Predicting quality of life, responsibility and expected social behavior based on the use of social networks and media in youth( Prevalence of the Fourth Corona Peak)
Subject Areas : social psychologySepideh Soltani Beiragh 1 , Mehrnaz Azadyekta 2 , Sedigheh Heydari 3
1 - Masters of Educational Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Central Tehran
2 - Associate Professor Psychology, Islamic Azad University of science and research branch, Tehran, Iran.
3 - Ph.D. in Assessment and Measurement, Researcher of Young and Elite Researchers Club of Islamic Azad University, Saveh, Iran.
Keywords: Social networks and media# quality of life# responsibility# expected social behavior,
Abstract :
The era of technological revolution and the addition of the Internet, especially social media, has created a new reality in the dimensions of the daily life of communities and students. This new reality undoubtedly imposes general effects on us. The use of social media has affected all regions and societies and has both positive and negative effects. The purpose of this study is to predict quality of life; Responsibility and expected social behavior were based on the use of social networks and media among young people. The study population was youth (18-30 years old) in Maragheh city in 2020 ((Prevalence of the Fourth Corona Peak) and the population was 381 people using Morgan table. Due to the prediction of 5% probability of collecting invalid information, the sample size was added and the final sample was 384 people.Persons subjects were selected using two-stage cluster sampling method. The instruments used were the Jahanbani Social Networking and Questionnaire (2018) and the WHOQOL-BREF (1996) Quality of Life Questionnaire, the California Psychological Questionnaire (1987), and the ASBQ Expected Social Behavior Questionnaire (2003). The findings of Pearson's correlation coefficient and linear regression showed that, based on the use of networks and social media; The quality of life, responsibility and expected social behavior of young people can be predicted. Based on the results obtained, currently according to the infrastructures and investments made, the use of networks and social media to promote and spread the culture of responsibility, change social behavior and improve the dimensions of the quality of life is a tool. It is not reliable and sufficient, and it is not possible to rely on networks and social media to teach these concepts. In order to protect the great power of the youth and make proper use of their potential as the future builders of the country, it is recommended to promote media literacy in the society and teach the correct, conscious and active use of networks and social media.Therefore, appropriate planning should be done for policy-making and management of educational programs through media and social networks in organizations.
آقایی، کورش.(1394). رابطه فرهنگ سازمانی و جو سازمانی با مسئولیتپذیری کارکنان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
پورمودت، خاتون.، کجباف، محمدباقر. (1395). بررسی اضطراب اجتماعی در دانشآموزان استفاده کننده از اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 6(23): 93-105.
تولایی، روح اله؛ صباغی، زهرا و نظافتی، نوید.(1396). شناسایی و تحلیل فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی در فضای مجازی، مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3): 175-153.
جوکار، حمیدرضا.، فولادچنگ، محبوبه.، انجمشعاع، محمدرئوف.، کرهانی، نادر. (1398). روایی و پایایی مقیاس مسئولیتپذیری شخصی برای نوجوانان. رویش روانشناسی، 8(10)، پیاپی(43): 161-169.
جهانبانی، نادر. (1397). بررسی رابطه بین شبکهها و رسانههای اجتماعی بر سلامت روان مدیران مدارس متوسطه دوره اول آموزش و پرورش شهرستان چابهار.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندر جاسک.
جهانبخش، اسماعیل.، حقیقتیان، منصور.، میرمحمدی، منیرسادات. (1395). عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر بر مسئولیت پذیری جوانان شهر تهران. مجلۀ علمی – پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 10(34): 151-167.
حسینقلیپور، اصغر.، بیگزاده، بهداد.، پورشالچی، حسام. (1395). آشنایی با شبکههای اجتماعی و نقش آن در زندگی افراد. ارایه مقاله در سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، ترکیه، استانبول.
حکیمیان، امیرناصر. (1395). نقش شبکههای اجتماعی (باتاکید بر شبکه اجتماعی فیس بوک)بر کیفیت زندگی و نشاط جوانان مناطق شرق،مرکز و غرب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
حیدری، مریم؛ محمدی، اکبر و حقیقت، سارا. (1399). تأثیر کمالگرایی بر مسئولیتپذیری با میانجیگری اضطراب امتحان در دانشجویان. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 9(33): 23-14.
دوله، معصومه.، اسماعیلی،رضا.، امیرمظاهری، امیرمسعود. (1395). بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در کیفیت زندگی(مورد مطالعه : کاربران 49-20 ساله شبکههای اجتماعی مجازی در شهر تهران). فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 10 (4)، پیاپی (35): 97-120.
سیدنعمتالهروشن، فاطمهسادات.، الحانی، فاطمه.، زارعیان، آرمین.، کاظمنژاد، انوشیروان. (1398). تحلیل مفهوم کیفیت زندگی زنان: مدل هیبرید. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8 (3): 204-220.
فرامرزیانی، سعید.، هاشمی، شهناز.، فرهنگی، علیاکبر. (1395). نقش استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر ارزشهای اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان و میانسالان ساکن در شهرهای پنج استان کشور). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 23(3)، پیاپی(87): 113-135.
مکرمی، علیرضا.، یوسفی، فتانه. (1396). بررسی رابطه بین آسیبهای شبکههای اجتماعی بر رفتار نوجوانان و جوانان ( بخش مرکز شهرستان شیروان) . فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، دفتر تحقیقات کاربردی، فا.ا.خراسان شمالی، 4 (16): 77-96.
نجات، سحرناز.، منتظری، علی.، هلاکویی نایینی، کورش.، محمد، کاظم.، مجدزاده، رضا. (1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(WHOQOL-BREF) ترجمه و روانسنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 4(4): 1-12.
یوسفی، علی.، فرهودیزاده، مارینا.، لشکری دربندی، مرضیه. (1391). فشار هنجار تعهد اجتماعی در ایران. جامعهشناسی کاربردی، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 23(2)، پیاپی(46): 179-192.
Aljuboori, A. F., Fashakh, A. M., & Bayat, O. (2020). The impacts of social media on University students in Iraq. Egyptian Informatics Journal.
Carter, A. S., Hundhausen, C. D., & Adesope, O. (2017). Blending measures of programming and social behavior into predictive models of student achievement in early computing courses. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 17(3), 1-20.
Cheok A.D., Edwards B., Muniru I. (2017). Human Behavior and Social Networks. In: Alhajj R., Rokne J. (eds) Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7163- 9_235
Dumrique, D. O., & Castillo, J. G. (2018). Online Gaming: Impact on the academic performance and social behavior of the students in Polytechnic University of the Philippines Laboratory High School. KnE Social Sciences, 1205-1210.
Hong, M., De Gagne, J. C., & Shin, H. (2018). Social networks, health promoting‐behavior, and health‐related quality of life in older Korean adults. Nursing & health sciences, 20(1), 79-88.
Huan, V. S., Ang, R. P., & Chye, S. (2014, October). Loneliness and shyness in adolescent problematic internet users: the role of social anxiety. In Child & Youth Care Forum (Vol. 43, No. 5, pp. 539-551). Springer US.
Jenkins, R. H., Shen, C., Dumontheil, I., Thomas, M. S., Elliott, P., Röösli, M., & Toledano, M. B. (2020). Social networking site use in young adolescents: association with health-related quality of life and behavioural difficulties. Computers in Human Behavior, 106320
Khalaila, R., & Vitman-Schorr, A. (2018). Internet use, social networks, loneliness, and quality of life among adults aged 50 and older: mediating and moderating effects. Quality of Life Research, 27(2), 479-489.
Kumar Swain, R., & Pati, A. K. (2019). Use of social networking sites (SNSs) and its repercussions on sleep quality, psychosocial behavior, academic performance and circadian rhythm of humans–a brief review. Biological Rhythm Research, 1-40,
Mills, A. C., Grant, D. M., Lechner, W. V., & Judah, M. R. (2013). Psychometric properties of the anticipatory social behaviours questionnaire. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 35(3), 346-355.
O’Day, E. B., & Heimberg, R. G. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A systematic review. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100070.
Peng, C., Nelissen, R. M., & Zeelenberg, M. (2018). Reconsidering the roles of gratitude and indebtedness in social exchange. Cognition and Emotion, 32(4), 760-772.
Ribeiro, I. J., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A., & Boery, E. N. (2018). Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
Saini, N., Sangwan, G., Verma, M., Kohli, A., Kaur, M., & Lakshmi, P. V. M. (2020). Effect of Social Networking Sites on the Quality of Life of College Students: A Cross-Sectional Study from a City in North India. The Scientific World Journal, 2020.
Smakotina, N., & Melnikova, N. (2018). The impact of social networks on consumer behavior of young people. Espacios, 39(38), 9-15.
Weinstein, A., Dorani, D., Elhadif, R., Bukovza, Y., Yarmulnik, A., & Dannon, P. (2015). Internet addiction is associated with social anxiety in young adults. Annals of Clinical Psychiatry, 27(1), 4-9.
WHOQOL Group. (1997). The world health organization quality of life instruments. Geneva: WHO (MSA/MNH/PSF/97.4).
Zeky, A., & Mustafa, S. (2018). University girls use social media sites in relation to assuming responsibility. International Design Journal, 8(3), 241-249.
_||_