A Survey on Key Factors of Success in Implementation of Knowledge Management in Public Libraries of Guilan Province
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesSeyed Ali Asghar Razavi 1 , hamidreza tamadon 2 *
1 - Assistant Professor of Information Science and Knowledge Studies, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 - Assistant Professor of Information Science and Knowledge Studies, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
Keywords: Knowledge management, knowledge, Guilan Province, Public Library,
Abstract :
Objective: This study was conducted to identify the key success factors in implementing knowledge management in public libraries of Guilan province. Method: The present research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method and data analysis. The statistical population of the study includes all librarians of public libraries in Gilan province, 189 people, which based on simple random sampling using Morgan table, the statistical volume was 123 people. Data collection was done through a researcher-made questionnaire. To evaluate the reliability of the questionnaire by calculating Cronbach's alpha through S software SPSS. Its reliability was determined to be 95, which indicates the high validity of the questionnaire. Results: The results showed that information systems infrastructure with an average of 4.15 is the highest factor for success and knowledge-based orientation with an average of 3.84 is the lowest factor in the success of knowledge management implementation in public libraries. Guilan province in terms of respondents. Conclusion: The most important component in the implementation of knowledge management in Guilan public libraries from the respondents' point of view is the component of information systems infrastructure, giving importance to information technology capabilities, access of staff and librarians to databases, cooperation between libraries in the form of research projects. Establishing virtual group discussion mechanisms and creating user-friendly electronic systems.
بیدگلی ، ز ؛ فولاد، م (1393). بررسی امکان سنجی پیاده سازی مدیریت بر اساس چرخه ی چهار حلقه ای جاشپارا در شرکت سهامی (عام) پتروشیمی شیراز از دیدگاه مدیران وکارشناسان این شرکت. پایان نامه کارشناسی ارشدکتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
دهدشتی ش؛ احمدیان،ح. (1393). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی ومیزان آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در کتابخانه،موزه ومرکز اسناد مجلس شورایی اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی، دانشگاه آزاد واحد مرکز، تهران.
رهنورد،ف؛ محمدی،الف (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها ومراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فن آوری اطلاعات،1(3)، 37-52.
طالبی،ک؛ سلیمی ترکمانی، م. (1390). شناسایی واولویت بندی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کسب وکارهای کوچک ومتوسط. کار وجامعه، 134، 10-20.
قائم پناه، م.؛ محقر، ع.؛ ربیعی، ع (1392). بررسی تاثیر زیر ساخت های مدیریت دانش بر استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان. ششمین کنفرانس مدریت دانش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
فراتی، ح؛ اسماعیلی، ح. (1393). بررسی وشناسایی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت ویادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود.
کاباران زاد قدیم، م. ؛ طباطبایی اصل، س. (1394). بررسی،شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در وزارتخانه صنعت،معدن وتجارت با استفاده از تکنیک AHP . پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران.
لاریجانی، ح.؛ نوری اصل، م. (1388). امکان سنجی ارائه مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی. فصلنامه دانش شناسی، 2(5).
M., Fichle, F and Wiener, M. (2005). Background of Critical Success Factor Research. Working paper, 10(5), 1-7.
.Davenport, TH. (1997). Ten principles of knowledge management and four case studies. knowledge and Process Management,4 (3), 187-208
Davenport, T.; Grover, V. (2001). Knowledge management. Journal of Management Information Systems, 18(1), 3-4.
Holsapple, C.W.; Joshi, K.D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, (9), 235-61.
Lopez, S.V. (2005). Competitive Advantage and Strategy Formulation. Management decision, 43(5), 662-663.
jawahar B.(2012). Key Factors in Knowledge Management k.m.m institute of technology & science. ramireddipalli, tirupati, 27(4), 53-63.
_||_