Evaluating the Context of Minting Soltaniyeh’s Copper Coins Dated 713 AH during Öljeitü’s Reign in Relation to the Founding of the City
Subject Areas : Islamic ArchaeologyMehrnaz Behruzi 1 * , Kourosh Salehi 2
1 - Assistant Professor, Department of History and Archaeology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Master in Iranian History of the Islamic Period, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Coinage, Öljeitü, Soltaniyeh, copper coins, political legitimacy, urban identity,
Abstract :
This study examines two unique copper coins minted in Soltaniyeh in 713 AH (1313 CE) during the reign of Öljeitü, which stand out both in design and inscription from other Ilkhanid and Islamic coinage. The coins are notable for their unprecedented use of numeric dating, the absence of religious slogans, and the integration of Chinese and astrological (Scorpio) motifs. Such features suggest these coins may have been issued to commemorate the founding of Soltaniyeh, Öljeitü’s new capital—a hypothesis previously proposed by several numismatists. Employing a combination of fieldwork and library research, this article conducts a comparative analysis of numismatic data and historical sources. The findings indicate that the symbolic elements and innovative characteristics of these coins closely align with political and urban developments in Soltaniyeh under Öljeitü, strengthening the argument for their commemorative purpose. Although the lack of contemporary documentary evidence prevents definitive confirmation, the convergence of visual, comparative, and textual data provides substantial support for the hypothesis that these coins served as vehicles of legitimacy and identity for the new Ilkhanid capital.
ابن بطوطه (۱۳۹۱). رحله ابن بطوطه (ترجمه حسین سعیدی). تهران: نی.#
ابن منظور، محمد بن مکرم (۱۴۱۴ق). لسان العرب، ج ۱۱. بیروت: دار صادر.#
ابوریحان بیرونی (۱۳۵۲). التفهیم لصناعه التنجیم، به تصحیح جلال همایی. تهران: دانشگاه تهران.#
بلر، شیلا س. (۱۳۷۲). کتیبههای اسلامی ایران (Islamic Inscriptions)، ترجمه رضا رضازاده، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی.#
ترکمان، عباس (۱۳۹۰). سیاست شهری ایلخانان و نقش سلطانیه. فصلنامه تاریخ ایران، ۴۵، ۱۱۴–۱۱۹.#
جعفریان، محمد رسول (۱۳۸۷). تاریخ تشیع در ایران، از آغاز تا پایان صفویه. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.#
حافظ ابرو، عبدالرزاق بن نورالله (بیتا). ذیل جامع التواریخ. تصحیح: فضلالله رشیدیان. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.#
دهخدا، علیاکبر (۱۳۷۷). لغتنامه دهخدا، ج10. تهران: دانشگاه تهران.#
سرفراز، سیامک، و آورزمانی، ناصر (۱۳۷۹). ضرابخانهها و سکههای ایران از آغاز تا دوره ایلخانان. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.#
شمسی، منصوره، و همکاران (۱۳۹۷). سیاست دینی ایلخانان و بازتاب آن در سکهشناسی دوره ایلخانی. پژوهشهای تاریخی، ۲۴(۱)، ۱۱۲–۱۲۰.#
طالبیان، م.ح.، و عباسی، ا. (۱۳۹۲). بررسی ساختار عملکردی و زیباشناسانه مجموعه آرامگاهی اولجایتو (ابواب البر)، سلطانیه. مجله هنرهای زیبا – معماری و شهرسازی، ۱۶، ۵۹–۷۴.#
طوسی، نصیرالدین (۱۳۷۰). اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیاتی. تهران: انتشارات خوارزمی.#
علیزاده مقدم، مهدی (۱۳۸۸). تحول ضرابخانهها و سکههای ایلخانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.#
فضلالله همدانی، رشیدالدین (۱۳۹۳). جامعالتواریخ. به کوشش محمد روشن، ج سوم. تهران: الهدی.#
کاشانی، شرفالدین محمود بن محمد (1372). تاریخ اولجایتو. به کوشش محمد رسول قیامی. تهران: اساطیر.#
کاشانی، عباس بن علی (۱۳۴۸). تاریخ اولجایتو. به کوشش محمد معین. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.#
محمدی، ستار، و مظفری، فاطمه (۱۳۹۸). روند شکلگیری شهر سلطانیه در دوره ایلخانی. پژوهشنامه تاریخ اسلام، ۱۶(۲)، ۲۵–۴۰.#
مرادی علیرضا، غفاری، زهرا، اسماعیل زاده، محمد (۱۴۰۰). الگوهای ترکیبی سکونتی سلطانیه: پیوند سنتهای ایلیاتی و مدیران شهری. فصلنامه مطالعات محیطی ایران، ۱۴، ۷۶–۸۷.#
مستوفی قزوینی، حمدالله (1362). نزهه القلوب، به اهتمام و تصحیح گای لیسترانج. تهران: دنیای کتاب.#
مستوفی قزوینی، حمداﷲ (۱۳۳۶). ظفرنامه. به کوشش نذیر احمد. تهران: کتابخانه فردوسی.#
معلوف، لوئيس (1986). المنجد في اللغة والأعلام. بيروت: دار المشرق.#
معین، محمد (۱۳۷۵). فرهنگ فارسی معین، ج۳. تهران: امیرکبیر.#
میرحسینی، محمد (۱۳۸۶). جایگاه سلطانیه در تحولات معماری و شهرسازی عصر ایلخانان. پیام باستانشناس، ۷، ۹۳–۹۷.#
میرحسینی، محمدحسین. (۱۳۹۵). کالبد شهری سلطانیه و نقش آن در سازماندهی فضاهای ایلیاتی ـ اداری ایلخانی. نشریه مطالعات شهر ایرانی ـ اسلامی، ۲۲، ۵۸–۶۳.#
مینورسکی، ب. (۱۳۷۲). سلطانیه. ترجمه ذبیحالله صفا. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.#
نقرهکار، کامران، صابری، مهدی، اسدی، مهدی (۱۳۹۱). خوانش نشانهشناختی فضاهای کارکردی آرامگاه سلطانیه. باغ نظر، ۹ (18)، ۴۳– 58.#
وصافالحضره، شرفالدین عبدالله (۱۳۷۲). تحریر تاریخ وصاف. به کوشش عبدالمحمد آیتی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.#
وقفنامه مدرسه سلطانیه (۱۳۷۷). تصحیح و چاپ: ایرج افشار، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.#
Album, S. (2012). Auction 14: Lot 699. Santa Rosa, CA: Stephen Album Rare Coins.#
Album, S. (2014). Auction 18: Lot 680. Santa Rosa, CA: Stephen Album Rare Coins.#
Album, S. (2016a). Auction 24: Lot 510. Santa Rosa, CA: Stephen Album Rare Coins.#
Album, S. (2016b). Auction 26: Lot 534. Santa Rosa, CA: Stephen Album Rare Coins.#
Album, S., Goodwin, T., & Shams al-Din, S. M. (2000). Sylloge of Islamic Coins of the Ashmolean: Vol. 10: The Pre‐Reform Coinage of the Ilkhanids. Oxford: Ashmolean Museum.#
Allsen, Thomas T. (2001). Culture and Conquest in Mongol Eurasia. Cambridge: Cambridge University Press.#
Bartlett, W. (1951). “Coins and the Mongol Empire: Signs and Symbols,” Harvard Journal of Asiatic Studies, 14(2): 247–259.#
Bates, M. (2022). Innovation and tradition in Ilkhanid coinage. In L. Travaini (Ed.), Recent Developments in Islamic Numismatics (pp. 158–165). Milan: Edizioni Della Normale.#
Blair, S. (1998). Islamic Inscriptions, Edinburgh: Edinburgh University Press.#
Blair, S. S. (2009). The Monumental Tombs of Ilkhanid Iran: Form, Function and Meaning. Iranian Studies, 42(3): 439-461.#
Blair, S. S., & Bloom, J. M. (1995). The art and architecture of Islam: 1250–1800. Yale University Press.#
Blair, Sheila S. (1993). “The Ilkhanid Shrine Complex at Sultaniyya.” Muqarnas, vol. 10.#
Blair, Sheila S. (1995). “The Ilkhanid Shrine Complex at Natanz: Constructing Dynastic and Religious Legitimacy,” Muqarnas, Vol. 12: 45–64.#
Blessing, P. (2022). Rebuilding Anatolia after the Mongol Conquest: Islamic Architecture in the Lands of Rum, 1240–1330. Oxford University Press.#
Boyle, John Andrew. (1971). The Mongol World Empire (Chapter in “The Cambridge History of Iran”, vol. 5). Cambridge: Cambridge University Press.#
Broome, M. (2019). A Monetary History of Iran: From the Safavids to the Qajars. I.B. Tauris. #
Curtis, J. (2018). The Significance of Coinage in the Mongol Empire. Bulletin of the Asia Institute, 28: 197–206. #
Farrokh, K. (2022). The City, the Coin, the Sovereign: Monetary Policy in Ilkhanid Iran. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 65: 450–483. #
Flood, F. B. (2009). Objects of translation: Material culture and medieval “Hindu–Muslim” encounter. Princeton University Press. #
Hawting, G. R. (2019). Coinage, the caliphate, and the changing face of the Muslim world. In P. Spufford (Ed.), Money and its use in medieval Europe. Oxford University Press. #
Heidenheimer, A. J., Heclo, H., & Adams, C. T. (1983). Comparative public policy: The politics of social choice in America, Europe, and Japan (2nd ed.). New York: St. Martin’s Press. #
Kennedy, H. (2022). “Coinage, Astronomy, and City Foundations in Medieval Iran,” Bulletin of the SOAS 85: 75–97. #
Kolbas, J. A. (2006). The Mongols in Iran: Chingiz Khan to Uljaytu 1220–1309. Routledge.#
Kriml, Máté. (2021). “The Meaning(s) of Zodiacal Signs on Ilkhanid Coins.” In: Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik, Vol. 71: 219–234.#
Kriml, Y. (2021). “Astrological Emblems in Ilkhanid Numismatics,” Journal of Islamic Archaeology, 7(2): 218–231. #
Lane, G. (2014). Daily life in the Mongol Empire (2nd ed.). ABC-CLIO.#
Lane, G. (2018). The Mongols in Iran: Qutb Al-Din Shirazi’s Akhbar-i Moghulan. Routledge. #
Matrakçı Nasuh. (ca. 1537). Beyân-ı Menâzil-i Sefer-i Irakeyn-i Sultan Süleyman Han (Topkapi Sarayi Museum Library, MS Revan 1457, fol. 22b). Istanbul.#
Melville, C. (1999). Oljeitu. In Encyclopaedia Iranica. https://iranicaonline.org/ articles/oljeitu #
Melville, C. (1999). The Keshig in Iran: The survival of the royal Mongol household. In R. Amitai-Preiss & D. O. Morgan (Eds.), The Mongol empire and its legacy. Brill. #
Melville, C. (1999). The Mongol and Timurid periods. In P. Jackson & L. Lockhart (Eds.), The Cambridge history of Iran: Vol. 6. The Timurid and Safavid periods (pp. 123–176). Cambridge University Press.#
Melville, C. (2012). The Ilkhan Oljeitu and his religious policy. Iran, 50: 1–13. #
Miles, G.C. (1967). “Islamic Coins and the Cities of Iran,” Speculum, 42(2): 239–251. #
Miller, D. (2010). Stuff. Cambridge: Polity Press. #
Moradi, A., Hallaj Asghar, A., & Yazdanpanah, N. (2021). Combined Settlement Patterns of Soltaniyeh: The Link Between Nomadic Traditions and Urban Managers. Environmental Studies of Iran, 14: 76–87.#
Morgan, D. (2007). The Mongols (2nd ed.). Blackwell.#
Morgan, D. O. (2017). The Mongols and Islam. In P. Wing & M. Subtelny (Eds.), The Mongols and Iran: The history of the Ilkhanate. Cambridge University Press.#
Mousavi, A. (2012). Sultaniyya: The Mongol Capital of Iran and the Integration of Steppe and Urban Cultures. Iranian Studies, 45(1): 3–21.#
O’Kane, Bernard. (1996). The Tomb of Oljeitu at Sultaniyya. In: The Iranian World, 77–80.#
Pfeiffer, J. (2014). Reflections of a Prince: Building Projects and Political Culture in the Ilkhanate. In Politics, Patronage and the Transmission of Knowledge in 13th-15th Century Tabriz (pp. 57-74).#
Pfeiffer, J. (2014). Reflections on a ‘Shiʿite Century’ (c. 1258–1358): Competing visions of Muslim community under the Mongols. In R. Amitai & D. O. Morgan (Eds.), The Mongol empire and its legacy (pp. 217–243). Brill.#
Pfeiffer, J. (2014b). Landscapes of Power: The Ilkhanid Capital of Sultaniyya. In Cities of Medieval Iran (pp. 210–225).#
Raby, J. (2012). Soltaniyeh’s zodiac coins: Mongol innovation in context. The Numismatic Chronicle, 172: 189–210. #
Spufford, P. (1988). Money and its use in medieval Europe. Cambridge: Cambridge University Press. #
Treadwell, L. (2017). The Early Muslim Bronze Coinage of Central Asia. Royal Numismatic Society. #
Walker, E. A. (2023). Coins of Kūbā Bābā: Ilkhanid numismatic innovation. In N. Holmes & A. Oddy (Eds.), Money, Markets and the Moral Economy (pp. 134–139). London: Royal Numismatic Society.#
Walker, J. (2016). “Ilkhanid Coinage and City Foundation,” Numismatic Chronicle 176: 123–128. #
Walker, John. (1956). A Catalogue of the Muhammadan Coins in the British Museum, Vol. 2: Arab-Sassanian and Early Muhammadan Coins, Persiab and Eastern Muhammadans. London: British Museum.#
Wickham, C. (2023). Medieval Europe (2nd ed.). Yale University Press.#
Woods, J. (1993 & 2023). “Coins and City-Building in Ilkhanid Iran,” Iranian Studies, 26(1): 117–121; Material Culture and Mongol Persia.#