The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder
Subject Areas : Psychologysara Taheri 1 , sophia khaneghahi 2 , Mohhamadali Fardin 3
1 - PhD student, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan
2 - Assistant Professor, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan
3 - Assistant Professor, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan
Keywords: Empathy, Criminal thinking, Helping Behaviors, Female Prisoners with Antisocial Personality Disorder,
Abstract :
This research was conducted with the developing a The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder. The method was descriptive and correlation type, which used the statistical method of structural equation modeling. The statistical research population included all female prisoners with antisocial personality disorder in Isfahan city, who have been sentenced for one year. In the current research, the purposeful random sampling method was used, so that in the first stage, among the total number of female prisoners between the spring and summer of 2024, after the clinical interview and the Milon 3 test, the number of people who were diagnosed with antisocial personality disorder Socially recruited were selected as the target group and were selected with the purposeful sampling method, and their number was 128 people. and in order to participate in the research, research questionnaires including Milon's 3 multi-axis clinical questionnaire , Criminal thinking questionnaire , interpersonal response inventory and sociable personality questionnaire , answered. pls software was used for statistical analysis using structural equati pls software was used for statistical analysis using structural equations. The research findings showed that the mediating variable of helping behavior can explain the relationship between Criminal thinking and empathy pls .The research findings showed that the variable of helping behavior plays a mediating role in the effect of Criminal thinking on empathy and strengthens the effect of the two on each other.
زارع، قربانی. (2021). بررسی تاثیر ادراک خطر، خودکارآمدی و حل مسئله اجتماعی بر رفتارهای یاری رسان با توجه به نقش میانجی گر هوش اجتماعی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11(43)، 19-34.
صلیبی ژاسنت. (1401). بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیت و هوش هیجانی با گرایش به جرم در زنان زندانی 18 تا 40 ساله شهر تهران. پژوهش نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 13(1)، 111-137.
فرهمند, سیدرضا جوادیان, جلیلی پیرانی. (2022). نقش ازخودبیگانگی، تبعیض جنسیتی و داغ انگ در طرد زنان زندانی از تعاملات بینفردی. فصلنامه علمی پژوهشی مددکاری اجتماعی, 10(4)، 57-66.
کاشانکی حامد، قربانی، حاتمی. (2018). اثربخشی القا رفتار جامعه پسند بر سلامت روانی و جسمانی: نقش شفقت خود و بهوشیاری. شناخت اجتماعی، 6(2)، 39-52.
گل پرور م، (1386). ساختار عاملی پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه رابین و پیلاو، شواهدی از تمایز باورهای دنیای عادلانه و ناعدلانه در ایران. مجله علوم روانشناختی.
میرهاشمی م، مالک زارعی، حیدرعلی، نظری علوم. (2018). پیشبینی تفکر جنایی بر اساس متغیرهای شخصی و کیفری در مجرمان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(4)، 115-125.
نیازمند حسن، برزگر بقولی، سهرابی شگفتی نادره. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و تفکر جنایی زندانیان شهر بوشهر. نشریه علمی رویش روان شناسی،10(12)، 239-250.
Allen-Walker, L., & Beaton, A. A. (2015). Empathy and perception of emotion in eyes from the FEEST/Ekman and Friesen faces. Personality and Individual Differences, 72, 150-154.
Anderson, N. E., & Kiehl, K. A. (2014). Psychopathy: developmental perspectives and their implications for treatment. Restorative neurology and neuroscience, 32(1), 103-117.
Baliousis, M., Duggan, C., McCarthy, L., Huband, N., & Völlm, B. (2019). Executive function, attention, and memory deficits in antisocial personality disorder and psychopathy. Psychiatry Research, 278, 151-161.
Bar-On, R. (1997). BarOn emotional quotient inventory. Toronto: MultiHealth Systems. Lerner, M. J.(1980). The Belief in a just world: A fundamental delusion. New York: Plenum Press.
Ben-Ami Bartal, I., Decety, J., & Mason, P. (2011). Empathy and prosocial behavior in rats. Science (New York, N.Y.), 334(6061): 1427–1430.
Campos, C., Pasion, R., Azeredo, A., Ramião, E., Mazer, P., Macedo, I., & Barbosa, F. (2022). Refining the link between psychopathy, antisocial behavior, and empathy: A meta-analytical approach across different conceptual frameworks. Clinical Psychology Review, 94, 102145.
Català, G. B., & Caparrós, B. C. (2023). The Dark Constellation of Personality, Moral Disengagement and Emotional Intelligence in Incarcerated Offenders. What’s Behind the Psychopathic Personality?. Journal of Forensic Psychology Research and Practice, 23(4), 345-371.
Chen,W., Xie, E., Tian, X., Zhang, G., 2020. Psychometric properties of the Chinese version of the resilience scale (RS-14): preliminary results. PLoS One 15 (10), e0241606.
Davis.M.H & Franzoi.S.L. (1991). Stability and change in adolescent self-consciousness and empathy. Journal of Research in personality, 25, 70-87
Davis .M.H. (1983). Measuring individual differences in empathy: evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44, 1, 113-126
Davis. M. H; Conklin. L; Smith.S& Luce. C. (1996). Effect of perspective taking the cognitive representation of person: a merging of self and other. Journal of personality and Social Psychology, Vol. 70. No.4, 713-726. Davis. M. H; Luce. C& Kraus. J. S. (1994). The heritability of characteristics associated with dispositional empathy. Journal of Personality, 62: 3. 369-391.
Deng, X., Chen, S., Li, X., Tan, C., Li, W., Zhong, C., ... & Ye, M. (2022). Gender differences in empathy, emotional intelligence and problem-solving ability among nursing students: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 105649.
Edwards, B. G., Ermer, E., Salovey, P., & Kiehl, K. A. (2019). Emotional intelligence in incarcerated female offenders with psychopathic traits. Journal of personality disorders, 33(3), 370-393. https://doi.org/10.1521/pedi_2018_32_349.
Fazel S, Bains P, Doll H. Substance abuse and dependence in prisoners: a systematic review. Addiction (2006) 101(2):181–91. 10.1111/j.1360-0443.2006.01316.x
Fazel S, Bains P, Doll H. Substance abuse and dependence in prisoners: a systematic review. Addiction (2006) 101(2):181–91. 10.1111/j.1360-0443.2006.01316.x
Garofalo, C., Velotti, P., Callea, A., Popolo, R., Salvatore, G., Cavallo, F., & Dimaggio, G. (2018). Emotion dysregulation, impulsivity and personality disorder traits: A community sample study. Psychiatry Research, 266, 186-192.
Gómez-Leal, R., Megías-Robles, A., Sánchez-López, M. T., & Fernández-Berrocal, P. (2021). Psychopathic traits and ability emotional intelligence in incarcerated males. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 13(2), 79-86.
Edwards, B. G., Ermer, E., Salovey, P., & Kiehl, K. A. (2019). Emotional intelligence in incarcerated female offenders with psychopathic traits. Journal of personality disorders, 33(3), 370-393. https://doi.org/10.1521/pedi_2018_32_349.
Huang Y, Wang Y, Wang H, Liu Z, Yu X, Yan J, et al. Prevalence of mental disorders in China: a cross-sectional epidemiological study. Lancet Psychiatry (2019) 6(3):211–24. 10.1016/S2215-0366(18)30511-X.
Humphreys, K. L., McGoron, L., Sheridan, M. A., McLaughlin, K. A., Fox, N. A., Nelson III, C. A., & Zeanah, C. H. (2015). High-quality foster care mitigates callous-unemotional traits following early deprivation in boys: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(12), 977-983. PMID: 26598472 PMCID: PMC4660264.
Kaseweter, K., Rose, K., Bednarik, S., & Woodworth, M. (2020). More than meets the eye: the role of psychopathic traits in attention to distress. Psychology, Crime & Law, 26(2), 109-127.
Knight, K., Garner, B. R., Simpson, D. D., Morey, J. T., & Flynn, P. M. (2006). An assessment for criminal thinking. Crime and Delinquency, 52(1), 159-177.
Kong, Y., Cui, L., Yang, Y., & Cao, M. (2021). A three-level meta-analysis of belief in a just world and antisociality: Differences between sample types and scales. Personality and Individual Differences, 182, 111065.
Lane, A., Meyer, B., Devonport, T., Davies, K., Thelwell, Richard, Gill, G., Diehl, C., Wilson, M. and Weston, Neil (2009) Validity of the Emotional Intelligence Scale for use in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8 (2).pp. 289-295.
Lidén, M. (2020). Emotions and Cognition in International Criminal Justice: An Exploration from Cognitive Biases to Emotional Intelligence. Forensic Science International: Mind and Law, 1, 100037.
Mansori, B. (2001). Reliability and Validitation of Sibriashring Emotional Intelligence Questionnaire. M.S Dissertation of Tehran University.
Marnat GG. The guidance of mental disorders for clinical psychologist, counselors and psychiatrists. Translate: Pashasharifi, Nikkhoo, volume 1. Tehran: Sokhan; 2005. [Persian]. Bar-On .R & Daker.J.D.A. (2000). Handbook of Emotional Intelligence. New York: Bantam.
Moore, K. E., Gobin, R. L., McCauley, H. L., Kao, C. W., Anthony, S. M., Kubiak, S., ... & Johnson, J. E. (2018). The relation of borderline personality disorder to aggression, victimization, and institutional misconduct among prisoners. Comprehensive psychiatry, 84, 15-21.
Moreira, P. A., Lopes, J. C., Inman, R. A., & Cunha, O. (2022). The personality of male prisoners: Moving towards an integrated temperament-and-character-based theory of criminal and antisocial behavior. Journal of Criminal Justice, 79, 101897.
Reh Pardaz Fatemeh, Shirazi Mahmood. (2016). The Role of the Belief in a Justice World in Predicting Life Satisfaction among Female Students at University of Sistan and Baluchestan. Journal of Educational Psychology Studies, 13(24), 39-52. https://doi.org/10.22111/jeps.2016.2779[Persian]
Rijnders, R. J., Terburg, D., Bos, P. A., Kempes, M. M., & van Honk, J. (2021). Unzipping empathy in psychopathy: Empathy and facial affect processing in psychopaths. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 131, 1116-1126. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.08.037
Robitaille, M. P., Checknita, D., Vitaro, F., Tremblay, R. E., Paris, J., & Hodgins, S. (2017). A prospective, longitudinal, study of men with borderline personality disorder with and without comorbid antisocial personality disorder. Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 4(1), 1-13.
Rubin, Z., & Peplau, L. A. (1973). Belief in a just world and reactions to another’s lot: A study of participants in the national draft lottery. Journal of Social Issues, 29 (4), 73-93.
Rubin, Z., & Peplau, L. A. (1975). Who believes in a just world? Journal of Social Issues, 31 (3), 65-89.
Sakai, J. T., Raymond, K. M., McWilliams, S. K., & Mikulich-Gilbertson, S. K. (2019). Testing helping behavior and its relationship to antisocial personality and psychopathic traits. Psychiatry research, 274, 98-104.
Shahbahrami, M. H., & Dokanehifard, F. (2019). Comparing Personality Disorders and Criminal Thinking Styles in Male and Female Prisoners Convicted of Violent Crimes. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology, 6(3), 103-112.
Sinha, S. (2016). Personality correlates of criminals: A comparative study between normal controls and criminals. Industrial psychiatry journal, 25(1), 41-46.
Turner, D., Sebastian, A., & Tüscher, O. (2017). Impulsivity and cluster B personality disorders. Current Psychiatry Reports, 19(3), 1-14.
Umemura T, Šerek J. Different Developmental Pathways from Parental Warmth to Adolescents’ Trust in Peers and Politicians: Mediating Roles of Adolescent–Parent Attachment and Belief in a Just World. Soc Justice Res. 2016;29:186-205.
Varastehfar A, Hasheidaran H, Rafiee N. A survey on reasons social crimes caused in women and girls who were visiting the social emergency centers in Shahr-Kord. Social Research Quarterly. 2011; 4 (10): P. 35-62.
Vrućinić, Žana. "Criminal Lifestyle and Criminal Thinking Style as Predictors of the Results of Monitoring Activity of the Convicts in the Process of (Re) Classification." Revija za kriminalistiko in kriminologijo/Ljubljana 70.4 (2019): 323-334. Van de Vyver, J., & Abrams, D. (2018). The arts as a catalyst for human prosociality and cooperation. Social Psychological and Personality Science, 9(6), 664-674.
World Prison Brief (2018). [cited 2018 Oct 21, 2018]. Available from: http://www.prisonstudies.org/.
Yang, C., Wang, J., Shao, Y., Liu, M., & Geng, F. (2022). Antisocial and borderline personality traits and childhood trauma in male prisoners: mediating effects of difficulties in emotional regulation. Child Abuse & Neglect, 132, 105822.
Zhong S, Zhu X, Graham M, Guo H, Chen Y, Luo C, et al. Mental health problems, history of drug use and violent offending are associated with increased suicide risk in imprisoned females. Front Psychiatry (2020) 10:395. 10.3389/fpsyt.2019.00395.
Zwir, I., Arnedo, J., Del-Val, C., Pulkki-Råback, L., Konte, B., Yang, S. S., ... & Cloninger, C. R. (2020). Uncovering the complex genetics of human temperament. Molecular psychiatry, 25(10), 2275-2294.
Journal of Psycho Res and Edu Studies Volume 2, Issue 1- Spring 2024 - Pages 85-101 |
The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder
Sara Taheri 1, Sophia Khaneghahi 2*, Mohammadali Fardin 3
1-PhD student, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2-Assistant Professor, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
3-Assistant Professor, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
OPEN ACCESS Research Article
*Correspondence: Sophia Khaneghahi *
Received: May 14, 2024 Accepted: June 5 , 2024 Published: Spring 2024 Citation: Khaneghahi , S. (2024). The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder. Journal of Psycho Research and Educational Studies, 2(1): 85-101
| Abstract This research was conducted with the developing a The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder. The method was descriptive and correlation type, which used the statistical method of structural equation modeling. The statistical research population included all female prisoners with antisocial personality disorder in Isfahan city, who have been sentenced for one year. In the current research, the purposeful random sampling method was used, so that in the first stage, among the total number of female prisoners between the spring and summer of 2024, after the clinical interview and the Milon 3 test, the number of people who were diagnosed with antisocial personality disorder Socially recruited were selected as the target group and were selected with the purposeful sampling method, and their number was 128 people. and in order to participate in the research, research questionnaires including Milon's 3 multi-axis clinical questionnaire (Marnat, 2003), Criminal thinking questionnaire) Glynn Walters, 1995), interpersonal response inventory (Davis, 1983) and sociable personality questionnaire (Penner, 2002), answered. pls software was used for statistical analysis using structural equati pls software was used for statistical analysis using structural equations. The research findings showed that the mediating variable of helping behavior can explain the relationship between Criminal thinking and empathy pls.The research findings showed that the variable of helping behavior plays a mediating role in the effect of Criminal thinking on empathy and strengthens the effect of the two on each other, and according to the results, it can be acknowledged that helping behaviors have a mediating role in the effect of the empathy on Criminal thinking in female prisoners with antisocial personality disorder. Key words: Empathy ,Criminal thinking, Helping Behaviors, Female Prisoners with Antisocial Personality Disorder
|
Journal of Psycho Research and Educational Studies, 2(1): 85-101 , Spring 2024 86
Extended abstract
Introduction
Imprisonment is a stressful life event that sometimes has severe consequences for a person's mental health, and one of the common disorders among prisoners is antisocial personality disorder, and this disorder has a lot to do with crime and is characterized by illegal, aggressive, deceptive and impulsive behavior. this research was conducted with the developing a The Effect of Criminal thinking on Empathy with the Mediating Role of Helping Behaviors in Female Prisoners with Anti Social Personality disorder.
Methodology
The method was descriptive and correlation type, which used the statistical method of structural equation modeling. The statistical research population included all female prisoners with antisocial personality disorder in Isfahan city, who have been sentenced for one year. In the current research, the purposeful random sampling method was used, so that in the first stage, among the total number of female prisoners between the spring and summer of 2024, after the clinical interview and the Milon 3 test, the number of people who were diagnosed with antisocial personality disorder Socially recruited were selected as the target group and were selected with the purposeful sampling method, and their number was 128 people. and in order to participate in the research, research questionnaires including Milon's 3 multi-axis clinical questionnaire (Marnat, 2003), Criminal thinking questionnaire) Glynn Walters, 1995), interpersonal response inventory (Davis, 1983) and sociable personality questionnaire (Penner, 2002), answered. pls software was used for statistical analysis using structural equati pls software was used for statistical analysis using structural equations.
Discussion and Results
The research findings showed that the mediating variable of helping behavior can explain the relationship between Criminal thinking and empathy pls.The research findings showed that the variable of helping behavior plays a mediating role in the effect of Criminal thinking on empathy and strengthens the effect of the two on each other. According to the results, it can be acknowledged that helping behaviors have a mediating role in the effect of the empathy on Criminal thinking in female prisoners with antisocial personality disorder.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری سال دوم، شماره اول، بهار 1403- صفحات 85-101 |
|
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی
سارا طاهری1، سوفیا خانقاهی*2، محمد علی فردین3
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2-استادیار،گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
3- استادیار،گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
دسترسي آزاد مقاله علمي پژوهشي نويسنده مسئول*: سوفیا خانقاهی تاريخ دريافت: 25/2/1403 تاريخ پذيرش: 16/3/1403 تاريخ انتشار: بهار 1403 استناد: خانقاهی ، سوفیا. (1403). تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی. فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری، 2(1): 85-101 .
|
چکیده این پژوهش با هدف تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی، انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی شهر اصفهان بودکه حداقل یک سال از محکومیت آنها میگذرد. در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند استفاده شد، بدین صورت که در مرحله اول از بین تعداد کل زنان زندانی در فاصله بهار و تابستان 1402، پس از اجرای مصاحبه بالینی و اجرای آزمون میلون 3، تعداد افرادی که تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی گرفتند به عنوان گروه هدف و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند که تعداد آنها 128 نفر بود و جهت شرکت در پژوهش به پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه بالینی چند محوری میلون3 (مارنات، 2003)، پرسشنامه تفکر جنایی (گلین والترز، 1995)، پرسشنامه فهرست واكنشهاي بين فردي (دیویس، 1983) و پرسشنامه شخصیت جامعه پسند (پنر، 2002)، پاسخ دادند. جهت تجزيه و تحليل آماري به شیوه معادلات ساختاری، از نرم افزار pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیر رفتار یاریرسانی در تاثیر تفکر جنایی بر همدلی نقش میانجی دارد و تاثیر این دو بر یکدیگر را تقویت میکند و با توجه به نتایج حاصل میتوان اذعان داشت که رفتارهای یاری رسان در تاثیر همدلی بر تفکر جنایی زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارای نقش میانجی میباشد. واژگان کلیدی: همدلی، تفکر جنایی، رفتارهای یاریرسان، زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی. |
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 88
بیان مسئله
حبس یک رویداد استرسزای زندگی بوده که گاهی اوقات پیامدهای شدیدی برای سلامت روان فرد در پی دارد و افرادی که دارای سابقه حبس میباشند در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی شدید، افزایش نارضایتی آنان از زندگی و نرخ بالای ابتلا به اختلالات خلقی میباشند (پورتر و دماکرو1، 2019).
در سپتامبر 2015، موسسه تحقیقات سیاست جنایی، گزارش داد که بیش از 700000 زن در سراسر جهان در زندان به سر میبرند و شایان ذکر است که نسبت جمعیت زندانیان زن در حال افزایش میباشد که در بین سالهای 2005 تا 2015، 62/38 درصد افزایش یافتهاست (سازمان جهانی زندانیان2، 2018). بر اساس گزارش مرکز بین المللی مطالعات زنان، ایران در میان صد و نود و هفت کشــور جهان از لحاظ فراوانی زنان زندانی، رتبه هشــتاد و یک را دارا میباشد (فرهمند و همکاران، 1400)، درعین حال، بر اساس گزارش نیروی انتظامی تعداد محکومان زن از سالهای 1380-1360، چهار برابر شــده است (وارسته فر و حاشیه داران، 1391) واگرچه سهم زنان در ارتکاب جرم افزایش یافته است، ولی هنوز میزان جرم زنان کمتر از پانزده درصد میزان کل جرمهاست و این اصل در تمام کشورهای دنیا و ازجمله در ایران صادق است، به طوری که در ایران زنان تنها 48/4 درصد زندانیان را تشــکیل میدهند (صالحی،1390).
همچنین زندانیان به طور نامتناسبی از طیف وسیعی از مشکلات بهداشت روانی و نرخ بالاتر اختلالات روان پریشی نسبت به جمعیت غیر زندانی رنج میبرند (براتولوموس و استرلان3، 2021) و در تعدادی از پژوهشها سطوح بالایی از بروز اختلالات روانی در زندانیان در مقایسه با جمعیت عمومی شناسایی شده است، به عنوان مثال، طبق یک مطالعه مرور سیستماتیک در زندانیان بزرگسال، شیوع روانپریشی و افسردگی اساسی در مردان به ترتیب 7/3 و 5/10 درصد و در زنان 4 و 12 درصد گزارش شده است، این در حالیست که شیوع روانپریشی و افسردگی اساسی در جمعیت عمومی با سن مشابه 4/0 و 1/2 درصد و 5/0 و 6/4 درصد بوده است (ژانگ، ژو، چن، جاو، لو و همکاران4، 2020). همچنین طبق گزارشات از هر هفت زندانی یک نفر از افسردگی شدید یا روان پریشی رنج میبرد (ادگمان و وارنر5، 2019).
یکی از اختلالات شایع در میان زندانیان، اختلال شخصیت ضد اجتماعی میباشد و این اختلال ارتباط زیادی با جرم و جنایت داشته و با رفتار غیرقانونی، تهاجمی، فریبنده و تکانشی مشخص میگردد (یانگ، وانگ، شاو، لویی و ژنگ6، 2022). مطالعات اپیدمیولوژیک در مورد اختلال شخصیت ضد اجتماعی در جمعیت عمومی نادر میباشد، اما یک مطالعه متاآنالیز اخیر از ده مطالعه در کشورهای غربی نشان داد که حدود 1/3 درصد از جمعیت عمومی به عنوان اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده شدهاند (ولکرت7، 2018). شایان ذکر است، شیوع این اختلال در زندان حدود 2/47 درصد افزایش یافته است و این بدان معناست که جمعیت زندانیان در معرض خطر بالای ابتلا به این اختلال قرار دارند و همچنین این اختلال به شدت با بزهکاری نوجوانان و بزرگسالان مرتبط میباشد (یانگ و همکاران، 2022). از طرفی یکی از بسترهای مناسب برای رشد گرایش به جرم، درهم تنیدگی رفتارهای متقابل اجتماعی در قالب بینظمی سازمان نیافته بافتاری است و در واقع صحنه جرم دارای حداقل دو بازیگر بوده که یکی از این دو می تواند دارای سبک تفکر مجرمانه بوده که بر خاسته از سازمان شناختی فرد است که در راستای تاکید بر چگونگی
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 89
مدیریت هیجانات و رفتارهای فرد ضروری است افکار و ساختارهای او مورد تحلیل قرار گیرند از این رو مفهوم مدیریت هیجانات یا هوش هیجانی و تاثیر آن بر رفتار مجرمانه حوزه ای قابل اعتنا در پژوهش است (هیل، 2020).
پژوهشگران روانشناسی و جرمشناسی مدتهاست که علاقهمند به درک بیشمار عوامل متقابل – بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی– بودهاند که توضیح میدهند چرا افراد خاصی درگیر رفتارهای جنایی و ضد اجتماعی میشوند (پائولو، مورینا، کوریا، ریچارد، انمان و همکاران8، 2022). پژوهش های پیرامون ویژگیهای شخصیتی نشان میدهد که رفتار مجرمانه و ضداجتماعی تجلی ناهماهنگی شخصیت بوده که در آن گرایشات و واکنشهای عاطفی به طور ضعیفی توسط فرآیندهای شناختی مرتبه بالاتر پردازش و تنظیم میشود (زیور9، 2022).
سبک زندگی مجرمانه حاصل فرآیند اجتماعی شدن است که در آن فرد به طور فزایندهای درگیر فعالیت های مجرمانه میشود و با رفتار مجرمانه همزاد پنداری میکند(زانا10، 2019) و یکی از مهمترین عوامل در رفتار مجرمانه، تفکر جنایی است که به عنوان الگویی از باورهای مرتبط و در جهت حمایت از سبک زندگی مجرمانه تعریف می شود و افراد با تفکر جنایی دارای یک سری ویژگیهای روانشناختی همچون مسئولیتپذیری پایین، انکارو خشم بالا هستند و سبک اسناد آنها بیرونی و پایدار است (سینها11، 2016). تفکر جرم زا شامل نگرشهای حمایت کننده از جرم، پردازش شناختی در طول انجام یک جرم، و منطقی سازی برای جرم بوده و یک عامل خطر برای شروع، حفظ و استمرار رفتار مجرمانه است (تیمکو، میشل، کوکیار، اسملسون و بلونیژن12، 2022).
در دهه اخیر، کشور ما شاهد تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادي فراوانی بوده که با تغییر ارزشها در جامعه و تغییر مناسبات در جامعه همراه است و تمایل به بیتفاوتی در شهرهاي بزرگ یکی از این تغییرات است که طی آن شهروندان کمتر تمایل دارند در گرفتاريها و مشکلات دیگران یاريرسان باشند (زارع و قربانی، 1399).
رفتارهاي یاريرسان13 به عنوان فعالیتهاي داوطلبانهاي که در آن افراد قصد دارند به فرد یا گروهی دیگر سود برسانند، یا برخی از مشکلات دیگران را برطرف کنند، توصیف میشود (ماری، اندرو، برادلی، ماتان، ریچاردز و همکاران14، 2022).
افراد یاريرسان داراي سه ویژگی دیگر نیز هستند: 1 ) احساس یاريرسانی یا یک نوع توجه به نیازهاي دیگران، 2) ادراك دیگران یعنی توانایی اینکه خود را به جاي دیگران بگذارند و 3) احساس یاريرسانی حتی وقتی فقط احتمال میدهد که کمک خواهی دروغین است (کانگ، شن و هان، 2018).
از اواسط دهه 1960 مطالعات و بررسی هاي گستردهاي در مورد یاريرسانی و بی تفاوتی در روابط اجتماعی انجام شده، اما انجام چنین مطالعاتی در ایران چندان مورد توجه نبوده و اطلاعات چندانی در رابطه با این سازه در ایران وجود ندارد(زارع و قربانی، 1399). رفتار یاریرسان یا جامعه پسند به عنوان یک خصیصه شخصیتی به ارائه تصویر مطلوب و مورد پسند از خود اشاره دارد که هنگام سنجش، موجب میشود فرد پاسخهایی تصنعی و ناسازگار با واقعیت بدهد تا از نظر دیگران ایده آل به نظر برسد و این نوع رفتار به عنوان سازهاي که موجب میشود فرد مورد پسند دیگران رفتار کند ارتباط تنگاتنگی با انضباط پیدا میکند (کروون و پروین15، 2015). از سویی رفتار ضداجتماعی به مجموعه وسیعی از اقداماتی اطلاق میشود که منافع نظم اجتماعی را از بین میبرد (مثلاً پرخاشگری و نقض قوانین) و یک موضوع بحث برانگیز برای دهههای اخیر بوده است و زندگی که فاقد هر نوع مهار احساسات باشد با رفتارهاي تکانشی و ضداجتماعی مثل طلاق، حوادث رانندگی، عادات رفتاري مثل سومصرف مواد، تغذیه نامناسب و بینظمی
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 90
همراه میشود (فینکنز، بویوکان، بومیستر، شومیکر، بارتلز و همکاران16، 2016). همچنین سطوح بالاي انضباط با کاهش پرخاشگري و آسیبهاي روانی کمتر و وابط بین شخصی رضایت بخش تر ارتباط دارد (شارپ، گرین و لویس17، 2017) و پژوهشها نشان دادهاند که رفتارهای یاریرسان بـا خصـــومت، اضـــطراب، افســـردگی، تکانشـــگري، آسیبپذیري و نورزگرایی رابطه منفی دارد (ماری و همکاران، 2022).
یکی دیگر از متغیرهایی که عدم حضور آن یکی از مشخصههای اصلی اختلال شخصیت ضد اجتماعی محسوب میشود و به عنوان فرآیندی اساسی بر تعاملات انسانی تأثیر میگذارد همدلی میباشد (هال و شوارتز18، 2019)، که پژوهشگران نشان دادند که اختلالات همدلی با رفتارهای مخرب همراه بوده است (ون دانگن19، 2020). از سویی پژوهشهای اخیر نقایص همدلی را در مجرمان با جرمهای خشونت آمیز و ارتباط بین پیامدهای اختلال شخصیت ضداجتماعی و فقدان همدلی، گزارش نمودند (مورو20، 2020).
اگرچه تعاریف متعددی از همدلی وجود دارد اما همدلی امروزه به طور گستردهای به عنوان یک سازه چند بعدی در نظر گرفته میشود (اکلند و مرانیس21، 2020). در میان مفهوم سازیهای متمایز، میتوان اذعان داشت که همدلی حداقل دو حوزه اصلی را در بر میگیرد: همدلی شناختی و عاطفی و شواهد متا تحلیلی اخیر از مطالعات تصویربرداری مغزی، شبکههای عصبی متمایز زیربنای این دو بعد را آشکار نمودهاند (کوگلر، مولر، ورمینگهوسن، ایخوف و درنتل22، 2020).
برای دامنه این بررسی، همدلی شناختی به طور گسترده به عنوان توانایی استنباط حالات ذهنی دیگران یا برداشت شناختی از دیدگاه آنها تعریف میشود (دیسکامفورت، گرینبرگ و کنراث23، 2020) ، که این استنباطها ممکن است به محتوای شناختی (مثلاً درک افکار، مقاصد یا باورها) و همچنین محتوای عاطفی (مثلاً استنباط احساسات شخص دیگر مرتبط باشند (ویلینگر، 2020) و برعکس، همدلی عاطفی به عنوان توانایی حساس بودن و تجربه کردن حالات عاطفی که توسط افراد دیگر احساس میشود، تعریف میشود که با نگرانی همدلانه (مثلاً احساس همدردی با جهتگیری دیگر) و ناراحتی شخصی (مثلاً خود محوری) منعکس میشود (اسرائیلشویلی، ساتر و فیشر، 2020).
با تکیه بر این یافتهها، تفکیک بین همدلی شناختی و عاطفی، منطق روشنی برای بررسی بیشتر پارادوکس احساسات ارائه میکند - و به ویژه اگر ماهیت چند بعدی ساختار شخصیت ضد اجتماعی در نظر گرفته شود، به عنوان مثال، در برخی از صفات شخصیت ضد اجتماعی، پردازش شناختی در سطح همدلی ممکن است نقصهای همدلی عاطفی را جبران کند، در حالی که سایر ویژگیها ممکن است با کمبودهای همدلی گستردهتر مشخص شوند (ساکو، مرولد، لو، لاستگراف و باری24،2020).
بنابراین، اگرچه همدلی (تعریف کلی) را میتوان به عنوان یک عامل خطر که احتمال پیامدهای ضد اجتماعی را افزایش می دهد، در نظر گرفت، جدیدترین تحولات در این زمینه نیاز به یک فرمول مفهومی دقیقتر در مورد اینکه چگونه همدلی شناختی و عاطفی ممکن است به طور متفاوتی با رفتارهای ضد اجتماعی مرتبط باشد، میباشد (فریک و کمپ25، 2020).
مروری بر تحقیقات نشان داد که بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و تفکر جنایی زندانیان شهر بوشهر (نیازمند، برزگر، بقولی و سهرابی، 1400)، ارائه مدل پیشبینی رفتارهاي یاريرسان بر اساس متغیرهاي ادراك خطر، خودکارآمدي و حل مسئله اجتماعی با توجه به متغیر میانجی مسئولیت پذیري (زارع و قربانی، 1399)، مقایسه اختلالات
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 91
شخصیت و تفکر جنایی در زندانیان مرد و زن محکوم به جرایم خشونت آمیز (شاه بهرامی، دوکانی فرد، 1400)، بررسی اثربخشی القا رفتار جامعه پسند بر سلامت روانی و جسمانی: نقش شفقت خود و بهوشیاري (کاشانکی، قربانی و حاتمی، 1396)، بررسی همبستگی بین روانپریشی، رفتار ضد اجتماعی و همدلی: رویکردی فرا تحلیلی در چارچوبهای مفهومی مختلف (کامپوس و همکاران، 2022)، بررسی عوارض روانی بالا و همبودی در بین زنان زندانیان در چین (لیانگ و همکارن، 2020)، بررسی شخصیت زندانیان مرد: حرکت به سمت یک نظریه یکپارچه مبتنی بر خلق و خوی رفتار جنایی و ضد اجتماعی (پائولو و همکاران، 2022)، بررسی تفاوت های جنسیتی در همدلی، هوش هیجانی و توانایی حل مسئله در بین دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مقطعی (دنژ و همکاران، 2022)، بررسی آسیب های دوران کودکی و افکار خودکشی در میان زندانیان زن چینی: نقش واسطهای احساسات منفی و حمایت اجتماعی (ژنگ و همکاران، 2020) و بررسی ویژگی های شخصیتی ضداجتماعی و مرزی و آسیب های دوران کودکی در زندانیان مرد: اثرات میانجی مشکلات در تنظیم هیجانی (چن و همکاران، 2020)، انجام گرفته است اما بررسیهای پژوهشگر، نشان داد که نقش میانجیگری رفتارهای یاری رسان در رابطه بین تفکر جنایی با همدلی زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی به صورت مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار نگرفته و روابط علّی متغیرها بررسی نشده، بدین ترتیب پژوهش حاضر به منظور بررسی فرضیه زیر انجام گرفت:
رفتارهای یاری رسان در رابطه بین همدلی با تفکر جنایی زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی از نقش میانجیگری برخوردار است.
روش اجرای پژوهش
روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود که از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری یر پایه مدل یابی علی استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی شهر اصفهان بود که حداقل یک سال از محکومیت و سابقه زندان آن ها میگذرد. در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد به منظور جمع آوری اطلاعات پس از هماهنگی لازم با اداره سازمانها و زندانهای شهر اصفهان و از طریق کسب دستور از ریاست آن اداره و با همکاری پرسنل زندان و با توجه به مبنای نمونهگیری در پژوهشهای مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری، در مرحله اول از بین تعداد کل زنان زندانی در فاصله بهار و تابستان 1402، که تعداد آن ها حدود 600 نفر بودند، پس از اجرای مصاحبه بالینی توسط متخصص بالینی بر اساس نسخه ویرایش شده پنجمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5-TR) و اجرای آزمون میلون 3، تعداد 180 نفر واجد ملاک های تشخیصی بودند که بر اساس جدول مورگان حداقل حجم نمونه برای جامعه 180 نفری تعداد 118 نفر می باشد، لذا جهت اطمینان از کفایت تعداد نمونه از بین آنها 130 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در نهایت با در نظر گرفتن رضایت آگاهانه افراد جهت شرکت در پژوهش پرسشنامههای ذکر شده به صورت انفرادی در اختیار آنان قرار گرفت. سپس با حذف پرسشنامه های مخدوش، داده های 128 پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری و به منظور آزمون فرضیه پژوهش تحلیل شد. ملاکهای ورود به پژوهش شامل شرط سنی زنان بین 20 تا 60 سال، حداقل یک سال از سابقه زندان آنان گذشته باشد، سطح سواد آن ها حداقل 6 کلاس باشد، داشتن انگیزه و رغبت برای شرکت در پژوهش . ملاک های خروج شامل ابتلا به بیماریهای جسمی که در کنشهای حرکتی و کلامی برای زنان زندانی محدودیت بوجود بیاورد و ابتلا به اختلال روانی حاد دیگر در پژوهش بود. همچنین در روند اجرای پژوهش، کلیه زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رضایت و رغبت شرکت کردند.
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 92
ابزار پژوهش
اختلال شخصیت ضد اجتماعی
برای تشخیص افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی، از معیارهای اختلال شخصیت ضد اجتماعی بر اساس پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی26 که در طی مصاحبه بالینی توسط متخصص بالینی و یک روانپزشک بررسی شد و همچنین پرسشنامه بالینی چند محوری میلون (مارنات27، 2005)، استفاده شد.
پرسشنامه بالینی چند محوری میلون328
یک مقیاس خود سنجی است با 175گویه بلی و خیر که 14 الگوی بالینی شخصیت و 10 نشانگان بالینی را میسنجد و برای بزرگسالان بالای 18 سال استفاده می شود. این آزمون یکی از مهمترین ابزارهای سنجش عینی نشانگان بالینی مطرمی باشد.روایی ازمون از طریق تحلیل عاملی تایید شده است و اعتبار آن از طریق همسانی درونی و بازآزمایی، مناسب گزارش شده است، به نحوی که ضرایب اعتبار آم از طریق همسانی درونی و باز آزمایی مناسب گزارش شده است، به نحوی که ضرایب اعتبار بازآزمتایی بالایی با میانه 91/0 برای میلون 3 گزارش شده است. دامنه فواصل زمانی بازآزمایی ها بین 5 تا 14 روز بوده است(مارنات، 2005). ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش فوق برای پرسشنامه بالینی چند محوری میلون3، 723/0گزارش شده است.
پرسشنامة سنجش تفکر جنایی 29
پرسشنامه تفکر جنایی توسط گلین والترز در سال 1995 (ترجمه عبدی،1392) طراحی شده است و دارای 36 سوال و بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده است، در هر سوال آزمودنی نمره 1تا 5 را کسب میکند، این پرسشنامه 6 جنبه از تفکر جنایی را مورد بررسی قرار می¬دهد، این جنبه¬ها شامل استحقاق (سوالات 1، 2، 3، 4، 5، 6)توجیه و دلیل آوری (سوالات 7، 8، 9، 10، 11، 12)، اعمال قدرت (سوالات 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19)، خونسردی (سوالات 20، 21، 22، 23، 24)،توجیه جرایم (سوالات 26، 27، 28، 29، 30) و بی مسئولیتی (سوالات 31، 32، 33، 34، 35، 36) است. ضرایب پایایی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه تفکر جنایی، برای خرده مقیاسهای استحقاق، توجیه، بی مسئولیتی، میل به قدرت، بیتفاوتی واستدلال خلافکارانه به ترتیب 78%،75%،68%،81%،68%،71%،گزارش شده است (والترز، 1995). یک مطالعه مشارکتی ملی، از نمونهای 3266 نفر بزرگسال شرکت کننده، ضرایب اعتبار و صحت معیار تفکر خلافکارانه را تعیین کرده است، نرخ پاسخ همگانی 92 درصد شرکت کنندگان، واجد شرایط برنامه بود و در همه خرده مقیاسها به ویژه بیتفاوتی و توجیه، نمره بالاتری از افراد عادی بدست آوردند. در پژوهش انجام شده توسط پژوهشگر نیز برای سنجش ثبات در پایایی آزمون تفکر جنایی، ضریب آلفای کرونباخ 768/0 به دست آمد.
پرسشنامه همدلی
براي سنجش همدلي از پرسش نامه ي « پرسشنامه فهرست واكنشهاي بين فردي 30» (ديـويس، 1983)، استفاده شد. اين پرسش نامه، يك ابزار خودسنجي با 28 جمله و 4 خرده مقياس اسـت كه هر كدام بعدي از ابعاد همدلي كلي را بررسي ميكنند و هر خرده مقياس در اين آزمون، داراي 7 جمله است (ديويس، 1983). اين خرده مقياسها عبارتند از: 1ـ ديدگاهگيري (سوالات 28، 15، 11، 21، 3، 8، 25) 2ـ خيال پردازی ( سوالات 9، 18، 2، 22، 4 ، 14، 20)، 3ـ توجه همدلانه (سوالات 26، 5، 7، 16، 1، 12، 23) و 4ــ پريـشاني فـردي (سوالات 28، 15، 11، 21، 3، 8، 25) (ديويس و همکاران،1996). آزمودنيها بايد ميزاني را كه هر جمله توصيف كننده ي
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 93
وضعيت آنها ميباشد را در يك طيف 5 تايي (از 0، اصلاً مرا توصيف نميكند تا 4، به خوبي مرا توصيف ميكند)، مشخص نمايند. سوالات 7، 12، 15، 3، 18، 4، 14، 19 و 13 به صورت معکوس نمره گذاری می شوند. برای محاسبه امتیاز هر زیرمقیاس، نمره تک تک گویه های مربوط به آن زیرمقیاس با یکدیگر جمع میگردد. برای محاسبه امتیاز کلی پرسشنامه، نمره همه گویه های پرسشنامه با هم جمع میشود. دامنه امتیاز این پرسشنامه بین 0 تا 112 میباشد (ديويس و همکاران،1996).. هر چه امتیاز حاصل شده از این پرسشنامه بیشتر باشد، نشان دهنده میزان بیشتر شاخص واکنش پذیری بین فردی خواهد بود و بالعکس. ديويس همچنين در سال 1980 و 1994، ضريب آلفاي كرونباخ را بـراي هـر چهـار خـرده مقياس بين 71/0 تا 77 /0 گزارش كرد. او پايايي آزمون ـ آزمون مجدد را نيز، پـس از يـك دوره 4 هفتهاي، بين 62 ./تا 80 ./گزارش نمود (ديويس و همكاران، 1994). ضريب آلفـاي كرونبـاخ براي هر خرده مقياس درپژوهش فیض آبادی، فرزاد و شهرآرای(1385)، عبارت بودند از: توجه همدلانه 68/0؛ خيال 70/0؛ ديدگاهگيري 68/0 و پريشاني فردي 71/0. ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش فوق برای مقیاس همدلی، 773/0 گزارش شده است.
پرسشنامه رفتار یاری رسانی31
شخصیت جامعه پسند دربرگیرنده احساسات، افکار و تمایلات فرد در رفتار جامعه پسند است و رفتار یاریرسان نیز شامل هر عملی است که به دیگران سود برساند. این اصطلاح در مورد اعمالی به کار میرود که هیچ سود مستقیمی به فردی که آن اعمال را انجام میدهد نمیرساند و حتی ممکن است حاوی خطراتی برای او باشد. پرسشنامه شخصیت جامعه پسند توسط پنر(2002) تدوین شده است. این نسخه30 گویه ای ازمقیاس کامل شخصیت جامعه پسند می باشد که معمولا به عنوان مقیاسی عمومی درروانشناسی اجتماعی برای ارزیابی گرایشهای جامعه پسند از منظر صفات شخصیتی به کار میرود. این ابزار دارای 7 خرده مقیاس بوده که شامل مقیاس مسئولیت اجتماعی، ارتباط همدلانه، نگاه از منظر دیگران، پریشانی فردی، استدلال اخلاقی دوجانبه، استدلال های جهتگیری شده – دیگران و نوعدوستی خود گزارشی می باشد که درواقع دو عامل کلی کمک رسانی و هم حسی جهتگیری شده-دیگران را می سنجد. عامل هم حسی جهت گیری شده دیگران شامل مجموع نمرات مسئولیت اجتماعی، ارتباط همدلانه، نگاه از منظر دیگران، استدلال اخلاقی جهت گیری شده دیگران و استدلال اخلاقی دوجانبه و عامل، کمک رسانی شامل مجموع نمرات پریشانی فردی و نوع دوستی خود گزارش دهی، میباشد (پنر، 1998)، که در پژوهش فوق برای سنجش متغیر رفتار یاری رسان، مجموع نمرات دو مولفه پریشانی فردی و نوع دوستی خود گزارش دهی محاسبه شد. جهت محاسبه نمرات مولفه پریشانی فردی، سوالهای 19،17،14 و مولفه نوع دوستی خود گزارش دهی، سوال¬های 26 تا 30 تحلیل شد.اجرای کل پرسشنامه بین 15 تا 20 دقیقه طول میکشد، و جهت 8 سوال مربوط یه متغیر رفتار یاری رسان 5 الی 10 دقیقه زمان کافی بود. ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش فوق برای مقیاس رفتارهای یاری رسان، 729/0گزارش شده است. در پژوهش حاضر از آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد. در قسمت آمار توصيفي، شاخصهاي مركزي و شاخصهاي پراكندگي و در قسمت آمار استنباطي براي تجزيه و تحليل دادهها و آزمون فرضيهها، از ماتریس همبستگی پیرسون استفاده شد. لازم به ذكر است كه در پژوهش حاضر، جهت تجزيه و تحليل آماري به شیوه معادلات ساختاری، از نرم افزار pls32 استفاده شد.
یافته ها
یافتهها در سطح توصیفی نشان داد که میانگین سنی آزمودنی های پژوهش 41/36 سال با انحراف استاندارد 16/8 برآورد گردید، همچنین در متغیر جمعیت شناختی مدت زمان محکومیت، کمینه برابر با 1 سال و بیشینه برابر با 17 سال با میانگین 72/8 و انحراف استادارد 62/4 سال برآورد گردید. در متغیر جمعیت شناختی تحصیلات تعداد 58 نفر از آزمودنی های پژوهش (7/36 درصد) دارای تحصیلات کمتر از دیپلم، 68 نفر از آزمودنی های پژوهش (43 درصد) دارای تحصیلات دیپلم و 32 نفر باقی مانده (3/20 درصد)
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 94
دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. در ادامه در جدول شماره 1، به بررسی میانگین و انحراف استاندارد داده های توصیفی آزمودنی های پژوهش پرداخته شده است.
جدول 1. بررسی داد های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) متغیر های پژوهش
متغیر | میانگین | انحراف استاندارد |
همدلی | 817/71 | 294/18 |
تفکر جنایی | 848/93 | 293/22 |
رفتار یاری رسان | 038/79 | 345/19 |
همانطور که یافته های جدول شماره 1، نشان می دهد در پژوهش حاضر میانگین نمره همدلی برابر با 817/71و انحراف استاندارد آن برابر با 294/18بود. در متغیر تفکر جنایی نیز میانگین برابر 848/93 و انحراف استاندارد آن برابر با 293/22 برآورد گردید. در آخر یافته های جدول فوق نشان دادند در متغیر رفتار یاری رسان میانگین برابر با 038/79 و انحراف استاندارد آن برابر با 345/19 بود. در این بخش به بررسی فرضیات تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری پرداختهشده است.
شکل شماره 1. مدل ساختاری انعکاسی برازش شده در حالت ضرایب تی و استاندارد
همانگونه که نتایج مدل شماره 1 نشان می دهد کمترین میزان تاثیر متغیر تفکر جنایی بر رفتار یاری رسانی با برآورد 42/0 و بیشترین میزان تاثیر متغیر های رفتارهای یاری رسان و همدلی با میزان تاثیر 56/0 محاسبه گردید.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 95
جدول2. شاخص های برازش مدل پژوهش
معیار | مدل برازش شده | مدل تخمینی |
SRMR | 102/0 | 102/0 |
D_ULS | 593/1 | 593/1 |
D-G | 338/0 | 338/0 |
Chi-Square | 911/278 | 911/278 |
NFI | 364/0 | 364/0 |
همانگونه که یافته های جدول شماره 2 نشان داده شد برآورد های به دست آمده حاکی از برازش مطلوب مدل طراحی شده در پژوهش حاضر است. مقدار SRMR برابر با 102/0 ميباشد و با توجه به اينکه بیشتر از 09/0 است نشان ميدهد ميانگين مجذور خطاهاي مدل مناسب است و مدل رد نشد. مقدار کاي دو و ميزان شاخص d-G1 و NFI نيز در سطح مطلوب می باشد که نشان مي دهند برازش مدل رد نشد.
جدول 3. شاخص فرونل لاکر جهت ارزیابی روایی واگرای مدل اندازهگیری
| تفکر جنایی | رفتار یاری رسانی | همدلی |
تفکر جنایی | 837/0 |
|
|
رفتار یاری رسانی | 398/0- | 566/0 |
|
همدلی | 368/0- | 599/0 | 596/0 |
جدول شماره3 روایی واگرا با معیار فورنل-لارکر را نشان میدهد. اعداد روی قطر نشاندهندهی AVE است و اعداد زیرقطر مربع همبستگی هست. همانطور که در جدول شماره 3، نشان دادهشده است مقدار AVE برای هر سازه بیشتر از توان دوم همبستگی آن سازه با سایر سازههای موجود در مدل است؛ بنابراین روایی واگرای مدل تائید میشود.
جدول4. بررسی ضرایب تاثیر مسیر های مستقیم پژوهش
مسیر | میزان تاثیر | ضریب اصلاح شده | انحراف استاندارد | T آماره | سطح معنی داری |
تفکر جنایی ß همدلی | 119/0- | 134/0- | 077/0 | 543/1 | 123/0 |
تفکر جنایی ß رفتار یاری رسانی | 424/0- | 452/0- | 067/0 | 286/6 | 000/0 |
رفتارهای یاری رسان ß همدلی | 561/0 | 572/0 | 069/0 | 173/8 | 006/0 |
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 96
همانگونه که یافته های جدول شماره 4، نشان داد شد میزان تاثیر تفکر جنایی بر همدلی (01/0>p & 11/0 =R)، تفکر جنایی بر رفتار یاری رسانی (01/0>p & 42/0 =R)، رفتار یاری رسانی بر همدلی (006/0>p & 56/0 =R)، برآورد گردید. لذا فرضیه های مستقیم پژوهش مبنی بر تاثیر تفکر جنایی بر همدلی و رفتار یاری رسانی و همچنین فرضیه مبنی بر تاثیر رفتار یاری رسانی بر همدلی تایید شد.
جدول 5. بررسی ضرایب تاثیر مسیر های مستقیم پژوهش
مسیر | نمونه اصلی | میانگین نمونه | انحراف استاندارد | T آماره | سطح معنی داری |
تفکر جنایی ß رفتار یاری رسانیß همدلی | 238/0- | 258/0- | 046/0 | 174/5 | 000/0 |
همانگونه که یافته های حاصل از جدول شماره5، نشان می دهد متغیر های تفکر جنایی و رفتارهای یاری رسان 23/0 درصد از همدلی را پیش بینی می کنند؛ لذا فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر متغیر میانجی رفتار یاری رسانی در تاثیر تفکر جنایی بر همدلی تایید گردید (01/0>p & 17/5=t).
بحث و نتیجه گیری
تعیین تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی، از جمله مفاهیم نوین در عرصه روانشناسی است که در این پژوهش هم مورد بررسی قرار گرفت. یافته های مربوط به پژوهش موید آن بود که رفتارهای یاری رسان دارای نقش میانجی در رابطه بین همدلی زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی و تفکرجنایی می باشد. یافته های پژوهش حاضر با نتايج برخي مطالعات همخواني دارد. از جمله با پژوهش شاه بهرامی، دوکانی فرد (1400)، مبنی برمقایسه اختلالات شخصیت و تفکر جنایی در زندانیان مرد و زن محکوم به جرایم خشونت آمیز، پژوهش میرهاشمی، زارعی و نظری (1396)، در پژوهشی مبنی بر پیش بینی تفکر جنایی بر اساس متغیرهای شخصیتی و کیفری در مجرمان، پژوهش پائولو و همکاران (2022)، مبنی بر بررسی شخصیت زندانیان مرد: حرکت به سمت یک نظریه یکپارچه مبتنی بر خلق و خوی رفتار جنایی و ضد اجتماعی، پژوهش کامپوس و همکاران(2022)، مبنی بر بررسی همبستگی بین روانپریشی، رفتار ضد اجتماعی و همدلی: رویکردی فرا تحلیلی در چارچوبهای مفهومی مختلف و با پژوهش (چن و همکاران، 2020)، مبنی بر بررسی ویژگی های شخصیتی ضداجتماعی و مرزی و آسیب های دوران کودکی در زندانیان مرد: اثرات میانجی مشکلات در تنظیم هیجانی همسویی دازد.
در تبیین یافته های فوق می توان اذعان داشت که اختلال شخصیت ضد اجتماعی یک اختلال عصبی رشدی است که تأثیرات بسیار زیانباری هم بر خود فرد و هم بر جامعه به طور کلی دارد و این افراد به شدت به منافع دیگران بی توجهی میکنند و به آنها بی احترامی نموده و تصور می شود که رفتار ضداجتماعی آنها ناشی از عدم همدلی است که با این حال، همدلی ماهیت چند بعدی دارد که ناهمگونی قابل توجه در نظریه پردازیهای موجود نشاندهنده چگونگی همگرایی مؤلفههای عاطفی و شناختی در رفتار همدلانه می باشد(ریجندرز، تربارگ، پیتر، باس، مایک و همکاران33، 2021). از طرفی افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مشکلات مشخصی در حوزه های عاطفی، روابط بین فردی و اختلالات رفتاری داشته و با بی توجهی و بی احترامی به علایق دیگران، به شدت از دیگران سوء استفاده می کنند و آنها به هیچ عنوان به درد و رنج افرادی که به عنوان طعمه در نظر میگیرند اهمیت نمیدهند و مانند شکارچیان رفتار می کنند واین رفتارهای نامطلوب اجتماعی را نشان می دهند که قطعا فقدان همدلی نقش
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 97
اصلی را در ساختار این اختلال ایفا مینماید (آلنوالکر و بیتون34، 2014) و به طور معمول، فرآیندهای همدلانه را می توان به عنوان چسب اجتماعی در جامعه اداراک نمود، که انسان ها را به هم پیوند میدهد و وجود ظرفیت برقراری ارتباط با احساسات ابراز شده برای ایجاد درک اجتماعی و روابط اجتماعی و بروز رفتارها جامعه پسند بسیارضروری میباشد (ریجندرز و همکاران، 2021). این اختلال با ناتوانی در تشخیص و تنظیم احساسات مرتبط است که منجر به کمبود در همدلی و مشکلات در عملکرد اجتماعی و روز رفتارهای نامطلوب اجتماعی می گردد (ادواردز، ارمر، سالووی و کیهل35،2019)، که این مسئله تا حد زیادی به دلیل شیوع بالای خشونت و پرخاشگری ارائه شده توسط افرادی است که نمرات بالایی در این اختلال به دست میآورند و در واقع، این صفات افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی با نرخ بالاتری از اعمال مجرمانه همراه بوده است (ژودین36، 2017).
از طرفی در زندگی روزمره، افراد انتخاب هایی را انجام می دهند که مستلزم سنجیدن ارزش یک فایده برای خود یا کمک به دیگری است و نمونه های زیادی از انسان ها وجود دارند که اغلب رفتارهای جامعه پسند را انجام می دهند( ساکای، ریموند، مک ویلیامز، میکولیچ و گیلبرتسو37، 2019) و هنگامی که فردی یک عمل سخاوتمندانه، توام با مهربانی، خوبی غیر معمول یا زیبایی اخلاقی و جامعه پسند را مشاهده میکند، حتی زمانی که شخصاً از آن عمل سود نمیبرد، میتواند احساسات مثبت (مانند شفقت و تحسین)، حالات فیزیولوژیکی (مانند تودهای در گلو، گریه، پر بودن در قفسه سینه) و پاسخ های شناختی (مثلا میل به فرد بهتر بودن، داشتن جهان بینی مثبت تر) را تجربه نماید که به نظر می رسد یک پاسخ مرتبط با نگرشی باشد که منجر به بروز رفتارهای اجتماعی مطلوب و جامعه پسند میگردد (وان دو ور و ابرامز38، 2018) و از طرفی یک پاسخ یاری رسان ممکن است تا حدی ارتباط مستقیم و معنی دار بین ویژگیهای همدل بودن و داشتن عواطف مثبت و حس کمک رسانی به افراد را توضیح دهد و به عبارت دیگر کسانی که سطوح بالایی از رفتارهای ضد اجتماعی را دارند، رفتارهای یاری رسانی کمتر و میزان بی عاطفگی بیشتری و همدلی کمتری را بروز میدهند که ممکن است موجب عدم بروز تصمیم گیریهای صحیح جهت بروز رفتارهای یاری رسانی را موجب گردد (ریموند و همکاران، 2019) و از آنجایی که این افراد به عنوان شبکهای نامشناختی توصیف میشود که بیحرمتی، خودشیفتگی، و عدم پشیمانی همراه با رفتار ضداجتماعی و تکانشی را ترکیب میکند و همانطور که انتظار میرود، نمونههای زندانی اغلب ویژگیهای عاطفی بین فردی مرتبط با ویژگیهای تکانشی ضداجتماعی را نشان میدهند (فیکس و فیکس39، 2015) و تفکر جنایی به سبک های فکری خاصی اشاره دارد که به احتمال زیاد منجر به حمایت و حفظ سبک زندگی مجرمانه می شوند (والترز، 2007) و به طور طبیعی، یک پیوند اساسی بین اختلال شخصیت ضد اجتماعی، تفکر مجرمانه و رفتار غیرقانونی مشاهده شده است (والترز و ماندل40، 2007). در تحقیقی که توسط دمبو، ترنر و جینچیل41 (2007) انجام شد، روانپریشی با ویژگیهای بالا به طور قابلتوجهی با نمرات بالا در تمام انواع تفکر جنایی مرتبط بوده و علاوه بر این، شرکتکنندگان با ویژگیهای ضد اجتماعی بالا، بهطور معنیداری بیشتر احتمال دارد که مرتکب جرم شده باشند و به طور کلی، یافتههای پژوهشگران رابطه قوی بین صفات ضد اجتماعی و تفکر جنایی را تأیید میکنند، که نشان میدهد هر دو ممکن است پیشبینیکنندههای خوبی برای رفتار غیرقانونی باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این ارتباط در بین افراد غیر زندانی مورد نیاز است (فیکس و فیکس، 2015).
انجام این پژوهش با محدودیتهایی همراه بود که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: اين پژوهش صرفا بر روي زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی انجام گرفته است، از اين رو براي تعميم نتايج به ساير جوامع بايد جانب احتياط رعايت
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 98
شود، روش اجرای پژوهش بهگونهای بوده است که اعضای نمونه بدون مداخله آموزشی و تنها براساس خودارزیابی، در مطالعه شرکت داده شدند و در صورت وجود برنامههای آموزشی، یافتههای عینیتری بدست میآمد و همچنین اعتبار یافتهها مربوط به یک دوره از مقطع زمانی است و گذشت زمان یا رویدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیطی ممکن است بر نتایجی که در این پژوهش حاصل شده است، اثرگذار باشد. بنابراین از حیث تعمیم آن باید دقت لازم اعمال شود. در پایان پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آتی مطالعات مشابهي بر روي جمعيتهاي آماري متفاوت صورت گيرد تا نتايج قابليت تعميمپذيري بيشتري داشته باشد و نتايج آن با نتايج پژوهش حاضر مقايسه گردد، از مداخلات روانشناختي در پژوهشهاي مشابه استفاده گردد تا يافتههاي عينيتري حاصل گردد ونقش متغیرهای میانجی مانند عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیطی، بر سلامت روانی زنان زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی بررسی شود.
سپاسگزاری
این پژوهش برگرفته از پایان نامه دکتری نویسنده اول در رشته روانشناسی میباشد و نویسندگان بر خود لازم میدانند از سازمان زندانهای کل کشور و تمامی افرادی که در انجام این پژوهش ما را یاری نمودند، تشکر و قدردانی نمایند.
تعارض منافع
نویسنده مقاله کسب منافع مثل دریافت وجه یا به دست آوردن سهم در هر سازمانی در قبال نوشتن این مقاله را انکار می نماید و در مراجع قانونی پاسخگو می باشد.
منابع
زارع، قربانی. (2021). بررسی تاثیر ادراک خطر، خودکارآمدی و حل مسئله اجتماعی بر رفتارهای یاری رسان با توجه به نقش میانجی گر هوش اجتماعی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11(43)، 19-34.
صلیبی ژاسنت. (1401). بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیت و هوش هیجانی با گرایش به جرم در زنان زندانی 18 تا 40 ساله شهر تهران. پژوهش نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 13(1)، 111-137.
گل پرور م، (1386). ساختار عاملی پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه رابین و پیلاو، شواهدی از تمایز باورهای دنیای عادلانه و ناعدلانه در ایران. مجله علوم روانشناختی.
فرهمند, سیدرضا جوادیان, جلیلی پیرانی. (2022). نقش ازخودبیگانگی، تبعیض جنسیتی و داغ انگ در طرد زنان زندانی از تعاملات بینفردی. فصلنامه علمی پژوهشی مددکاری اجتماعی, 10(4)، 57-66.
کاشانکی حامد، قربانی، حاتمی. (2018). اثربخشی القا رفتار جامعه پسند بر سلامت روانی و جسمانی: نقش شفقت خود و بهوشیاری. شناخت اجتماعی، 6(2)، 39-52.
میرهاشمی م، مالک زارعی، حیدرعلی، نظری علوم. (2018). پیشبینی تفکر جنایی بر اساس متغیرهای شخصی و کیفری در مجرمان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(4)، 115-125.
نیازمند حسن، برزگر بقولی، سهرابی شگفتی نادره. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و تفکر جنایی زندانیان شهر بوشهر. نشریه علمی رویش روان شناسی،10(12)، 239-250.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 99
Allen-Walker, L., & Beaton, A. A. (2015). Empathy and perception of emotion in eyes from the FEEST/Ekman and Friesen faces. Personality and Individual Differences, 72, 150-154.
Anderson, N. E., & Kiehl, K. A. (2014). Psychopathy: developmental perspectives and their implications for treatment. Restorative neurology and neuroscience, 32(1), 103-117.
Baliousis, M., Duggan, C., McCarthy, L., Huband, N., & Völlm, B. (2019). Executive function, attention, and memory deficits in antisocial personality disorder and psychopathy. Psychiatry Research, 278, 151-161.
Bar-On, R. (1997). BarOn emotional quotient inventory. Toronto: MultiHealth Systems. Lerner, M. J.(1980). The Belief in a just world: A fundamental delusion. New York: Plenum Press.
Ben-Ami Bartal, I., Decety, J., & Mason, P. (2011). Empathy and prosocial behavior in rats. Science (New York, N.Y.), 334(6061): 1427–1430.
Campos, C., Pasion, R., Azeredo, A., Ramião, E., Mazer, P., Macedo, I., & Barbosa, F. (2022). Refining the link between psychopathy, antisocial behavior, and empathy: A meta-analytical approach across different conceptual frameworks. Clinical Psychology Review, 94, 102145.
Català, G. B., & Caparrós, B. C. (2023). The Dark Constellation of Personality, Moral Disengagement and Emotional Intelligence in Incarcerated Offenders. What’s Behind the Psychopathic Personality?. Journal of Forensic Psychology Research and Practice, 23(4), 345-371.
Chen,W., Xie, E., Tian, X., Zhang, G., 2020. Psychometric properties of the Chinese version of the resilience scale (RS-14): preliminary results. PLoS One 15 (10), e0241606.
Daker.J.D.A. (2000). Handbook of Emotional Intelligence. New York: Bantam.
Davis .M.H. (1983). Measuring individual differences in empathy: evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44, 1, 113-126.
Davis.M.H & Franzoi.S.L. (1991). Stability and change in adolescent self-consciousness and empathy. Journal of Research in personality, 25, 70-87.
Davis. M. H; Conklin. L; Smith.S& Luce. C. (1996). Effect of perspective taking the cognitive representation of person: a merging of self and other. Journal of personality and Social Psychology, Vol. 70. No.4, 713-726. Davis. M. H; Luce. C& Kraus. J. S. (1994). The heritability of characteristics associated with dispositional empathy. Journal of Personality, 62: 3. 369-391.
Deng, X., Chen, S., Li, X., Tan, C., Li, W., Zhong, C., ... & Ye, M. (2022). Gender differences in empathy, emotional intelligence and problem-solving ability among nursing students: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 105649.
Edwards, B. G., Ermer, E., Salovey, P., & Kiehl, K. A. (2019). Emotional intelligence in incarcerated female offenders with psychopathic traits. Journal of personality disorders, 33(3), 370-393. https://doi.org/10.1521/pedi_2018_32_349.
Fazel S, Bains P, Doll H. Substance abuse and dependence in prisoners: a systematic review. Addiction (2006) 101(2):181–91. 10.1111/j.1360-0443.2006.01316.x
Garofalo, C., Velotti, P., Callea, A., Popolo, R., Salvatore, G., Cavallo, F., & Dimaggio, G. (2018). Emotion dysregulation, impulsivity and personality disorder traits: A community sample study. Psychiatry Research, 266, 186-192.
تاثیر تفکر جنایی بر همدلی با نقش میانجی رفتارهای یاری رسان در زنان زندانی ------------------------------------- خانقاهی 100
Gómez-Leal, R., Megías-Robles, A., Sánchez-López, M. T., & Fernández-Berrocal, P. (2021). Psychopathic traits and ability emotional intelligence in incarcerated males. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 13(2), 79-86.
Huang Y, Wang Y, Wang H, Liu Z, Yu X, Yan J, et al. Prevalence of mental disorders in China: a cross-sectional epidemiological study. Lancet Psychiatry (2019) 6(3):211–24. 10.1016/S2215-0366(18)30511-X.
Humphreys, K. L., McGoron, L., Sheridan, M. A., McLaughlin, K. A., Fox, N. A., Nelson III, C. A., & Zeanah, C. H. (2015). High-quality foster care mitigates callous-unemotional traits following early deprivation in boys: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(12), 977-983. PMID: 26598472 PMCID: PMC4660264 DOI: 10.1016/j.jaac.2015.09.010.
Kaseweter, K., Rose, K., Bednarik, S., & Woodworth, M. (2020). More than meets the eye: the role of psychopathic traits in attention to distress. Psychology, Crime & Law, 26(2), 109-127.
Knight, K., Garner, B. R., Simpson, D. D., Morey, J. T., & Flynn, P. M. (2006). An assessment for criminal thinking. Crime and Delinquency, 52(1), 159-177.
Kong, Y., Cui, L., Yang, Y., & Cao, M. (2021). A three-level meta-analysis of belief in a just world and antisociality: Differences between sample types and scales. Personality and Individual Differences, 182, 111065.
Lane, A., Meyer, B., Devonport, T., Davies, K., Thelwell, Richard, Gill, G., Diehl, C., Wilson, M. and Weston, Neil (2009) Validity of the Emotional Intelligence Scale for use in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8 (2).pp. 289-295.
Lidén, M. (2020). Emotions and Cognition in International Criminal Justice: An Exploration from Cognitive Biases to Emotional Intelligence. Forensic Science International: Mind and Law, 1, 100037.
Mansori, B. (2001). Reliability and Validitation of Sibriashring Emotional Intelligence Questionnaire. M.S Dissertation of Tehran University.
Marnat GG. The guidance of mental disorders for clinical psychologist, counselors and psychiatrists. Translate: Pashasharifi, Nikkhoo, volume 1. Tehran: Sokhan; 2005. [Persian].
Moore, K. E., Gobin, R. L., McCauley, H. L., Kao, C. W., Anthony, S. M., Kubiak, S., ... & Johnson, J. E. (2018). The relation of borderline personality disorder to aggression, victimization, and institutional misconduct among prisoners. Comprehensive psychiatry, 84, 15-21.
Moreira, P. A., Lopes, J. C., Inman, R. A., & Cunha, O. (2022). The personality of male prisoners: Moving towards an integrated temperament-and-character-based theory of criminal and antisocial behavior. Journal of Criminal Justice, 79, 101897.
Reh Pardaz Fatemeh, Shirazi Mahmood. (2016). The Role of the Belief in a Justice World in Predicting Life Satisfaction among Female Students at University of Sistan and Baluchestan. Journal of Educational Psychology Studies, 13(24), 39-52. https://doi.org/10.22111/jeps.2016.2779[Persian]
Rijnders, R. J., Terburg, D., Bos, P. A., Kempes, M. M., & van Honk, J. (2021). Unzipping empathy in psychopathy: Empathy and facial affect processing in psychopaths. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 131, 1116-1126. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.08.037
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری بهار 1403 2(1): 101-85---------------------------------------- خانقاهی 101
Robitaille, M. P., Checknita, D., Vitaro, F., Tremblay, R. E., Paris, J., & Hodgins, S. (2017). A prospective, longitudinal, study of men with borderline personality disorder with and without comorbid antisocial personality disorder. Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 4(1), 1-13.
Rubin, Z., & Peplau, L. A. (1973). Belief in a just world and reactions to another’s lot: A study of participants in the national draft lottery. Journal of Social Issues, 29 (4), 73-93.
Rubin, Z., & Peplau, L. A. (1975). Who believes in a just world? Journal of Social Issues, 31 (3), 65-89.
Sakai, J. T., Raymond, K. M., McWilliams, S. K., & Mikulich-Gilbertson, S. K. (2019). Testing helping behavior and its relationship to antisocial personality and psychopathic traits. Psychiatry research, 274, 98-104.
Shahbahrami, M. H., & Dokanehifard, F. (2019). Comparing Personality Disorders and Criminal Thinking Styles in Male and Female Prisoners Convicted of Violent Crimes. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology, 6(3), 103-112.
Sinha, S. (2016). Personality correlates of criminals: A comparative study between normal controls and criminals. Industrial psychiatry journal, 25(1), 41-46.
Turner, D., Sebastian, A., & Tüscher, O. (2017). Impulsivity and cluster B personality disorders. Current Psychiatry Reports, 19(3), 1-14.
Umemura T, Šerek J. Different Developmental Pathways from Parental Warmth to Adolescents’ Trust in Peers and Politicians: Mediating Roles of Adolescent–Parent Attachment and Belief in a Just World. Soc Justice Res. 2016;29:186-205.
Varastehfar A, Hasheidaran H, Rafiee N. A survey on reasons social crimes caused in women and girls who were visiting the social emergency centers in Shahr-Kord. Social Research Quarterly. 2011; 4 (10): P. 35-62
Vrućinić, Žana. "Criminal Lifestyle and Criminal Thinking Style as Predictors of the Results of Monitoring Activity of the Convicts in the Process of (Re) Classification." Revija za kriminalistiko in kriminologijo/Ljubljana 70.4 (2019): 323-334. Van de Vyver, J., & Abrams, D. (2018). The arts as a catalyst for human prosociality and cooperation. Social Psychological and Personality Science, 9(6), 664-674.
World Prison Brief (2018). [cited 2018 Oct 21, 2018]. Available from: http://www.prisonstudies.org/.
Yang, C., Wang, J., Shao, Y., Liu, M., & Geng, F. (2022). Antisocial and borderline personality traits and childhood trauma in male prisoners: mediating effects of difficulties in emotional regulation. Child Abuse & Neglect, 132, 105822.
Zhong S, Zhu X, Graham M, Guo H, Chen Y, Luo C, et al. Mental health problems, history of drug use and violent offending are associated with increased suicide risk in imprisoned females. Front Psychiatry (2020) 10:395. 10.3389/fpsyt.2019.00395.
Zwir, I., Arnedo, J., Del-Val, C., Pulkki-Råback, L., Konte, B., Yang, S. S., ... & Cloninger, C. R. (2020). Uncovering the complex genetics of human temperament. Molecular psychiatry, 25(10), 2275-2294.
[1] 1 Porter & DeMarco
[2] World Prison Brief
[3] 3 Bartholomaeus & Strelan
[4] Zhong, Zhu, Chen, Guo, Luo & et all
[5] Edgemon & Warner
[6] Yang,Wang, Shao, Liu & Genga
[7] Volkert
[8] Paulo, Moreiraa, Correia, Richard, Inmana & et all
[9] Zwir
[10] Žana
[11] Sinha
[12] Timkoa, Michael, Cucciare, Smelson & Blonigenab
[13] Helping Behavior
[14] Mary, Andrew, Bradley & Mattan, Richard & et all
[15] Cervone & Pervin
[16] 1 Finkenauer, Buyukcan-Tetik, Baumeister, Schoemaker, Bartels, et al
[17] Sharp, Green, & Lewis
[18] 3 Hall & Schwartz
[19] Van Dongen
[20] Morrow
[21] 6 Eklund & Meranius
[22] Kogler, Müller, Werminghausen, Eickhoff, & Derntl
[23] Discomfort, Grynberg & Konrath
[24] Sacco, Merold, Lui, Lustgraaf& Barry
[25] 10 Frick & Kemp
[26] Diagnostic And Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)
[27] Marnath
[28] Millon Clinical Multiauial Inventory(MCMI)
[29] 4 Criminal Thinking Questionnaire
[30] Measuring individual differences in empathy
[31] 1 Helping Behavior Questioner
[32] Partial Least Squares
[33] Rijnders, Terburg , Peter, Bos, Maaike & et al
[34] Allen-Walker & Beaton
[35] Edwards, Ermer,Salovey & Kiehl
[36] 3 Sjödin
[37] Sakai, Raymond, McWilliams & Mikulich-Gilbertso
[38] Van de Vyver & Abrams
[39] Fix & Fix
[40] Walters and Mandell
[41] Dembo, Turner, and Jainchill