The Effectiveness of Cognitive Therapy Based on Mindfulness on the Perceived Stress of Mothers with Children with Autism
Subject Areas : Psychologynargess kiani 1 , razieh Bagi 2 * , fatemeh sadat safaie 3
1 - Master's Degree in Family Counseling, Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch, Isfahan, Iran.
2 - Master's Degree in Family Counseling, Safahan Non-Profit University, Isfahan, Iran.
3 - Master's student in psychology, Islamic Azad University, Najaf Abad branch, Isfahan, Iran.
Keywords: Perceived stress, mindfulness-based cognitive therapy, autism,
Abstract :
This research was carried out with the aim of determining the effectiveness of cognitive therapy on the perceived stress of mothers of children with autism.The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the current study included all mothers with children with autism in Isfahan city in 1403. The research sample consisted of 26 mothers with children with autism who were selected using a purposive sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (13 people in each group). The collection tool included the perceived stress questionnaire of Cohen et al. (1983). The research intervention consisted of 8 90-minute cognitive therapy sessions based on mindfulness for the experimental group and the control group did not receive any intervention. The results of multivariate covariance analysis indicated that the cognitive therapy method based on mindfulness was effective in reducing the perceived stress of mothers with children with autism disorder (P<0.05). According to the findings, cognitive therapy based on mindfulness can be used to reduce the perceived stress of mothers with autistic children.
دهقان، کبری، (۱۳۹۴). اثربخشی درمان مرور زندگی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی زنان سالمند شهر تهران ۱۳۹۳-۹۴. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی
دوان شولتز، سیدنی الن شولتز، (۱۳۹۱)، نظریه های شخصیت، مترجم: یحیی سید محمدی، نشر ویرایش.
دیوید آل روزنهان مارتین ای پی سیگمن (۱۳۹۳)، آسیب شناسی روانی (جلد اول)، مترجم يحيی سیدمحمدی، انتشارات ارسباران
دیوید ال، روزنهان و مارتین ای پی. سلیگمن، (۱۳۸۲). آسیب شناسی روانی، ( جلد یک)، مترجم يحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسباران
دیوید ال، روزنهان، سلیگمن، مارتین ای. پی. (۱۳۸۹). آسیب شناسی روانی، ( جلد دوم)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ساوالان
دیوید آل، روزنهان، سلیگمن، مارتین ای.پی.( ۱۳۸۴). روانشناسی نابهنجاری - آسیب شناسی روانی( جلد دوم)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسبارانسادوک، ب.، و سادوک، و. (1392). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه مظاهر رضایی. تهران: ارجمند. (سال انتشار به زبان اصلی، 2007).
سادوک، ب.،ج.، سادوک، و.آ.، روئیز، پ. (1395). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه فرزین رضایی. تهران: انتشارات ارجمند. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2015.
علوی، خ.، مدرس غروی، م.، امین یزدی، س.ا.، صالحی قدردی، ج.(1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان، مجله اصول بهداشت روانی، 13(2)، 135-124.
علیزاده، ع.، علیزاده، ع.، محمدی، ا.(1392). اثربخشی آموزش فردی مهارت های رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی اساسی، نشریه روان پرستاری، 1(2)، 69-62.
مککی، م.، وود، ج.، برنتلی، ج. (1399). تکنیکهای رفتاردرمانی دیالکتیک. ترجمه حسن حمیدپور، حمید جمعهپور، و زهرا اندوز، تهران: انتشارات ارجمند. سال انتشار به زبان اصلی 2016.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., … Devins, G. (2004). Mindfulness: a proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 230-241.
-Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143.
-Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice,10, 144–156. doi:10.1093/clipsy/bpg016
-Jennifer G.Lyons, Jane A.Cauley, Lisa Fredman.(2015). The effect of transitions in caregiving status and Intensity on perceived stress among 992 female caregiving and non caregivers , the journal of gerontology: series A , volume 70, issue 8,1 August 2015, pages 1018-1023
-Nasrin Zamani Forushani* Mohammad Ali Besharat.(2011). Relation between Emotional intelligence and Perceived Stress among female Students, procedia- social and behavioral scince30 P1109-1112
- Hanies J, Spadaro KC, Choi J, Hoffman LA, Blazeck AM. Med (2014). Reducing stress and anxiety in caregivers of lung transplant patient: benefits of mindfulness meditation, Int J organ transplant med.(2011), 5 (2): 50-60
- M.A Fernandes- Blazquez, M.Avila- Villanueva, J.A. Lopez- Pina, M.A. Zea- Sevilla, B.Frades- Payo.(2015). Psychometric properties of a new short version of the State- Trait Anexiety Inventory (STAI) for the Assessment of Anexiety in the elderly, neurologia. 2015., C..352-358
- Catrina Calderon, PHD, lilianne Gomez- Lopez, MD, PHD, Saraya Borraz, MD, Jose Manuel Mereno - Villares, MD, Consuelo Pedron- Giner, MD, PHD. (2011). Feeling of Burden, Psychological Distress, and anexiety among primary caregivers of children with home enternal Nutrition, Journal of pediatric published: 18 August 2016
- Santiago Barajas and luis Garra.(2014). Mindfulness and Psychopathology: adaptation of the Mindful Attention Awareness scale (MAAS) in a Spanish sample slinica salud 25(2014) 49-56
-Katherine C. Johnson .2016.Effects Of Mind and Body Interventions on Family DementiaCaregivers:ASystematicReview
-Shives L, Isaacs A, Editors. Psychiatric mental health nursing. 10 th edition . North American: Lippincott Williams &Wilkins, 2007.p.702
-Brown Kw, Ryan RM. The benefits of being present: Mind fullness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol 2003 , 84: 822-48.
-Kabat-Zinn, J .(1990).Full Catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, Pain and Illness. New York:Delacorte.
-Wells A. Gad, Metacognition and mindfulness: An information processing analysis. Clin Psychol : Sci and Prac . 2002:9(1):95-100
-Hovey, J.K. (2005). Fathers parenting chronically ill children: concerns and coping strategies. Issuses compr pediatr Nurs, 83-95.