Analyzing the Meaning of the Garden Carpet Found in Astan Quds Razavi based on Emil Male's Opinion
Subject Areas : Art
1 - Assistant Professor of Handicrafts Department, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
Keywords: Astan Quds Razavi, Chaharbagh, prayer carpet, Emil Male, Iconography,
Abstract :
Garden carpets are a type of rug that gained popularity during the late Safavid period. One prominent example of this type is a carpet housed in the Astan Quds Museum. One notable feature of this carpet, which serves the function of Sajdah, is the inclusion of 'Sajdah' written on the front of the altar. The motifs employed in these carpets, in addition to the mihrab and a zikr on the front of the mihrab, include flying birds and thirteen fish inside the mihrab. Given that animal designs are less common in prayer mats, the question arises: What is the relationship between these designs and the rug's function? The research method employed is descriptive-analytical, and the information is gathered through library research. To unravel the meaning of the rug according to its function, it becomes necessary to understand the icons and the concealed codes within them. Hence, the Iconography method developed by Emil Male has been employed to analyze the carpet. The research findings reveal that the carpet incorporates visual symbols of Iranian ascension and excellence along with verbal symbols of Islamic excellence. Consequently, the combination of visual and verbal elements creates a new narrative that underscores Islamic-Iranian excellence.
آریان پور، علیرضا؛(1365)، پژوهشی در شناخت باغهای ایرانی، تهران، فرهنگسرا.
آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد؛(1370)، اسطوره زندگی زرتشت، تهران:کتابسرای بابل.
بهار، مهرداد؛ (1391)،پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ نهم، تهران: آگه.
بینام؛ (1366) گزیدههای زاداسپرم ، ترجمه راشد محصل، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
پورداوود، ابراهیم؛(1377)، یشتها، جلد اول، تهران: اساطیر.
تمیم داری، احمد؛ (1372)، عرفان و ادب در عصر صفوی، ج1، تهران: حکمت.
جوادی آملی، عبدالله؛ (1386)، رازهای نماز، ترجمهی علی زمانی قمشه ای، قم: اسراء.
حامی، احمد؛ (2535)، بغ مهر نگهبان پیمان پشتیبان جنگیان، راستگویان، و درستکاران، تهران: مؤلف.
حسامی، وحیده و بابرکت، سمیرا (1396)، مطالعه نماد ماهی و کاربرد فرم آن در قالی های صفوی و قاجار، نگارینه هنر اسلامی، شماره چهاردهم. 47-62.
خاوری، اسدالله؛(1395)، ذهبیه(تصوف علمی-آثار ادبی)، جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
دانش دوست، یعقوب؛(1369)، «باغ ایرانی»، فصلنامه اثر، شماره 18-19، زمستان، 214-224.
دوستخواه، جلیل؛(1385)، اوستا: گزارش و پژوهش، جلد اول و دوم، تهران: مروارید.
رضی، هاشم؛(1384)، جشنهای آب: نوروز، سوابق تاریخی تا امروز، جشن تیرگان و آب پاشان، آبریزگان، چاپ سوم، تهران: بهجت.
زرین کوب، عبدالحسین؛(1379)، جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
سبزواری، ملاهادی؛(1374)، شرح مثنوی مولوی، با تصحیح مصطفی بروجردی، ج1، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سجادی، جعفر؛(1383)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ هفتم، تهران: طهوری.
سمندری، مهدی؛(1390)، اسرارالصلاه یا معراج عشق، با مقدمه آیه الله حسن زاده آملی، چاپ ششم، قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه.
شایگان، داریوش؛(1383)، بتهای ذهنی و خاطره ازلی، تهران: امیرکبیر.
شایگان، داریوش ؛(1371)، هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، تهران: آگه.
صباحی، سید طاهر؛ (1398)،کرمان: پنج قرن قالیبافی در کرمان، تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا.
صباغ پور، طیبه و شایسته فر، مهناز (1388)، تأویل و تفسیر معانی نمادین نقش مایه ماهی در قالی های دوره صفویه با نظر به مثنوی معنوی مولانا، گلجام، شماره12، 31-54.
طباطبایی، محمدحسین؛(1374)، تفسیرالمیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی،20 جلد، قم: اسلامی.
عوض پور، بهروز(1396)، درآمدی بر آیکونولوژی، تهران: انتشارات کتاب سآرایی.
فرنبغ دادگی؛(1385)، بندهش، ترجمه مهرداد بهار، چاپ سوم، تهران: توس.
مقدم، محمد؛ (1385)، جستار درباره مهر و ناهید، محمد مقدم، چاپ دوم، تهران: هیرمند.
نامورمطلق، بهمن؛ (1390)، پیشینه تحلیلی آیکونوگرافی از سزار ریپا تا امیل مال، نقدنامه هنر. 1(1)، زمستان، 65-81.
یاحقی، محمدجعفر؛ (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
یاوری، حسین و شیرازی، علی اصغر و اکبری، مهدیه؛ (1394)، بررسی فرش های دوره صفویه و قاجار، تهران: سایه بان هنر.
Colombier, Pierre du;(1964), “La Methode iconologique”. Journal de savants. N3. Pp235-240.
Frances, Michael ;(1999), “Some Wool Pile Persian-Design Niche Rugs”, International Conference on Oriental Carpet Danville, California, (volume5) part2, pp36-75.
Male,Emil,(1932), LĽ art religieux du XIII siècle en france, Paris.
Male, Emile, (1972), The Gothic Image (Religious Atr in France of the Thirteen Century). translated by Dora Nussey. Harpar & Row, New York.
_||_