserved. See Discussions, Stats, And Author Profiles For This Publication At: Https://Www.Researchgate.Net/Publication/281034997
Afshar, A., Salimi, Gh., Marzooghi, R., Mohammadi, M. & Shafiei Sarvestani (2023). A Framework for Online Guidance Training Model Based on Knowledge Sharing for The Training of the Key Jobs of the Country's Rail Transportation. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, 10 (36), 1-27. [In Persian].
Aghababaei, R., & Rahimi, H. (2023). The mediating role of knowledge sharing in effect of innovative climate on teachers' innovative behaviors: (study case: teachers of Kashan city). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 6(2), 243-269. [In Persian].
Akbari, A. (2019). Investigating the impact of leadership styles on organizational innovation with the mediation of knowledge sharing and organizational learning (case study: Khorasan province veterinary organization). New Approaches In Management And Accounting, 4 (35), 16-34. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/413 [In Persian].
Ayat M., Soleimani M., & Ghandehari M. T. (2023). The role of trust in leadership, knowledge sharing and quality of information systems on innovation and motivation of public library staff. Research on Information Science and Public Libraries, 29 (1), 128-146. URL: http://publij.ir/article-1-2432-fa.html. [In Persian].
Basten, D., & Haamann, T. (2018). Approaches for Organizational Learning: A Literature Review. SAGE Open, 8(3). https://doi.org/10.1177/2158244018794224
Cheragh Birjandi, K., & Mirmaradzehi, A. (2018). Investigating the impact of organizational learning on knowledge sharing in Zahedan Sports and Youth Organization. International Conference of New Horizons in Sports and Health Sciences, Tehran [In Persian].
Dehghan Kerankan, F. (2013). The relationship between knowledge management and organizational learning and organizational innovation. [Unpublished Master's thesis, Allameh Tabatabai University]. [In Persian].
Ghanbari, S., Afzali, A., & Rahmani, E. (2019). An Analysis of the Canonical Relation between Knowledge Sharingand Organizational Learning (Case Study: the Schools at District II of Hamadan). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 2(1), 45-74. [In Persian].
Heidari, S., Sadeghi, T., Vanaki, Z., Khosroangam, M., & Rodini, A. (2014). Organizational learning capabilities of nurses. Quarterly Journal of Nursing Management, 2 (4), 56-63. URL: http://ijnv.ir/article-1-210-fa.html. [In Persian].
Hosseini Fatemi, A., & Barani, G. (2017). Examining the Relationship between Learning Organization Culture and Knowledge Sharing Intention Emphasizing the Mediating Role of Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior among EFL and Non-EFL University Instructors in Iran. Language and Translation Studies (LTS), 50(1), 53-85. doi: 10.22067/lts.v50i1.62142 [In Persian].
khademi, Y., & Rasoli, E. (2021). Investigating the Effect of Organizational Culture on Organizational Learning Ability with the Mediating Role of Knowledge Sharing Among Employees of the Ardabil Branch of Islamic Azad University. Organizational Culture Management, 19(1), 153-174. doi: 10.22059/jomc.2020.301406.1008026 [In Persian].
Khalkhkhah, A., Ebrahimpour, H., & Seyed Kalan, S.M. (2014). Analysis of the role of organizational learning mechanisms in knowledge sharing behavior. Public Management Research, 8 (29), 153-180. [In Persian].
Kim, E.-J. and Park, S. (2020). Transformational leadership, knowledge sharing, organizational climate and learning: an empirical study. Leadership & Organization Development Journal, 41(6), 761-775. https://doi.org/10.1108/LODJ-12-2018-0455
Law on the Duties and Powers of Governors (1987). The website of the Research Center of the Islamic Council. Date of retrieval: 4/11/1402, available: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/94932 [In Persian].
Mahjoub, A., Asghari-Aghdam, B., & Mohammadi, M. (2014). Examining the role of organizational culture in organizational learning and knowledge sharing by high school teachers in Midane city. Cultural Management, 9 (30), 47-57. [In Persian].
Mohammadi Moghadam Y., Vali Asl J., & Abedi M. (2016). Examining the Role of Knowledge Sharing on the Organizational Learning Process, Regarding the Mediating Effect of Technology and Social Interaction in Pension Fund of Iranian Oil Industry. Strategic Studies In The Oil And Energy Industry, 7 (28), 147-171. URL: http://iieshrm.ir/article-1-59-fa.html. [In Persian].
Moradi, S. (2020). Determine the relationship between social capital and organizational learning Given the Intermediate role of knowledge sharing among faculty members of Islamic Azad University, Islamshahr Branch. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(42), 215-230. [In Persian].
Naisi, A., & Namaki, A. (2011). Knowledge sharing and organizational learning in learning organization: survey research in Shahid Chamran University of Ahvaz. Journal of Educational Sciences, 17(3, 4), 171-192. [In Persian].
Najafpour Moghadam P, Biranvand A, Zarei S. (2023). Investigating the Impact of Information Literacy and Communication Information Technologies on Knowledge Sharing among Public Library Librarians. Research on Information Science and Public Libraries, 29(1),108-125. URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html [In Persian].
Naqshbandi, M. M., Meeran, S., & Wilkinson, A. (2023). On the soft side of open innovation: the role of human resource practices, organizational learning culture and knowledge sharing. R&D Management, 53(2), 279-297.
Nugroho, M.A. (2018). The effects of collaborative cultures and knowledge sharing on organizational learning. Journal of Organizational Change Management, 31(5), 1138-1152. https://doi.org/10.1108/JOCM-10-2017-0385
Parhamnia, F. (2021). The Behavioral Factors Affecting knowledge Sharing: A Systematic Review of One Decade of Research in Persian Databases. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 4(2), 129-185. [In Persian].
Park, S. and Kim, E.-J. (2018). Fostering organizational learning through leadership and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 22(6), 1408-1423. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2017-0467
Salehi, M. and Sadeq Alanbari, S.A. (2023). Knowledge sharing barriers and knowledge sharing facilitators in innovation. European Journal of Innovation Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJIM-12-2022-0702
Salehi, P., & Soleymanpour, B. (1401). Presenting a model for employee knowledge management with an organizational learning approach (case study: Tehran Municipality). Journal of Knowledge Studies, 15(59), 74-100. [In Persian].
shokuhi, N. (2014). The relationship between intellectual capital and the ability to learn and innovate in industry, mining and trade organizations.[Unpublished Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Islamshahr branch]. [In Persian].
Stouten, J., Rousseau, D. M., & De Cremer, D. (2018). Successful organizational change: Integrating the management practice and scholarly literatures. Academy of Management Annals, 12(2), 752-788.
Taheri Attar, Gh., Motavasseli, M.H., Khazri, S. E., & Namdar Joyimi, E. (2017). The relationship between the motivation of personal information management and the goal of knowledge sharing: considering the role of the commitment of the knowledge management system (faculty members of the University of Tehran). Journal of Knowledge Studies, 11(43), 60-74. [In Persian].
Tesavrita, C. and Suryadi, K.(2016). Organization learning through effective knowledge sharing in SME's: A conceptual model. 2016 IEEE International Conference on Management of Innovation and Technology (ICMIT). Bangkok, Thailand, 2016,. 203-207, doi: 10.1109/ICMIT.2016.7605034.
Yavas, T., & Celik, V. (2020). Organisational learning: A scale development study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(4), 820- 833