Investigating the policy of architectural components with the approach of improving the quality of educational space
Subject Areas : Architecture
1 - Departamento de Arquitectura, Universidad Islámica de Azad, Tabriz
Keywords: Educational space, Sustainable Development, Architectural policy, Elements and components,
Abstract :
Creating space has always been the purpose of architecture. Educational space is undoubtedly one of the strategies to achieve this goal and pursues the two goals of training and educating graduates. The type and nature of space has played a double role in teaching disciplines such as architecture and art, where feeling and visualization are the main pillars and important advanced tools. Today, the important principle in educational spaces, especially in colleges, which includes a set of concepts and values, is rarely felt, and this reduces the sense of belonging to space.At the same time, establishing communication with artistic educational spaces, as well as communication between people in it, has a major role in improving the level of education. Studies show that the main criterion for measuring the quality of space in schools and colleges is the level of satisfaction of its users, which also depends on the compliance of the physical environment with the set of human needs and expectations. This important principle is provided through the design of flexible spaces with adaptability, variability and diversity capabilities, and strengthens the possibility of alumni gathering and interaction.The purpose of this study is to investigate the qualitative factors affecting the improvement of space quality in schools and colleges of architecture by expanding the concept of spatial quality. This article descriptively-analytically explains the design principles of architecture schools based on improving the quality of space and increasing concentration, calm and comfort.
آلتمن، اروین (1395). محیط و رفتار اجتماعی. (نمازیان، مترجم). (اثر اصلی، 1975)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
استیوئرت، هال (1393) (1970). معنا و فرهنگ و زندگی اجتماعی. (گل محمدی، مترجم)، (اثر اصلی، 1970). تهران، نشر نی.
السون، متیو اچ، هرگمهان، بی آر. (1389). نظریههای یادگیری. (سیف، مترجم)، (اثر اصلی، 2009). تهران: نشر دوران.
الکساندر، کریستوفر (1390). معماری و راز جودانگی راه بیزمان ساختن. (قیومی بید هندی، مترجم). (اثر اصلی، 1976)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
بنیامین، والتر (1393). خیابان یک طرفه. (فرازنده، مترجم). (اثر اصلی، 1970). تهران: نشر مرکز.
بودریار، ژان (1393). نظام اشیا. (ایزدی، مترجم)، تهران: نشر ثالث.
پالاسما، بوهانی (1393). چشمان پوست، معماری و ادراکات حسی. (قدس، مترجم)، (نشر اصلی، 2005)، تهران: پرهام نقش.
تیهال، ادوارد (1390). زبان خاموش. (نمازیان، مترجم). (نشر اصلی، 1973). تهران: دانشگاه تهران.
تیهال، ادوارد. (1392). بعد پنهان. (طیبیان، مترجم)، تهران: دانشگاه تهران.
دلوز، ژیل (1393). نیچه و فلسفه. (مشایخی، مترجم). (نشر اصلی، 1962). تهران: نشر نی.
راجرز، ریچارد (1392). شهرهای پایدار برای سیاره کوچک. (افضلیان، مترجم). (نشر اصلی، 2005). مشهد: انتشارات کسری.
رزمجو، پیمان (1390). طراحی دانشگاهها و جزئیات ریز فضاها، تهران: مهندسین مشاور اروین معماری پارس.
روحی، پویان (1394). روایتهای آوانگارد، مشهد: انتشارات کسری.
روحی، پویان (1395). تئوری معماری معاصر جستارهای انتقادی، مشهد: انتشارات کسری.
ریبا، کوئنتین ریچارد (1389). هندبوک معماری، (محمودی ده ده بیگلو، مترجم). (نشر اصلی، 2007). تهران: آینده سازان شهر آب.
زومتور، پیتر (1393). معماری اندیشی، (شلوبری، مترجم). (نشر اصلی، 2006). تهران: حرفه هنرمند.
ژیژک، اسلاوی (1396). کژنگریستن، (نجفی و اسلامی، مترجمان). (نشر اصلی، 1991). تهران: نشر نی.
ساجو، آنتونیو و آیزنمن، پیتر (1386). کنکاش در آینده، (حسامی، مترجم). (نشر اصلی، 2007)، تهران: چاپ نشر و نظر.
شنک، اسمیت کندرا (1395). تئوری اسکیس. (طلایی و متولی حقیقی، مترجمان). (نشر اصلی، 2012). مشهد: انتشارات کسری.
طالبیان، نیما؛ آتشی، مهدی؛ نبی زاده، سیما (1393). مجتمع آموزشی، مشهد: انتشارات کسری.
عمید، حسن (1392). فرهنگ فارسی عمید. تهران
کارمونا، ماتیو (1393). مکانهای عمومی و فضاهای شهری (پاپی مطلق، مترجم)، (نشر اصلی، 2006). تهران: دانشگاه هنر.
کورت گروتر، یورگ (1386). زیباشناسی معماری، (پاکزاد، مترجم)، (نشر اصلی، 1987). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گلدبرگ، پل (1393). چرا معماری مهم است، (ترابی، مترجم)، (نشر اصلی، 2014). تهران: هنر معماری قرن.
گیدیون، زیگفرید (1391). فضا زمان معماری، (فرامرزی، مترجم)، (نشر اصلی، 1966)، تهران: کاوش پرداز.
لاوسون، برایان (1390). طراحان چگونه میاندیشند، ابهام زدایی از فرآیند طراحی، (ندیمی، مترجم)، (نشر اصلی، 1997)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لاوسون، برایان (1391). زبان فضا، (عینی فر و کریمیان، مترجمان)، (نشر اصلی، 2011)، تهران: دانشگاه تهران.
مالگیرو، هری فرانسیس (1395). مغز معمار، علوم اعصاب، خلاقیت معماری، (مردمی و ابراهیمی، مترجمان)، (نشر اصلی، 2011)، تهران: انتشارات هنر معماری قرن.
مرلوپونتی، موریس (1391). جهان ادراک، (جابرالنصار، مترجم)، (نشر اصلی، 2011)، تهران: نشر ققنوس.
مونئو، رافائل (1390). اشتیاقهای تئوریک و اسراتژیهای طراحی در آثار هشت معمار معاصر، (رئیسی و عشقی صنعتی، مترجمان)، مشهد: انتشارات کسری.
نوربری شولنز، کریستیان (1393). معماری معنا و مکان، (نوروز برازجانی، مترجم)، تهران: پرهام نقش.
نویفرت، ارنست (1386). اطلاعات معماری، (مظفری ترشیری، مترجم)، (نشر اصلی، 2007).
_||_