Subject Areas :
سیامند مولودی 1 , ذکریا احمدیان 2 , معصومه بهرامی 3 , شادی مامه حمه 4
1 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد، مهاباد، ایران
2 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی واحد جهاد دانشگاهی ارومیه، ارومیه، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مرکز مهاباد، مهاباد، ایران.
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی و آموزگار ابتدایی شهرستان مهاباد، مهاباد، ایران.
Keywords: باورهای فراشناخت, دانش آموزان, خودکارآمدی تحصیلی, یادگیری خودراهبر,
Abstract :
پالی، س و اذعانی، ل (1399). نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن، فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، 2(2)، 39-58.
حسینی طبقدهی، س.ل و صالحی، م (1397). رابطه بین یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی دانشجویان با نقش میانجی سواد اطلاعاتی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 8(3)، 21-45.
دارایی، م (1398). بررسی رابطه باورهای فراشناخت و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مجلهی توسعهی آموزش جندی شاپور، 10(2)، 115-121.
سعید زاده، م؛ محمدی، ی و اسدی، ف (1397). نقش باورهای فراشناخت و خودکارامدی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(2)، 140-149
شجاعی، س؛ جدیدی، ه؛ مرادی، ا و اکبری، م (1398) عنوان تدوین مدل اضطراب امتحان براساس مؤلفه های یادگیری خودراهبر و آگاهی فراشناختی با میانجیگری راهبردهای نظم بخشی شناختی، فصلنامه روانشناسی تحلیلی – شناختی، 10(38)، 61-76.
شیخ احمدی، ج؛ زندی، ف؛ اگبری، م و یار احمدی، ی(1399). تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی براساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجیگری راهبردهای فراشناختی، فصلنامه علمی روانش ناسی تربیتی، 16(56)، 281-305.
عابدی، ص؛ سعیدی پور، ب؛ حسن صیف، م و فرج الهی، م (1396). الگوی ساختاری روابط باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی: نقش واسطه ای خود کارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3)، 211-238.
فرخ، ب و شاخ طلبی، ب(1397). رابطة بین یادگیری خود راهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 15(2)، 147-161.
قمی، م؛ مسلمی، ز و محمدی، س. د (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 259-248.
کریمی، ح؛ زارعی، ر و ولی زاده، ن (1399). تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 52(1)، 137-118.
کشاورزی، س؛ فتحی آذر، ا؛ میرنسب، م (1396). تاثیر آموزش آگاهی فراشناختی بر سبکهای تصمیمگیری و تنظیم هیجان دانشآموزان دبیرستانی شهر تبریز. مجله روانشناسی، 5(1)، 60-51.
مرزبان، ش (1397). رابطه بین باورهای فراشناخت و باورهای خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، ماهنامه آفاق علوم انسانی، 20، 108-85.
میر دریکوند، ف؛ سبزیان، س و گراوند، ه (1394). اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان، فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8)، 8-16.
Ajam, A. A. (2016). The prediction of academic self-efficacy through social well-being of students at University of Medical Sciences. EDUCATIONAL STRATEGIES, 9(1), 71-78.
Barnard, L., LAN, w., Crook, S, M and Paton, V.O. (2008). The relationship between epistemological beliefs and Self-regulated learning Skills in the online course environment. MERLOT Journal of online learning and teaching, 4, (3).
Cazan AM, Magdalena S.(2015). self ˚ directed learning and academic adjustment at Romanian student. RJEAP 2015 Feb; 1(6):9-20.
Chakkaravarthy, K., Ibrahim, N., Mahmud, M., & Venkatasalu, M. R. (2018). Predictors for nurses and midwives’ readiness towards self-directed learning: An integrated review. Nurse Education Today, 69, 60–66. doi:10.1016/j.nedt.2018.06.030.
Cheng, E.C. (2011). The role of self-regulated learning in enhancing learning performance. The International Journal of Research and Review, 6 (1), 1-16.
Ghobadi K, Haddadi S, Dadashzade S. Achievement goals prioritization of nursing and midwifery students and its relationship with self-directed learning. Educ Strategy Med Sci 2015; 8(4):223- 229.
Hofer, B. K. (2004). Epistemological understanding as a metacognitive process: Thinking aloud during online searching. Educational Psychologist, 39(1), 43-55. inc.com/Metacognition.html.
Kidane, H. H., Roebertsen, H., & van der Vleuten, C. P. (2020). Students’ perceptions towardsself-directed learning in Ethiopian medical schools with new innovative curriculum: amixed-method study. BMC Medical Education, 20(1), 1-10.
Mafla, A. C., Divaris, K., Herrera-López, H. M., & Heft, M. W. (2019). Self-Efficacy and Academic Performance in Colombian Dental Students. Journal of Dental Education, 83(6), 697-705.
Phan, H .p (2008). Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking and learning styles: A longitudinal study. British Journal of Educational psychology, 78, 75-93.
Rascón-Hernán, C., Fullana-Noell, J., Fuentes-Pumarola, C., Romero-Collado, A., Vila-Vidal, D., & Ballester-Ferrando, D. (2019). Measuring self-directed learning readiness in health science undergraduates: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 83, 104201.
Ross, J. A., & Gray, P. (2016). School leadership and student achievement: The mediating effects of teacher beliefs. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 798-822
Schweder, S., & Raufelder, D. (2019). Positive emotions, learning behavior and teacher support in self-directed learning during adolescence: Do age and gender matter? Journal of Adolescence, 73, 73–84.
Talsma, K., Schüz, B., & Norris, K. (2019). Miscalibration of self-efficacy and academic Learning and instruction. In: Jones BF. Idol L, editors. Dimensions of thinking and cognitive instruction. Hillsdale: Erlbaum,
Williamson SN.(2017). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Res; 14(2):66- 83.
Yang C. (2017). Learning Strategy Use of Chinese PhD Students of Social Sciences in Australian Universities [PhD thesis]. Australia: Griffith University.
Yasmin, M., Naseem, F., & Masso, I. C. (2019). Teacher-directed learning to self-directed learning transition barriers in Pakistan. Studies in Educational Evaluation, 61, 34–40. doi:10.1016/j.stueduc.2019.02.003.
Zander, L., Brouwer, J., Jansen, E., Crayen, C., & Hannover, B. (2018). Academic self-efficacy, growth mindsets and university students' integration in academic and social support networks. Learning and Individual Differences, 62, 98–107.