Investigating the distribution of verbs based on the theory of experimental linguistic trans-role processes of Halliday Case study: (Fictional books of age groups "A" to "D")
Subject Areas : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسیazam Dehghani Ahmad abadi 1 , Aida Firooziyan Pour Esfahani 2 * , nasrin ghadamgahi sani 3
1 - Islamic Azad University of South Tehran
2 - English Department, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
3 -
Keywords: Children’s literature, Functional grammar, experiential metafunction, A to D ages. ,
Abstract :
The functional linguistics is one of the main three approaches of theoretical linguistics in which function and meaning are considered simultaneously. The present article has chosen the Halliday’s functional Grammar (1994) as the framework. Halliday considers three main metafunctions for language and believes that the child in his/her language development process, gradually learns each of them and little by little assimilates his/her language to that of adults. In the present article, after a brief mention of the importance of stories in the process of language learning, the researchers will introduce the experiential metafunction of language and its effects on the process of language learning. For this purpose, the researchers semantically analyzed several stories of the A to D ages. The results of the research suggest that the verbs included in the studied story books have not been distributed according to linguistic and psychological principles. The irregular distribution of processes proves this very claim.
1- انجم شعاع، نسیبه و کریمیان زاده، اعظم (1395). بررسی تأثیر داستان گویی در درک عمیق کودکان از مفاهیم مربوط به ساعت. ارائه شده در کنفرانس های آموزش ریاضی ایران.
2- ترکمان، منوچهر (1382). مقدمات زبان آموزی، ویژۀ مراکز آموزش قبل از دبستان. تهران: انتشارات مدرسه.
3- حافظی، علیرضا (1380). ادبیات کودک، ادبیات تدریج است: بحثی در روان شناسی مخاطب کودک و نوجوان. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، 7(26)، 13- 3.
4- خیرآبادی، رضا و خیرآبادی، معصومه (1396). تحلیل روابط معنایی واژگان به کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی. مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 8 (1)، 44- 23.
5- دبیرمقدم، محمد (1378). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. انتشارات سمت: تهران.
6- دوبو، ماکس. (1383). کودکان تحقیق گر، آموزش چالش گر. ترجمۀ سعید فضایلی هاشمی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
7- کوکبی، مرتضی و چراغی، زهره (1392). بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسۀ آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 4(2)، 148- 127.
8- لطف¬آبادی، حسین (1365). روانشناسی رشد زبان. مشهد: نشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
9- محمدی، محمد (1378). چهار محور سازندۀ متن ادبی کودکان. پژوهشنامۀ کودکان و نوجوانان، 16، 17- 12.
10- نجفی، آزاده. (1386). بررسی توزیع فرآیندهای فرانقش تجربی زبان در کتاب «بخوانیم»: پایه¬های اول تا پنجم دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
11- Butler, C. S. (2003). Structure and Function: A Guide to Three Major Structural-Functional Theories: Part 2: From clause to discourse and beyond (Vol. 64). John Benjamins Publishing.
12- Dale, P. (1972). Language Development, Structure and Function. Copyright by the Dryden press Inc.
13- Halliday. M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. 2nd ed. London: Edward Arnold.
14- Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar, 3rd ed. Britain: Arnold.
15- Halliday, M.A.K. & Webster, J. (2006). The Language of Early Child, vol.4 (collected works of M.A.K. Halliday). London: Continuum International Publishing Group.
16- Thompson, Geoffrey. (1997). Introducing Functional Grammar. London: Arnold.